۰ نفر
۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان گفت: از ابتدای فصل تابستان تا ابتدای پائیز مسیر بادهای کشور از شرق به غرب بوده و این باد، تمامی ریزگردهای سمی را در این ۴ ماه به اصفهان و سایر استان‌های همجوار می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، لطف‌الله ضیایی به تسنیم با اشاره به مصوبه‌ای مبنی بر جریان 20 متر مکعب بر ثانیه آب در رودخانه زاینده‌رود اظهار داشت: جاری بودن رودخانه زاینده‌رود تنها منوط به شهر اصفهان نیست و این جریان از ابتدا تا تالاب باید محسوب شود.
وی افزود: جریان 20 متر مکعب بر ثانیه‌ای که قرار شده در بستر رودخانه جاری باشد، کم است و به طور قطع به تالاب نیز نمی‌رسد و هم‌چنان خطر ریزگردهای تالاب گاوخونی نگران کننده است.
عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: 4 ماه در سال یعنی از فصل تابستان تا اوایل پائیز مسیر باد از شرق به غرب است که باد غالب نامیده می‌شود، این باد تمامی ریزگردهای سمی را در این 4 ماه به اصفهان و سایر استان‌های همجوار می‌رساند.
وی بیان کرد: اگر آبی به کشاورز نرسد، جبران آن را می‌توان با خسارت و پول تأمین کرد اما حقابه تالاب با پول رفع نمی‌شود زیرا یک مسئله زیست محیطی است که با سلامت و جان مردم روبرو است.
ضیایی با اشاره به زه‌آب کشاورزان خاطرنشان کرد: اگرچه برخی‌ها نظر دارند با آبیاری زمین‌های کشاورزی و زه‌آب آن می‌توان تالاب را حفظ کرد، اما مسئله این است که کشاورزی به حدی نیست که زه‌آب داشته باشد و اگر این زه‌آب که از کف رودخانه است بسیار سمی بوده و مناسب نیست.
عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه از چاه‌ها و منابع آب زیرزمینی برداشت بیش از حد شده است گفت: با برداشت بیش از حد آب‌های زیر زمینی و چاه‌ها آبخوان‌ها تخلیه شده و متاسفانه در مناطقی مانند شهرستان دامنه، برخوار و منطقه مهیار اصفهان با پدیده فرونشست زمین و دشت روبرو هستیم که این مسئله به عنوان زلزله خاموش نیز نامیده می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423155

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =