محمد ستاری‌فر

این که قانون هدفمندسازی یارانه ها در ایران تا چه حد با الگوهای اجرا شده در سایر کشورها همخوانی دارد، بحثی است که با محمد ستاریفر، رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مدرس بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در میان گذاشتیم. ستاریفر در این خصوص گفت: پروژه اصلاح نظام یارانه ها در سایر کشورها بیشتر بر اصلاح قیمت ها متکی بوده است.

مدرس بازنشسته اقتصاد توسعه افزود:بدین صورت که دولت ها عزم اصلی خود را بر اصلاح قیمت کالاها و خدمات عمومی قرار می داده است.

ستاریفر تاکید کرد: بر این اساس تجربه هدفمندسازی یارانه ها آن گونه که دولت ایران دست به کار انجام آن شده است، چندان مشابهت بین المللی ندارد.

وی در توضیح ادعای خود اظهار داشت: چرا که در اقتصادهای توسعه یافته که عموما اتکای خاص به صادرات محصول خاص همچون نفت ندارند و اساسا ساخت رانتی ندارند، تا پیش از اصلاح نظام قیمت ها پولی در اختیار دولت برای توزیع در میان اقشار مختلف جامعه وجود ندارد.

ستاریفر افزود: این در شرایطی است که در ایران دولت حتی قادر است، پیش از اصلاح قیمت ها یارانه نقدی را به حساب مردم واریز کند. همین مساله گاه اصلاح نظام قیمت ها را با چالش های اجرایی مواجه می کند و از اتخاذ نگاه صرف اقتصادی از سوی دولت به مقوله اصلاح نظام قیمت ها ممانعت می کند.

رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه ریزی خاطر نشان کرد: چنین تجربه ای تنها می تواند در کشورهای نفتی منطقه خاورمیانه همانند کویت و امارات تکرار شده باشد.   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 42107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۷
    0 1
    واقعا، باید به حال این نظام تاسف خورد که افرادی چون ستاریفر را کنار گذاشته و او را بازنشسته اعلام می کند تا زمانی که اوضاع سیاسی این است نباید انتظار اوضاع اقتصادی بهتری داشت چون کسانی که می توانند اوضاع اقتصادی را متحول کنند به دلیل اختلاف نظرهای سیاسی خانه نشین شده اند.