فقر و اختلاس بخاطر سوء مدیریت است / عهدنامه مالک اشتر مربوط به سازمان های آشفته است

استاد دانشگاه و از بنیانگذاران دانشگاه علوم حدیث تهران با اشاره به فرمایشی از حضرت علی (ع) گفت: هیچ حکومت و مملکتی بدون تدبیر و خرد پایدار نمی ماند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از يزد، نشست مديران استان با حضور استاندار يزد، معاون توسعه مديريت و منابع انساني استاندار، سرپرست معاونت برنامه ريزي استانداري، مديركل حوزه استاندار، مديران كل ستادي استانداري يزد، مديران كل دستگاههاي اجرايي، رؤساي سازمان ها و نهادهاي دولتي استان، رؤساي دانشگاهها و جمعي از مديران روز گذشته در سالن شهيد منتظر قائم برگزار شد.


استاد دانشگاه علوم حديث در اين نشست ضمن تعريف واژه "تدبير" اظهار داشت: تدبير به معني تنظيم امور و ترتيب كارها و سامان دادن امور به بهترين نحو و استوارترين سازوكار است تا امور به عاقبت نيكو و نتيجه مطلوب برسد.


مصطفي دلشاد تهراني به جايگاه و اهميت تدبير در آموزه هاي حضرت علي(ع) اشاره و ادامه داد: اميرالمؤمنين (ع) مي فرمايد: "هيچ خردي چون تدبير نيست" ، "حكمت جز به تدبير نيايد"، "هيچ مملكتي جز به تدبير نپايد" و حسن تدبير دارايي اندك را رشد مي دهد و بدي تدبير ثروت بسيار را به باد فنا مي دهد."


وي افزود: مسئولان و مديران اگر با تدبير عمل كنند مردم هيچ مشكلي نخواهند داشت و اگر قرار است جامعه، اقتصاد و فرهنگ اصلاح شود و به سمت زندگي مطلوب و زمينه هاي ظهور حضرت ولي عصر(عج) گام برداريم جايگاه كليدي مديريت در جامعه بايد اصلاح شود.


بي تدبيري كليد فقر و نابساماني


اين نويسنده و محقق دانشگاهي به فرمايشي از حضرت علي(ع) اشاره و عنوان كرد : اميرالمؤمنين (ع) مي فرمايد: "سوءالتدبير مفتاح الفقر" يعني " كليد فقر بي تدبيري و بدتدبيري است " و بسياري از نابساماني هاي اجتماع ناشي از همين عدم مديريت صحيح و نداشتن حسن تدبير است و اينهاست كه زمينه هاي ظهور را به تأخير مي اندازد.


دلشاد تهراني گفت: اگر مسئولان و مديران جامعه ما با تدبير عمل كنند مردم هيچ مشكلي نخواهند داشت و اگر نظام مديريتي در جامعه اي نابسامان شود همه چيز آن جامعه دگرگون مي شود.


ضرورت اصلاح اخلاق مديريتي


اين نويسنده كتابهاي ديني و نهج البلاغه اظهار داشت: مشكل اصلي در مديريت است و اگر اخلاق مديريتي اصلاح شود و شايستگان در مسئوليتها قرار گيرند امور جامعه به بهترين نحو اصلاح مي شود.


وي ادامه داد: بهترين جايي كه مي توانيم مدل مديريتي درستي از آن استخراج كنيم فرمان حضرت علي(ع) به مالك اشتر و به عبارت ديگر عهدنامه مالك اشتر است، اين عهدنامه در زمان حكومت حضرت علي(ع) به مالك اشتر براي فرمانداري مصر نوشته شده، این عهدنامه برای اوضاع آشفته مصر نگاشته شده و راه های ساماندهی را بر شمرده است.


بنيانگذار دانشگاه علوم حديث در ايران افزود: اميرالمؤمنين (ع) در اين فرمان به مالك اشتر مي فرمايند"بهترين تلاش آن موقع اثرگذار است كه خداوند از آن راضي باشد."


شاخصهاي مديريت موفق از ديدگاه حضرت علي (ع)


دلشاد تهراني، برپاداشتن عذر واضح و دليل محكمه پسند در برابر خدا و مردم ، امانتداري مسئولان، وكيل مردم بودن، به نيكي سخن گفتن مردم از مديران، وجود آثار زيبا و آبادي در كشور، كامل شدن نعمتها و چند برابر شدن كرامت و حرمت انسانها را 5 معيار و شاخص مديريت موفق در جامعه از نظر حضرت اميرالمؤمنين (ع) عنوان كرد.


اين استاد دانشگاه ضمن تشريح مباني اخلاق مديريتي بر تأمين زيرساخت ها و وجود يك معيار و شاخص معين براي رفتار و كردار مديران تأكيد كرد و گفت: بهترين ترازو و معيار براي ما قرآن، سيره رسول اكرم(ص) و شيوه حكومت حضرت علي(ع) و رفتار ائمه اطهار(ع) است.


دلشاد تهراني ادامه داد: مديريت ها و حكومتها را بايد با مديريت و حكومت حضرت علي(ع) سنجيد و شايسته است مسئولان نگاه به خدا، نگاه به خود، كار، مردم و مديران را تغيير دهند و كار را براي مردم امانتي در دست خود بدانند زيرا هيچ چيز مانند مديريت براي انسان ذخيره عمل صالح و كار شايسته را به همراه نخواهد داشت.


اين نويسنده و محقق، قانون شكني و سركشي و بي تدبيري و گرفتن تصميم هاي به دور از خرد را از ويژگي هاي مديري دانست كه قدرت زده شده است و از همه مديران و مسئولان خواست كارهاي مردم را راحت و دلچسب انجام دهند و اگر كاري نشدني است به زيبايي و همراه با صداقت و صراحت از مردم عذرخواهي كنند.


دلشاد تهراني در پايان سخنان خود اظهار اميدواري كرد تا همه مديران، مسئولان و مردم ايران اسلامي به معناي واقعي كلمه منتظر باشند و زمينه ظهور باشكوه حضرت ولي عصر(عج) را فراهم نمايند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421612

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =