مدیر کل آسیب های اجتماعی وزارت رفاه گفت: در حوزه آسیب های اجتماعی با سه چالش روبرو هستیم، داده هوشمند نداریم، هماهنگی بین بخشی ضعیف است و تفاهم گفتمانی وجود ندارد . برای مواجهه با آسیب ها باید کانون های پرخطر شناسایی شود تا امکان سیاست گذاری و برنامه ریزی بهتر مهیا شود .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ روزبه کردونی، در میزگردی که در کافه خبر با موضوع «آیا آسیب های اجتماعی زنانه شده اند» برگزار شده بود در مورد اینکه آسیب های اجتماعی زنانه شده است، گفت: در حوزه آسیب های اجتماعی با سه چالش روبرو هستیم، داده هوشمند نداریم، هماهنگی بین بخشی ضعیف است و تفاهم گفتمانی وجود ندارد. برای مواجهه با آسیب ها باید کانون های پرخطر شناسایی شود تا امکان سیاست گذاری و برنامه ریزی بهتر مهیا شود.

او گفت: بر این اساس وقتی بخواهیم راجع به آسیب های اجتماعی زنان نیز بحث کنیم همین سه نکته را باید در نظر داشته باشیم. از سوی دیگر نباید در دام اینکه فقط با آمار کمی در حوزه اجتماعی تحلیل و نتیجه گیری کرد افتاد. در همین مقوله زنان و آسیب های اجتماعی باید به تفاهم گفتمانی برسیم. وقتی می گوییم زنانه شدن آسیب های اجتماعی اگر به این تعبیر باشد که آسیب های اجتماعی در زنان بیشتر شده یک تعریف دارد اگر بگوییم مردان ما مصون هستند و فقط زنان درگیر هستند یک تعریف دیگر است.

مدیر کل آسیب های اجتماعی وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: سیاست این دولت بیان واقع بینانه مسایل اجتماعی است که به نظر می رسد در دولت قبل این رویکرد بدین شکل وجود نداشته است. توجه کنید مثلا در بحث کودکان خیابان در سال ۸۴ هیئت دولت تشکیل شورای ساماندهی کودکان خیابانی با حضور ۱۱دستگاه را مصوب و ابلاغ می کند، اما این شورا ۸سال برگزار نمی شود و این در حالی است که در دو سالی که از عمر دولت تدبیر می گذرد این شورا دو جلسه در سطح ملی به ریاست وزیر رفاه و 6 جلسه در سطح استانی برگزار کرده است. بنابراین من معتقدم هم سیاست این دولت عوض شده و هم شتاب تحولات اجتماعی بسیار زیاد است.

او گفت: اما اینجا باید به یک نکته هم دقت شود و آن اینکه برخی اسیب های اجتماعی جنسیت نمی شناسد؛ در بحث اعتیاد قیمت شیشه از ۱۷۰میلیون تومان از سال ۸۴ الان به زیر 15میلیون تومان رسیده، و البته جمعیت زنان معتاد از ۵درصد، ۱۰درصد شده است. حال یک تفسیر این است که اعتیاد زنانه شده است که من زیاد موافق نیستم و یک تفسیر این است اعتیاد زن و مرد نمی شناسد که من مدافع تفسیر دوم هستم. تحلیل من این است که باید مشخصا آنجا که آسیب های زنان بیشتر است شناسایی و در همان نقاط برنامه ریزی شود.

کردونی گفت: وقتی می گوییم زنانه شدن آسیب های اجتماعی، ممکن است سیاست گذار را به اشتباه بیاندازیم، چرا که باید در جایی که آسیب پذیری واقعی وجود دارد تمرکز داشت. در برخی موارد آسیب پذیری شاید مربوط به مردانه بودن یا زنانه بودن نیاست، جنسیت نمی شناسد برای مثال خشونت علیه زنان جنسیت می شناسد، وقتی آمار جهانی این است که از هر ۳زن یک زن مورد خشونت قرار می گیرد بدین معنا ست که در این مورد زنان قربانی هستند. جمع بندی اینکه معتقدم در حوزه آسیب های اجتماعی مرتبط با زنان نباید کلی گویی کرد باید روی مصادیق ریزشد.

مشروح این میزگرد را اینجا بخوانید.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =