روزنامه اطلاعات نوشت:

شيوع و تكثير رفتارهاي سودانديشانه محض، در همه عرصه‌ها،‌ اتفاق ناگوار و بلكه حيرت‌انگيزي است كه نمي‌‌شود آن را كتمان كرد يا تعمداً نديده گرفت و به فراموشي سپرد.

از جنجال بر سر رشته‌هاي پولي دانشگاهي زماني نگذشته بود كه موجي برخاست به نام پايان‌نامه‌فروشي و مقاله‌فروشي و تحقيق‌فروشي كه كار به مقامات بالا كشيد و حتي رئيس جمهوري چند بار درباره آن سخن گفت و وزير علوم البته چندين بار و بقيه به هکذا. با اين همه ظاهراً از فعاليت پيمانكاران و مقاطعه‌كاران اين عرصه چيزي كاسته نشد.

در كنار اين موضوع، تبليغات «كارشناسي ارشد بدون آزمون» كماكان روي تلفن‌هاي همراه و سايت‌هاي اينترنتي فراوان است و از آن شگفت‌انگيزتر ظهور مؤسساتي است با تبليغات آشكار مي‌گويند «ديپلم كامل متوسطه تنها در يك سال و غيرحضوري!» و جالب است كه خيلي محكم و جدي معتقدند اين كار كاملاً قانوني است. در همين اوضاع خريد و فروش مدارك و پايان‌نامه‌ها و مقالات،‌ برخي مسئولان با استناد به آمار همين مقاله‌ها و پايان‌نامه‌ها از سرعت رشد علمي كشور سخن مي‌گويند.

اما، موضوع فقط مدرك و مقاله نيست. كافيست تلفن همراه داشته باشيد تا ببينيد كه «تجارت» با قدرت تمام پا در عرصه «معنويت» گذاشته است. تبليغات شگفت‌انگيز ظاهراً قانوني را نگاه كنيد:

«هر روزتان را با يك حديث آغاز كنيد» (هر حديث 75 تومان)

«شرح اوصاف امامان و اسماء الحسني» (هر پيام 50 تومان)

«جملات عارفانه عارفان بزرگ» (هر پيام 35 تومان)

و الي ماشاء‌الله از اين تبليغات شگفت كه البته از طريق مخابرات انجام مي‌شود و ظاهراً قانوني هم هست. كسي نيست كه پاسخ دهد، ما كه قرار بود معنويت را به عالم صادر كنيم اكنون مي‌خواهيم جوانانمان را در برابر انواع ناهنجاري‌هاي كتمان ناپذير موجود با جمله عارفانه 35 توماني عارف كنيم؟ يا با مدرك ديپلم يك ساله غيرحضوري صاحب دانش كنيم؟

خوب است بالاخره يكي از مسئولان پاسخ دهد كه كدام عقلانيتي در درون نظام و با كدام استدلال و منطق اجازه مي‌دهد ـ يا حتي سكوت مي‌كند ـ كه بيزنس خريد و فروش و كاسبكاري و سوداگري، به همه‌ي عرصات جامعه هجوم آورد و علاوه بر دانشگاه و دبيرستان و مدرسه، مقدسات را هم در معرض تجارت قرار دهد؟ خريد و فروش عنوان علمي ـ در قالب پايان‌نامه و مقاله ـ بي حيثيت كردن اعتبار نظام آموزش عالي هشتاد ساله كشور است و ديپلم فوري، دهن كجي به نظام آموزش اين سرزمين در طول تاريخ است. اما خريد و فروش حديث و آيه و روايت و عرفان را چه مي‌توان ناميد؟

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    4 1
    اینو من قبلا صد بار گفتم. مخابرات پولشو میگیره کاری هم نداره. اونوقت 120 تا شبکه ماهواره ای داره به زبان فارسی پخش میشه که همشون دین این ملتو نشونه گرفتند....
  • حسن A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    5 1
    اگرقضایای کسب درآمدبه هرقیمتی این گونه پیش بروددرآینده نه چنداندورشاهدپیامک هایی خواهیم بودبااین عنوان: حج عمره باصدتومان.زیارت اماکن مقدسه با75تومان وهکذاازاین نوع پیامک ها.......مسوؤلان محترم لطفا کمی دلواپسی کنند
  • بی نام A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    7 0
    سنگ اول چون نهاد معمار کج تا ..
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    5 0
    کاسبکاری شرکت مخابرات به قیمت باور های دینی و مقدسات و..................................
  • پرهام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    2 0
    چرا انقد پولکی شدیم ..... خیلی دردناکه این چیزایی که همومون روزانه می بینیم و میشنویم