نقد نشریات آمریکایی بر «درباره الی»/اگر ذره‌ای عدالت باقی‌ست باید به تماشای این درام جذاب نشست

«درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی در آمریکا به نمایش عمومی درآمده و این اکران زمینه انتشار نقدهای مختلف را در رسانه‌ها به وجود آورده است.

فرزاد مظفری: اصغر فرهادی کارگردان صاحب سبک ایرانی را عموماً در سطح جهانی با دو فیلم «جدایی» و «گذشته» می‌شناسند. اما اخیراً فیلم دیگر او «درباره الی» در آمریکا به نمایش عمومی گذاشته شده است. فرهادی «درباره الی» را در سال 1387 ساخته و علاوه بر کارگردان، نویسنده این فیلم نیز بوده است. «درباره الی» جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی پنجاه ونهمین جشنواره فیلم برلین را برای فرهادی به ارمغان آورده است. نمایش این فیلم در آمریکا با استقبال منتقدان روبه‌رو شده و بازخوردهای خوبی را در نشریات این کشور سبب شده است.

در این نوشتار به گوشه‌ای از نوشته‌های منتقدان اشاره می‌کنیم:

اندی گرین : « Popinsomniacs»

«درباره الی» از آن فیلم‌هایی است که بدون اینکه هیچ پیش زمینه‌ای درباره موضوع فیلم داشته باشید، خواهان دیدنش می‌شوید. من از دیدن فیلم لذت بردم، و همچنان در حال بازیابی خودم، پس از تماشای این شاهکار اصغر فرهادی هستم.

فرهادی «درباره الی» را پیش از «جدایی» نوشته و کارگردانی کرده است. اکنون فیلم او در امریکا در حال اکران است، پس اگر ذره‌ای عدالت در جهان باقی باشد، باید به تماشای این درام جذاب رفت.

«درباره الی» ویران‌کننده است، محکی است از رازهایی که در سینه نگاه می‌داریم، دروغ‌هایی که می‌گوییم، و چرخه‌ای توقف‌ناپذیر که پس از آن ایجاد می‌شود.

این گروه دوستان، با دروغ‌هایشان تحلیل می‌روند، در حالیکه با سرعت به سوی تاثیراتی وحشتناک حرکت می‌کنند، اما هیچ‌گاه درس نمی‌گیرند. شاید حقیقت بتواند آنها را رهایی بخشد، شاید هم نتواند. در فیلم صحنه‌ای را می‌بینیم که آنها تلاش می‌کنند ماشین را از شن‌ها بیرون بکشند، پیام فرهادی در این صحنه آشکار است : حتی با کمک دوستانمان نیز قادر نیستیم از میان دروغ‌هایی که به خود و دیگران گفته‌ایم، خویشتن را بیرون بکشیم.

فیلم‌ فرهادی ما را از شکنندگی زندگی‌هایمان آگاه می‌کند، و اینکه چگونه یک لحظه می‌تواند کل خانواده را در هم بشکند. هنگامی که فاجعه رخ می‌نماید : فرهادی با شگفتی می‌پرسد : آیا کسی مقصر است؟ آیا تقدیر چنین بود؟ آیا این مسئله که چه کسی مقصر است اساسا اهمیتی دارد؟

 هنگامی که توضیحی برای فاجعه وجود دارد، یا کسی را می‌یابیم که مقصرش بدانیم، قبول فاجعه و ادامه زندگی راحت‌تر می‌شود. اما زندگی به ندرت اینقدر بخشنده می‌شود.

در هر حال این بار تنها می‌توانید خودتان را سرزنش کنید، اگر «درباره الی» را از دست بدهید.    

مایکل اتکینسون: «Inthesetimes»

اگر پیش از این تحت تاثیر فیلم‌های «جدایی» و «گذشته» قرار گرفته‌اید، به طور یقین از قدرت نیروی ناب داستان‌گویی فرهادی آگاهید. فیلم‌های فرهادی بالغ و صریح هستند، و فیلم‌سازی او متمایز و واضح است. و در هر فیلم بار اصلی بر دوش داستان‌های به دقت ساختار یافته اوست. و در انتها بحران همیشه در رابطه با جنسیت است.

با دیدن «درباره الی» ممکن است بعضی سینمادوستان یاد فیلم «ماجرا» ساخته مایکل‌آنجلو آنتونیونی بیافتند، که در آن جستجوی یک زن گمشده، تحت تاثیرخودشیفتگی دیگر شخصیت‌ها کمرنگ و مبهم شده و فراموش می‌شود. اما دل‌مشغولی‌های فرهادی قوی‌تر و چشمگیرتر است. جستجوی الی، آیا غرق شده است یا آنجا را ترک کرده؟ او که بود و چه اتفاقی برای او افتاد؟

فیلم در همه جوانب استادانه ساخته شده است و یکی از بهترین‌های اکران امسال باقی خواهد ماند.


