کسانی که به گفتمان انقلاب بیشتر نزدیک هستند و آن را قبول دارند باید سعی کنند اختلاف سلایق را کنار گذاشته و وحدت داشته باشند.

آیت الله غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرآنلاین درباره موانع وحدت در میان اصولگرایان اظهار داشت: واقعیت این است که برخی در کار گروهی تعهد لازم را ندارند و خود را ملزم نمی بینند تا پایان بر سر مواضع خود پایدار باشند. بنابراین به اعتقاد من یکی از موانع این است که خصوصیت کار گروهی را آنطور که باید مورد توجه قرار نمیدهیم.

وی افزود: وقتی مجموعه ای با هم کار می کنند طبیعتا باید چهارچوب هایی برای رسیدن به هدف  در نظر بگیرند و در صورتی که به آن هدف رسیدند همه ملزم می شوند که در آن چهارچوب عمل کنند اما گاهی برخلاف این رویه شاهد تک روی هستیم. وگرنه همه می دانند وحدت بین نیروهای طرفدار انقلاب که کم هم نیستند کار بسیار مطلوبی است. به خصوص کسانی که به گفتمان انقلاب اسلامی و امام و رهبری نزدیک هستند باید از تک روی پرهیز کنند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر به هر دلیل وحدت میان اصولگرایان شکل نگیرد چه پیامدی برای آنها خواهد داشت گفت: به اعتقاد من در این صورت اصولگرایان توفیق کمتری خواهند داشت. درست است که جریان ها و گروه های مختلفی در کشور ما وجود دارد اما درصدی که پای نظام هستند گرایش ویژه ای به اصولگرایان دارند. در نتیجه به فرض هم اگر اصولگرایان توافق نکنند این تنها سبب می شود نتیجه بهتر و ایده آل فراهم نشود و گرنه اکثریت مردم در انتخابات بیشتر به گفتمان امام و رهبری نزدیک هستند و به آن رای خواهند داد.

وی تاکید کرد: من بر این باورم که اگر به هر دلیل وحدتی میان اصولگرایان شکل نگیرد، تنها آنچه که ایده آل و مطلوب است تحقق پیدا نمی کند اما اینطور هم نیست که بگوییم خطری پیش می آید و دغدغه جدی وجود خواهد داشت.

آیت الله غروی در پاسخ به این سوال که به این ترتیب نگران شکست اصولگرایان از اصلاح طلبان در انتخابات نیستید اظهار داشت: من بعید می دانم چنین شود. اصلاح طلبان تا الان سوابق چندان درخشانی نداشته اند. در بین اصلاح طلبان افراد افراطی وجود دارد که گفتمان امام و انقلاب را مربوط به زمان خاصی می دانند. این ها کسانی بودند که می گفتند آقای خاتمی را باید از قطار اصلاحات پیاده کرد. آنها همان موقع که آقای خاتمی را لیدر جریان اصلاحات می دانستند پشت ایشان را خالی کردند. آن هم به این دلیل که ایشان چارچوب های نظام و قانون اساسی را قبول داشت. مردم یادشان هست که فرصت کوتاهی که آن بخش از اصلاح طلبان به دست آوردند چه شرایطی را برای نظام به وجود آورد.

وی با بیان اینکه مردم ما دلبستگی به اصلاح طلبان ندارند گفت: متاسفانه اصلاح طلبان در منشوری بیان نکردند تا متعادل هایشان که واقعا گفتمان امام و رهبری را قبول دارند و به قانون اساسی ملتزم هستند خودشان را از جریان های افراطی درونشان جدا کنند.  

وی تاکید کرد: بنابراین با توجه به سوابقی که اصلاح طلبان دارند، این گمانه زنی را که اگر اصولگرایان در انتخابات به وحدت نرسند اصلاح طلبان پیروز میدان خواهند شد را قبول ندارم. چرا که حافظه مردم ما تا این اندازه ضعیف نیست. اگر وحدت میان اصولگریاان شکل نگیرد نتیجه برای آنها ایده ال نخواهد بود اما به این معنی نیست که اصلاح طلبان پیروز خواهند شد. اصلاح طلبان جایگاه محدود خود را دارند.

آیت الله غروی در عین حال افزود: اصلاح طلبان برای انتخابات برنامه دارند و به خصوص برخی از آنها که چهره های متعادل تری دارند میتوانند وارد مجلس شوند.

 

17214

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =