مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: در حفاری‌هایی که اخیرا در بهشهر انجام گرفته اشیایی ساخت چین یافت شد که نشان از وجود راه ابرایشم و ارتباط تمدن در این منطقه است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرانلاین  منطقه مازندران، دلاور بزرگنیا امروز 29 اردیبهشت ماه 94 در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد، اظهار کرد: موزه مازندران در سطح کشور در رده استان‌های برتر شناخته شد.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما درباره موزه‌ها از شی محوری به مخاطب‌محوری تبدیل شده است، افزود: هدف رجوع مخاطبین برای راه‌اندازی یک گفتمان و دور هم‌نشینی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با اشاره به لزوم توجه به راه‌اندازی موزه در روستاها تصریح کرد: از منابع طبیعی در منطقه دوهزار تنکابن درخواست کردیم تا زمینی برای راه‌اندازی موزه روستایی منطقه غرب مشخص کند.

وی با اشاره به اینکه ابتدایی‌ترین ماموریت جامعه، کمک برای حفاظت از اثر و جاذبه‌های گردشگری در استان است، افزود:  2 هزار و 500 اثر  تاریخی در مازندران شناسایی شده که کتاب "از آستارا تا استرآباد" مبنای شناسایی این اداره کل بوده است.

بزرگ‌نیا با بیان اینکه متوسط حفاظت از جاذبه‌های گردشگری از هر 10 جاذبه یک نفر است، افزود: مازندران جاذبه‌هایی در مناطق دوردست دارد مثل قلعه کنگلو که مربوط به دوره ساسانی است و با این وجود مازندران در حفظ از آثار تا کنون موفق بوده است.

وی با پخش فیلمی کوتاه از حفاری غیر مجاز افزود: متاسفانه بی‌تفاوتی مردم سبب شده برخی به همه مناطق وارد شوند که در این زمینه تا کنون یک هزار و 492 نفر در 8 سال گذشته به سبب حفاری غیرمجاز دستگیر شدند که این میزان 10 درصد جرایمی کشف نشده است.

بزرگنیا با بیان اینکه نقوش بر روی یک سفال ممکن است یک گره فرهنگی و تاریخی از یک جامعه را باز کند، اظهار کرد: در حفاری‌هایی که اخیرا در بهشهر انجام گرفته اشیایی ساخت چین یافت شد که نشان از وجود راه ابرایشم و ارتباط تمدن در این منطقه است.

وی افزود:  از 2 هزار و 500 اثر شناسایی شده در مازندران، 600 اثر به عنوان مهمترین اقدام در حفظ آثار تاریخی ثبت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران بیان کرد: در بخش صنایع دستی اتفاقات خوبی رخ داده و اگر کاهلی کنیم این هنر مردمی به حد کاردستی تنزل پیدا خواهد کرد.

بزرگنیا  با بیان اینکه سهمیه ایران در ثبت آثار تاریخی یک سهمیه است، گفت: مازندران قابلیت ثبت دو و سه اثر را در مقیاس جهانی دارد اما قبل از آن باید شرایط آن را پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه یک عزم ملی درباره ثبت جهانی قله دماوند در کشور وجود دارد، افزود: قلعه رسکت، لاجیم، چشمه سورت  و باغ شهر رامسر می‌تواند نامزدی مناسب برای ثبت جهانی باشد.

بزرگنیا با بیان اینکه هم تراز با چشمه سورت بسیاری از مکان‌ها در استان وجود دارد، گفت: باید بیش از آنکه به ثبت اثر بپردازیم نسبت به حفاظت اثر اقدام کنیم و باید همه مناطق استان که قابلیت گردشگری دارد در اختیار هر دستگاهی که هست باید آن را به مناقصه بگذارد و به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با اشاره به وجود رقابت شدید در جذب گردشگر در برخی استان‌های کشور، اظهار کرد: اگر در بحث جذب گردشگر با تدابیر ویژه وارد نشویم چه بسا  این تعداد گردشگران را هم استان‌های دیگر بربایند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417923

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =