معسود فراستی منتقد سینما امشب میهمان برنامه خندوانه بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در آغاز این برنامه رامبد جوان خطاب به او گفت الان که روبروی تو نشستهام احتمالا همه بچههای سینما میخواهند مرا بکشند. 

فراستی هم  درباره شروع نقد نوشتنش گفت: «من از مجله فردوسی شروع کردم و نمیدانم نقادی از کجا شروع شده اما تمایلش باید از خانه و پدرم شکل گرفته باشد. من در بچگی آدمی بسیار درسخوان و جدی بودم که فقط یک رفیق داشتم. مدرسه خیلی بدی میرفتم. مدرسهای بورژوا و من از نظر طبقاتی اصلا به آن مدرسه نمیخوردم. اینها اذیت کننده بود ولی باعث نمیشد که من جا بزنم. چون پدرم اصلا اهل جا زدن نبود. ریاضیام همیشه بیست بود و انشاهای تندی مینوشتم. از شش سالگی به مدرسه رفتم و ادبیات خواندن را از ۱۲ سالگی شروع کردم. جلسات نقد کتاب و شعر میگذاشتیم و روشنفکر تمام عیاری شده بودم.»

او درباره پدرش گفت: «پدرم را وحشتناک دوست داشتم و متاسفانه ۱۴ سالی هست که درگذشته است. بعضیها از موضع ضعف مهربانند ولی پدرم از موضع قدرت مهربان بود.»

رامبد جوان از او پرسید با این روحیه نقادی در خانه چه میکنی؟ و فراستی پاسخ داد: «آدم خیلی خوبی هستم. البته شاید در مورد غذا کمی ایرادگیر هستم چون غذا را میفهمم ولی زنم را اذیت نمیکنم. اما اگر از او بپرسید زندگی با این آدم چطور است نمیگوید خیلی سخت است. موضع مساوی دارم و این شخصیتی است.، ادا نیست.»

جوان از او پرسید تا به حال شده فیلمی در طول سالهای گذشته ساخته شده باشد و تو بگویی که عالی است؟ که فراستی پاسخ داد، نه! ولی فیلمهایی بوده که از آنها تعریف کردهام. از فیلم تو (رامبد جوان) هم تعریف کردم چون ادعا نداشت. من از این فیلمهای ادعایی خیلی بدم میآید چون میدانم حد سازندهاش نیست. در ادبیات چرا، ولی در سینما نه. با حرف کوچک اما کمی عمیق مشکل ندارم. 

او درباره برنامه خندوانه هم گفت: «خیلی به این برنامه احتیاج است. شاید یکی از مهمترین چیزهایی که لازم داریم خنده است. و در برنامه تو این اتفاق میافتد. در برنامه تو خندهای است که مبتذل نمیشود، به مردم احترام میگذارد و کلا کار بزرگی است.» 

فراستی در این برنامه گفت که یک کافه باز کرده و در آنجا کلاسهایش را برگزار میکند و به نقد فیلم و گپ زدن با جوانها میپردازد. او با اظهار رضایت از این کار گفت:‌ «کافی است یک آدم هم فاز داشته باشی و کار یدی و فکری بکنی. این فوقالعاده است.» 

او درباره شیطنتهای دوران بچگیاش گفت: «دبیرستان ما حصارهای خیلی بلندی داشت. یک بار تصمیم گرفتیم از مدرسه فرار کنیم. از روی حصار روی ماشین معلم فیزیکمان پریدم و ماشین خراب شد.» 

این منتقد با بیان این که هر شب فیلم میبیند گفت البته فیلم را باید روی پرده دید ولی عمده سینمای ایران را میتوان در تلویزیون دید.» 

او در پاسخ به این پرسش که چی باعث میشود دلت بگیرد گفت: «نامردی، روراست نبودن و زور گفتن به آدم ضعیفتر از خودم. من ضعیفتر از خودم را نمیزنم. نامردی هم نمیکنم اما زیاد نمیبینم. آدمهای کوتوله میترسند و نامردی میکنند. وقتی یک نفر جلو میرود باید به او کمک کرد، برنامه رامبد گرفته است همه شمشیرها را بیرون میکشند.»

فراستی افزود: «من فقط دو بار دعوای فیزیکی کردهام. یک بار در دبیرستان و یک بار در سوئیس کارگری میکردم یک دعوای اساسی کردم. با آدمی سوئیسی که دو برابر هیکلم بود. یک سیلی زدم و در رفتم چون اگر مرا میگرفتند اخراجم میکردند.»

او همچنین گفت که وقتی حالم بد است موسیقی گوش میکنم و به نظرم سینما اگر بخواهد درست باشد باید مثل موسیقی باشد. 

این منتقد در پاسخ به این پرسش که به مرگ فکر میکنی، گفت: «یک جمله از وودی آلن یادم هست، که البته دوستش ندارم ولی در فیلم «پول را بردار و فرار کن» میگوید بالاخره همه میمیرند ولی من سعی میکنم وقتی مرگ میآید، آنجا نباشم.» 

جوان از او پرسید هیچ وقت دلت نخواسته فیلم بسازی که او گفت نه، و جوان پاسخ داد اگر میساختی همه جلویش جمع میشدند و میگفتند مرگ بر این فیلم. او گفت اگر فیلمی میساختم درباره نقد بود و موضع انتقادی داشت.» 

او در پاسخ به این پرسش که چرا ما بلد نیستیم نقد بشنویم و حرص نخوریم؟ گفت چرا حرص میخورند؟ این باعث میشود هرگز جلو نروند.»

فراستی همچنین گفت که خیلی آدم نقدپذیری هستم و جوان گفت در به در دنبال چیزی میگردم که بگویم و مسعود فراستی را از وسط نصف کنم! 

 

او از خسرو دهقان به عنوان یک منتقد خوب نام برد و در تعریف خودش گفت: « آدمی هستم که تحمل میکنم، خوش اخلاقم، حتی مهربانم و روی اصولی که دارم بدجور پافشاری میکنم و خشن میشوم. موقع خشن شدن هم به کسی توهین نمیکنم ولی رابطهام را کات میکنم. قطعا مرکز عالم نیستم ولی از چیزی که هستم ناراضی نیستم.»

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    69 27
    به نظر من بهترین متقد فیلم ایران است. سطحی نیست. یاد برنامه هفت و تیم عالی فراستی و جیرانی بخیر.
    • بی طرف A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
      20 31
      این بهترین منتقد شما همونیه که از فیلم اخراجی ها و معراجی ها شدیدا دفاع میکرد بعد به جدایی نادر از سیمین میگفت فیلم بد ... ایشون همونقد منصف و بی طرفه که الماسی و سلحشور هستن
    • محسن A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
      6 1
      آقای فراستــی فقط اخراجی های 1 رو قابل قبول دونستن و به اخراجی های 2 و 3 و غیره لقب " آشغال " دادن. لطفا بدون اطلاع صحبت نکنید. بهترین منتقد ایران.
  • بی نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    37 4
    فکر نمیکردن رامبد جوان اینقدر مجری خوبی باشه....
  • سروش IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    49 5
    این برنامش عالی بود
  • حامد IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    59 16
    کلا با سه نفر تو رسانه ملی حال می کنم و می کردم که یکیشون مسعود فراستی هست. اون دو نفر دیگه هم حمیدرضا صدر و عادل فردوسی پور
  • ali IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    48 13
    آره برنامه شو دیدم خیلی باحال بود. من موندم کسی که اصلا هیچ فیلم سینمای ایران رو قبول نداره پس چرا فیلم های ایرانی رو نقد می کنه. از متلک های رامبد جوان بهش کیف کردم.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    19 12
    از فیلم تعریف کردم چون ادعا نداشت این یعنی نقد؟
  • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    12 26
    خندوانه سری اول تروتازه تر و شاداب تر و طبیعیتر بود توی سری جدید حتی رامبد جوان هم به شدت مصنوعی و خسته هست
  • ماریا A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    16 17
    بهترین منتقد سینمای ایرانه،خدا حفظتون کنه،راستی کی برنامه خندوانه که اقای فراستی مهمونشون بودن پخش شده؟
  • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    10 11
    رامبد پرسید تو کل تاریخ سینما فیلمی بوده که بگی عالی بود؟ فراستی گفت نه اون وقت قلاده های طلا، اخراجی ها و معراجی ها به نظر ایشون فیلم های خوبی بودن و تو همون برنامه هفت کلی از این فیلمها تعریف و تمجید کرد. واقعا متاسفم اگه یکی بیاد کل فیلم های تاریخ رو بکوبه و نقد شدید کنه میگیم منتقد سختگیریه و فازش اینه. اما فراستی رو کجای دلم بزارم؟
  • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    6 1
    فراستی به اخراجی ها3 و معراجی ها نمره صفرم نداد و اونا رو بی ارزش دانست... قابل توجه کسی ه میگفت از این 2 فیلم تمجید کرده