آلن شرستول «Laweekly»

اگر به فیلم‌‌های ایرانی یا به طور خاص کارهای اصغر فرهادی علاقه‌مندید، تنها با دانستن عنوان فیلم «درباره الی» به تماشایش بروید.  «درباره الی» با شکوه و سرشار از تعلیق است، فیلم با نمایشی سرزنده از تعطیلات چند زوج جوان شروع می‌شود،که آرام آرام  به یک درام اخلاقی ختم می‌شود که به فرسایش حس اطمینان تماشاگر می‌انجامد.

مدلین ژیائو «Stanforddaily»

«درباره الی» بررسی استادانه عوامل و نیروهای موثر در یک گروه انسانی است. اصغر فرهادی یک کارگردان مولف ایرانی است که در سال 2011 با فیلم «جدایی» برنده جایزه بهترین فیلم خارجی آکادمی اسکار شده است. فرهادی اشارات را استادانه به کار می‌گیرد، اشاره به چیزی که می‌رود تا از روند صحیح خویش خارج شودد.

5858

کد خبر 419270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • فربد IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    96 40
    درباره الی...باشکوه ترین و بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران است.
  • مهرداد IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    82 6
    با این تعریفا دوباره دلم خواست ببینمش
  • علی A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    79 6
    بعد از ده سال درباره الی هنوز ماندگاری اش را حفظ کرده است چرا که فقط یک فیلم خوش ساخت حرفه ای در حد استانداردهای جهانی نبود؛ بلکه فیلمی بود که به شدت با روح زمانه اش همبستگی داشت. فرهادی حتی اگر هیچ فیلم دیگری هم جز این را نساخته بود، با همین یک اثر درخشان، نامش را در فهرست مفاخر ملی ایران ثبت کرد. ممنون از خبرآنلاین برای بازتاب این خبر خوب.
    • بینام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
      23 3
      هفت سال
    • معصومه A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
      7 59
      حقیقتا درباره ی الی رو دوست نداشتم بازیِ بازیگرا خوب بود ، به خصوص شهاب حسینی . . ولی برایِ من حداقل ، این نظر شخصیمه ، دقت کنین برای من جذابیتِ دیداری نداشت . اونطور که باید منو جذب می کرد برای دیدن نبود . . من از پایانِ باز و اطلاعاتی که ناقص داده میشه متنفرم . . ولی با همه ی اینها برای یک بار دیدن خوبه .
  • غیوری RO ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    61 6
    خارجی ها فیلم را بهتر از بعضی از مثلا تحلیلگرهای داخلی فهمیدن. یادتان هست دکتر حسن عباسی درباره این فیلم چه برداشت کرده بود؟ تبلیغ لیبرالیسم جنسی. باعث تاسف است که آن ها فیلم های برتر ما را این طور درست می فهمند و تحسین می کنند و آن وقت در مملکت خودمان این قدر بدفهمی و کج فهمی...
  • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    54 4
    خانم معصومه دوست داشتن یا نداشتن من و شما چیزی از ارزش یک اثر هنری کم نمی کنه چون سلیقه ی شخصی با اصل موضوع که هنر آقای فرهادیه بحثش جداست .
  • رضا IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    4 2
    هر بار میبینم اشکم در میاد نمیدونم چه حسی بهم دست میده فکر میکنم من غرق شدم نه الی
  • مهدی A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    2 0
    من به عنوان مخاطب همیشه دنبال داستانی هستم که دراماتیزه باشه و ببیننده رو به چالش بکشه،به نظر من این فیلم با موفقیت این کار رو انجام داده بود.
  • بهروز IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    2 1
    عالي بود
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    1 1
    فیلمی که همیشه دوست خواهم داشت.حتی با دیدن اسم فیلم هم حسی خوشایند به من دست میدهد
  • کاوه IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    3 0
    بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران با اختلاف .. بازی ها فوق محشر و طبیعی بخصوص پیمان خان معادی . درباره ی الی فقط درباره ی الی نیست درباره ی جمعی هست که با یه فاجعه چطور رو به رو بشن و آیا در آخر سپیده که نماد زندگی یک نفر در جامعه ی ماست میتونه آزادانه حرفشو بزنه و یا بخاطر وابستگی به جمع الزامات مجبور میشه دروغ بگه.. ما میبینیم که همیشه که نمی تونی حرف خودتو بزنی بعضی جاها شرایط نابودت میکنه. این فقط یکی از جنبه های فیلم بود... چند بار باید فیلم رو دید