باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:

کمیته انتخاب روسای دانشگاه ها با حضور دو تن از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بررسی شد.

حسین کچوئیان و شهیندخت مولاوردی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به ترتیب به عنوان مخالف و موافق موضوع واگذاری تعیین ریاست دانشگاه‌ها از شورای عالی انقلاب فرهنگی به یک کمیته پنج نفره را در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما مورد بررسی قرار دادند.

حسین کچوئیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از زمان تشکیل شورا تا سال گذشته فرایندی بر اساس مستندات قانونی و بر طبق سخنان امام خمینی (ره) و توصیه های مقام معظم رهبری وجود داشت که بر مبنای آن فرایند روسای دانشگاه ها توسط اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین می شدند.

وی افزود: مسئله اصلی ما دلیل و ضرورت این تغییر رویه است در حالی که این امر در گذشته هم به خوبی انجام می گرفت و تنها مشکل ما در شورا همان مشکل تعیین وزیر در مجلس شورای اسلامی بود.

در گذشته ظرف 10 دقیقه نزدیک به 10 رییس دانشگاه تعیین می شد

وی تصریح کرد: در گذشته فرایند دقیق و سریعی وجود داشت که ظرف 10 دقیقه نزدیک به 10 رییس دانشگاه تعیین می شد.

کچوئیان ادامه داد: تراکم ایجاد شده در دستورکار جلسات به دلیل معرفی نشدن رییس دانشگاه ها بود و اگر این امر به طور طبیعی انجام می شد تراکمی بوجود نمی آمد.

وی افزود: در گذشته این شورا حداقل هر 2 هفته یک جلسه داشتیم که بیش از 3 ساعت طول می کشید اما در حال حاضر مدت زمان جلسات شورا به 2 ساعت کاهش یافته و گاهی هم تشکیل نمی شود.

وی در رابطه با اجماع کمیته 5 نفره برای تعیین رییس دانشگاه گفت: در فرایند پیشین حاکم بر شورا، اجماع نظر تمامی اعضا ملاک تایید نامزد ها بود و در صورت ایجاد اختلاف، نظر مخالفان نیز تامین می شد.

وی با ابراز نگرانی در خصوص احتمال ایجاد لابی هایی در فرایند جدید گفت: فرایندی ایجاد شده است که نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی بر انتخاب رییس دانشگاه ها را یک درجه ضعیف کرده است و اعضای شورا در صورت اجماع کمیته 5 نفره هم باید حق اعتراض داشته باشند.

شهیندخت مولاوردی گفت: دلیل اصلی این تصمیم گیری، دستور جلسات متعددی است که در نوبت بررسی شورا قرار دارند و به همین دلیل شاهد اداره حدود 35 دانشگاه با سرپرست هستیم که زمان و تعداد جلسات شورا برای بررسی این دستورکار ها کافی نیست.

وی افزود: با این حال روند بررسی روسای دانشگاه همچون گذشته درحال انجام است و صلاحیت عمومی نامزد های پیشنهادی ریاست دانشگاه ها توسط کمیته ی 5 نفره بررسی و تایید صلاحیت می شوند.

مولاوردی با اشاره به قانون اهداف و وظایف تشکیلات وزارت علوم مصوب سال 83 گفت: در این قانون بیان شده است که انتخاب و تایید روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی بر اساس مفاد مندرج در وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.

وی ادامه داد: ایرادی که در جلسات امروز به طرح تشکیل کمیته 5 نفره وارد بود، نقض این قانون بود در حالیکه من این موضوع را قبول 

ندارم و اکثریت اعضای شورا نیز بر این باور بودند که 5 نفر عضو کمیته می توانند این وظایف را بر عهده داشته باشند.

کچوئیان در رابطه با سلب برخی اختیارات قانونی شورا گفت: من به آقای رئیس جمهور گفتم که این مورد اشکال قانونی دارد و شما نمی توانید این حق را از اعضا سلب کنید. و پاسخ رئیس جمهور این بود که ما رای گرفتیم.

وی افزود: نقطه نظر حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری یک دوربینی و بصیرتی را در دل داشته است. که مصداق آن را هم در شورا دیدیم.

وی با اشاره به معرفی نکردن روسای دانشگاه توسط رئیس جمهور گفت: آقای روحانی مدتی صراحتا گفتند که من دیگر نمی آورم.
کچوئیان ادامه داد: دانشگاه یک محل غیر سیاسی است و شان خاصی دارد و برای بالا بردن این شان و منزلت تعیین رییس دانشگاه را به جمعی از فرهیختگان سپردند.

وی افزود: با فرایند جدید خواهیم دید که منابع قدرت و نفوذ و لابی از این پس بر سر روسای دانشگاه ها لابی خواهند کرد و این موضوع را کاملا سیاسی می بینم و به نظر می رسد که شان دانشگاه از این جهت ضربه خورده است.
وی ادامه داد: مسئله دیگر ثبات در دانشگاه است. هدف از آمدن شورای فرهنگی جدا کردن سیاست از بحث فرهنگی و علمی در دانشگاه ها بود.

مولاوردی در این رابطه گفت: دلایلی که در جلسه امروز اقامه شد برعکس این بود و دلیل اصلی تشکیل کمیته 5 نفره، تسریع در انتخاب رئیس دانشگاه ها بود.

وی ادامه داد: این کمیته می تواند به صورت دقیق موضوع را بررسی کند و با توجه به اعضای این کمیته جای نگرانی وجود ندارد.

کچوئیان با بیان اینکه فرایند جدید بار چندانی را از دوش اعضای شورا بر نداشته است گفت: در گذشته هم تعیین و تایید روسای دانشگاه وقت چندانی از شورا نمی گرفت و نماینده نهاد رهبری و مسئول بازرسی و نظارت شورا که حالا هم عضو کمیته هستند قبلا هم کار بررسی سوابق را انجام می دادند.

مولاوردی: به گفته ی رئیس جمهور، شورا می تواند مدتی ضوابطی را تعریف کند و به آن عمل کند و اگر به نتیجه مطلوب نرسید میتوان در آن تجدید نظر کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =