اقتصادنیوز نوشت:

یک کارشناس بازار مسکن در رابطه با ساخت‌وسازهای غیرمجاز سخنانی قابل توجهی بیان کرد و گفت: بعضی از این اجازه‌ها رسمی نیست. وقتی شما سراغ سازنده می‌روید، می‌گوید مجوز شفاهی صادر شده و گفته‌اند برای خودیاری و همیاری پولی بدهید و ملک خود را بسازید.
در حالی که ساخت‌وساز در اطراف شهرهای بزرگ هر روز بیشتر می‌شود، استاندار تهران گفته است که به تازگی 2500 واحد مسکونی غیرمجاز تخریب شده‌ است.

اما در این باره برخی از کارشناسان نظر موافق و برخی نظر مخالف خود را اعلام کرده و راهکارهای بهتری را پیشنهاد داده‌اند.

احمد سرحدی، یکی از کارشناسان مسکن در این مورد بیان کرد: در ابتدا باید تعریف صحیحی از ساختمان غیرمجاز کرد، به ساختمانی غیرمجاز گفته می‌شود که یا مجوز ساخت نداشته باشد یا در جایی که اجازه ساخت ندارد، ساخته شده باشد و همچنین به دور از ضوابط و دور از چشم مسوولان ساخته شده باشد، در حالی که طبق قوانین شهرسازی که ما داریم، شهرداری‌ها، بخش‌داری‌ها و فرمانداری‌ها مکلف هستند که در زمین‌هایی که مجوز دارند، اجازه ساخت‌وساز دهند.

او افزود: البته در خارج از محدوده نیز استثنا وجود دارد، اگر در روستا باشد، بهداری‌ها و اگر در شهر باشد، فرمانداری‌ها، بخش‌داری‌ها و مراجعی هستند که می‌توانند برایشان پروانه صادر کنند.

او در گفت‌وگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد در رابطه با ملک‌های تخریب شده نیز گفت: اگر کسی ملکی را ساخته، باید از مسوولان آن منطقه پرسید که این ملک چگونه ساخته شده است، آیا شبانه و در 24 ساعت ساخته شده است؟ آیا دور از چشم ساخته شده است؟ قطعاً این ملک زیر نظر مسوولان ساخته شده است، قطعاً پرداخت‌ها و مجوزهایی داشته، اما این مجوزها، مجوزهای رسمی نبوده، چون امکان ندارد شما در هیچ کجای کشور، حتی در جنگل‌ها، ساخت و سازی کنید و کسی متوجه نشود، حتماً مسوولان منطقه متوجه شده‌اند.

او تایید کرد: اصلاً نباید اجازه ساخت این ملک‌ها داده شود که بعداً تخریب شود. البته این اجازه‌ها، اجازه رسمی نیست، یعنی وقتی شما سراغ سازنده می‌روید، سازنده می‌گوید من اجازه گرفته‌ام ولی هیچ مدرکی ندارد که نشان دهد و شما را می‌برد پیش کسی که مسوول منطقه و مسوول ساخت‌وساز و حفاظت منطقه است و شما متوجه می‌شوید که فعل و انفعالاتی آنجا صورت گرفته و مجوز شفاهی صادر شده است و گفتند مقداری پول دهید، برای خودیاری، برای همیاری، برای افراد مختلف و ملک خود را بسازید.

سرحدی بیان کرد: الان مقام معظم رهبری نسبت به این قضیه احساس نگرانی کردند، این قضیه ابعاد عجیبی پیدا کرده است، تمام زمین‌های کشاورزی، منابع طبیعی و باغ‌ها در معرض تجاوز و تعرض قرار گرفته‌اند و وضع به گونه‌ای شده که صدای مسوولان کشور درآمده است. در گذشته مسوولان شهرداری‌ها، وزارت مسکن و... تذکر می‌دادند، اما آنقدر اینها پشت گوش انداختند که کار به بالاترین مقام مملکت رسیده است که واقعاً اظهار نگرانی کردند.

او در ادامه گفت: ما در سطح تهران، در ارتفاعات اجازه ساخت نداده‌ایم، اما الان نهادهای قدرتمندی هستند که در حال ساخت و ساز هستند، در بیانات مقام معظم رهبری هم آمد که به اینها اجازه ندهید، حتی اگر نیروهای امنیتی هستند، اما این نیروها هنوز در حال ساخت‌وساز هستند.

او تصریح کرد: در حال حاضر قوه قضاییه به درستی وارد شده است و این ملک‌ها را تخریب می‌کند، اما به نظر من برای انجام این کار دیر شده است، برای اینکه برای ساخت این ملک‌ها کلی سرمایه و مصالح به کار رفته و کلی پول هزینه شده است.

سرحدی درباره نوع این برخورد که سرمایه‌هایی را از بین برده است بیان کرد: اگر برخوردی صورت نگیرد، این کار باز هم ادامه پیدا می‌کند، به نظر من باید با دو عامل برخورد شود، یکی آن ساختمان بدون مجوز و یکی هم آن نهادی که چشمانش را بسته یا پولی دریافت کرده که مجوز بدهد. یعنی باید یقه آن مسوولی که چشمانش را در مقابل این ساخت و سازها بسته است گرفت.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =