۰ نفر
۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷

اقتصادنیوز نوشت:

از نگاه خیلی از کارشناسان با افزایش قیمت هر متر مسکن در کشور ، نه‌تنها تقاضای خرید مسکن کمتر می‎شود بلکه تقاضای خرید با کاهش متراژ همراه خواهد شد.

با افزایش جمعیت و تقاضای ساخت‌وساز، واحدهای مسکونی نوساز در شهرهای بزرگ همچون تهران افزایش یافته است، به گونه‌ای که اعلام شده تقاضای واحدهای مسکونی کمتر از 80متر حدود 60درصد معاملات را به خود اختصاص داده است.

 براین اساس گفته شده که در 10سال اخیر ساخت‌وساز مسکن واحدهای کوچک بیشتر شده و تقاضای نسل جوان نه‌تنها برای خرید بلکه برای رهن و اجاره واحدهای مسکونی کوچک بیشتر شده است.

به گفته برخی دلیل این امر نه فقط به دلیل ظرفیت سبد خانوار بلکه برای کاهش هزینه‎های جانبی همچون هزینه آب و برق هم می‌تواند باشد، چرا که در گزارش‌های مرکز آمار ایران اشاره شده که تعداد خانوارتک نفره رو به افزایش است و با هر ازدواج ثبت شده نیاز به مسکن جدید در کشور بیشتر می‌شود.

اما کارشناسان درباره افزایش میل به خرید واحدهای کوچک چه می‌گویند؟

کیوان شادمان، کارشناس اقتصاد مسکن بر این باور است: با توجه به تورم و افزایش قیمت تمام شده یک واحد مسکونی به طور طبیعی بازار به سمت خرید واحدهای مسکونی کوچک‌تر رفته و گفته شده است حدود 60درصد معاملات برای واحدهای مسکونی زیر 80متر منعقد شده است. 

وی گفت: اقتصاد کشور ما تا اندازه‎ای اقتصاد سیاسی است و دولت با سیاست‎های انقباضی تا حدودی تورم را کنترل کرده و پولی که در بازار می‎ماند خود به خود تورم را کنترل می‌کند و دراین زمان کنترل تورم نیز رکود به وجود می‎آید و خرید و فروش از بین می‌رود و اگر رونق هم باشد باز هم رونق بازار برای واحدهای مسکونی زیر 80 متر خواهد بود که هم تعدادشان بیشتر است و هم قدرت خرید بیشتری نسبت به آنها وجود دارد.

شادمان تصریح کرد: اقتصاد کشور با کنترل دولتی همراه است و اگر سیاست‎های انبساطی دولت را در پیش گیرد مقداری تورم ایجاد می‌شود و در مقابل رونق ایجاد می‎شود و دولت هم نگران این است که تورم تا اندازه‌ای برسد که اقشار ضعیف بتواند هزینه‌هایش را پرداخت کند.

وی متذکر شد: برای قیمت سه بخش هزینه‎‎ای درگیر ساخت و ساز است ، بخشی مربوط به اجرا،‌ بخشی مربوط به قیمت حمل‌ونقل و سوخت و بخشی قیمت هزینه‎های مهندسی همچون هزینه‎های عوارضی شهرداری‌ها و نظام مهندسی است که همه این پارامترها به تنهایی می‎توانند در قیمت نهایی مسکن تاثیر گذار باشند. بر این اساس بر قیمت تمام شده ملک برای سازنده تاثیر گذار است و از طرفی دیگر با توجه به شرایط بازار یک پروژه معمولی حدود 1.5 تا دوسال زمان برای ساخت لازم دارد و در این زمان نیز این پروژه به سرمایه‌گذار نیاز دارد و حال در شرایط رکودی سازندگان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر همین میزان سرمایه را در بانک بگذارند سودشان بیشتر از ساخت‌وساز خواهد بود.‎ بنابراین باعث رکود بیش از پیش بازار می‌شود و صرفه اقتصادی ساخت‌وساز کاهش یافته است. 

او تصریح کرد: کاهش ساخت‌وساز هم به دلیل نبود رغبت ساخت‌وساز است و برای سرمایه‌گذاران کلان اندکی با ریسک بیشتری همراه است و هزینه ساخت برخی پروژه‌ها از سودشان بیشتر برآورد می‌شود.

در این مورد ایرج رهبر، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان هم گفت:درست است آمارهایی که به تازگی اعلام شده و علت میل به خرید واحدهای مسکونی کوچک پایین است. یکی از بزرگ‌ترین دلایل رکود مسکن پایین بودن قدرت خرید مردم است. 

وی ادامه داد:از طرفی قیمت‌ها افزایش داشت و از طرفی دیگر قدرت خرید کاهش یافته و مردم هم به قدرت خریدشان نگاه می‌کنند و مجبور می‌شوند به سمت خرید واحدهای مسکونی با متراژ کمتر بروند.برای اینکه توان مالی آنها کمتر شده  و به طور متوسط قدرت خرید کمتر شده است. البته وام‌های جدید در کلان‌شهرها فقط قدرت خرید واحدهای مسکونی کوچک را فراهم می‌کند.به هرحال نسبت به قیمت مسکن شاید بتوانند در شهرهای کوچک‌تر خانه بخرند. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    1 0
    این نشان از دو موضوع است یک رشد جمعیت دو فقیر تر شدن مردم همه دوست دارند توی خانه بزرگ بنشینند ولی ندارند