ایسنا نوشت:

قائم مقام صندوق توسعه ملی با اعلام اینکه دولت در سال گذشته نزدیک به 11.5 تا 12 میلیارد دلار از منابع نفتی را به حساب این صندوق واریز کرد گفت: سهمی که باید می پرداختند کامل پرداخت شده است.

طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی که حدود چهار سالی از عمر آن می گذرد دولت موظف است سالانه 20 درصد درآمدهای ناشی از فروش نفت را به حساب صندوق واریز کند. که البته در زمان تاسیس صندوق توسعه ملی و با توجه به منابع قابل توجه نفتی مجلس مصوب کرد که علاوه بر سهم 20 درصدی، سالانه سه درصد هم بر این مقدار اضافه و به صندوق واریز شود.

بر این اساس در سال 1393 سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی به 29 درصد رسید که باتوجه به بدهی دولت بابت برداشت 2.7 میلیارد دلاری دولت دهم برای پرداخت عیدانه در سال آستانه نوروز 1392، دو درصد هم برای برگشت این طلب به سهم 29 درصد اضافه و سهم صندوق در سال گذشته به 31 درصد افزایش یافت.

اما با وجود اینکه از اواسط سال گذشته قیمت نفت رو به افول گذاشته و از حدود 106 دلار به 50 دلار هم رسید و در نهایت به کاهش درآمد ارزی دولت و منابع تعیین شده در بودجه منجر شد، از آنچه که قائم مقام صندوق توسعه ملی اعلام کرده این گونه بر می آید که این تغییرات تاثیری در عمل دولت به تعهد نسبت به واریز سهم صندوق نداشته و آن را کامل پرداخته اند.

این در حالی است که به گفته حسینی دولت با واریز حدود 12 میلیارد دلار منابع نفتی در سال گذشته تمامی آنچه که باید به صندوق توسعه ملی می پرداخته، پرداخت کرده است.

با این حال با توجه به کاهش قابل ملاحظه قیمت نفت و به تبع آن درآمدهای دولت، در بودجه سال جاری این گونه مصوب شد که سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت به 20 درصد تعیین شده در اساسنامه کاهش یافته و سه درصدهای مازاد سالانه حداقل برای امسال از برنامه دولت در واریز سهم صندوق حذف شود.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =