«نگار مددخانی» متولد1367 زنجان از قهرمانان سال¬های گذشته تیم ملی تکواندو است که بارها با پیراهن تیم ملی مدال¬های رنگارنگی را برای کشورمان به ارمغان آورده است. او در طول 6 سال عضویت در تیم ملی 6 مدال جهانی را کسب کرده و از این حیث پرافتخارترین تکواندوکار بخش بانوان استان زنجان است.

به گزارش خبر آنلاین از خبر ورزشی زنجان این تکواندوکار زنجان که سابقه مربیگری در رشته پومسه استان را دارد، این بار در قامت مربی تیم ملی تکواندو در مسابقات المپیک دانشجویان جهان، آسیایی و اعزام به مسابقات آسیایی نوجوانان و نونهالان ظاهر شده و اخیرا شاگردان او در مسابقات آسیایی تایوان مقام های ارزنده ای را کسب کردند. همین بهانه ای شد برای گفتگو با او.

برای حضور موفق در رقابت­های آسیایی تایوان چه مدت در اردو بودید؟

اردوی تیم ملی نوجوانان در محل آکادمی تکواندو فدراسیون به مدت 2 ماه برگزارشد و در این مدت با بازیکنان به هماهنگی­های لازم برای کسب نتیجه مطلوب دست پیدا کردیم.

در مجموع در بخش بانوان تیم ملی تکواندو ایران جه تعداد مدال کسب کرد؟

تیم ملی بانوان ایران در رده نوجوانان و جوانان توانست4 مدال نقره و4 مدال برنز رقابت­ها را کسب کند که در نوع خود قابل توجه بود. البته کسب این تعداد مدال در سایه حمایت های فدراسیون در برنامه­ریزی و برگزاری رقابت­ها و تلاش مربیان بود.  اخیرا در مسابقات کشوری هانمادانگ نیز شاگردانم توانستند4 مدال طلا و یک نقره را کسب کنند که در نوع خود جالب توجه بود. 

چه تعداد تکواندوکار از کشورمان در رده نوجوانان در رقابت­ها شرکت کردند؟

در این رقابت­ها  با 6 تکواندوکار از استان های شیراز ،اصفهان،کرج و2 ورزشکار از زنجان در رقابت ها حضور داشتیم. خوشبختانه بازیکنان با برنامه منظم در اردوها شرکت می کردند و از انگیزه بالایی برای کسب مدال برخوردار بودند و این تعداد مدال در حالی به دست آمد که بازیکنان تجربه برون مرزی را نداشتند.

در مدت فعالیت شما به عنوان مربی شاگردانتان چه تعداد مدال برون مرزی کسب کرده اند؟

بنده در ابتدای شروع کار مربیگری عضو تیم ملی هم بوده­ام که به دلیل نبود مربی در بخش پومسه کار سختی برای آموزش هنرجویان داشتم. با این شرایط رفته به رفته حرکت روی ریل موفقیت به دلیل اطلاع­رسانی مطلوب و گرایش خانواده­ها برای تشویق فرزندانشان به تکواندو موجب شد که این روزها زنجانی ها یک پای ثابت تیم ملی باشند.

سال­هاست که از استان تنها یک مربی در بخش پومسه فعالیت می­کند و به رغم برگزاری دوره­های مختلف از سوی فدراسیون کمتر کسی حضور پیدا می­کند. در این رابطه چه نظری دارید؟ 

فعالیت بانوان در تکواندو به سال های سال برمی گردد که مدال های رنگارنگی را از میادین مختلف رقابت­ها کسب کرده اند و این در سایه برنامه­ریزی و تلاش و انگیزه بانوان رزمی­کار حاصل شده است.

اکنون نیز به رغم حضور پررنگ مربیان در بخش کیوروگی متاسفانه کمتر کسی از پومسه استقبال می کند و به نظر من این عدم استقبال به علاقه و  نبود تجربه افراد برمی­گردد.

اکنون چه تعداد مربی در استان در بخش کیوروگی مربیگری می­کنند؟

خوشبختانه با وجود فعالیت تنها یک مربی در پومسه در بخش کیوروگی7 مربی فعالیت می کنند و باید زمینه­های ایجاد انگیزه برای مربیگری در این بخش فراهم شود.

شما استقبال بانوان از پومسه را نسبت به سال­های گذشته چطور می­بینید؟

خوشبختانه با اطلاع­رسانی و علاقه­ای که خانواده های به این رشته رزمی پیدا کرده­اند، امروز شاهد حضور پررنگ بانوان در سالن های ورزشی هستیم. این امر موجب شده تا کلاس­های مختلف در ساعات مختلف روز در سالن­های تکواندو زنجان برگزار شود.

به عنوان مربی تیم ملی وضعیت سایر استان­ها را در بخش پومسه بانوان چطور می­بینید؟

کمبود مربی در بخش پومسه بانوان تنها محدود به زنجان نیست و با اطلاعی که از سایر استان ها دارم ،آنها نیز با نبود مربی دست به گریبان هستند. حتی در استان­های رقیب همچون تهران،اصفهان و کرج تنها تعداد محدودی مربی فعالیت می کنند. 

در دوره فعالیت هیات کنونی چه تغییراتی در بخش بانوان هیات انجام گرفته است؟

در مجموعه هیات تکواندو استان از سال 85 روند حرکتی ثابت بوده و تغییراتی نداشته ایم. البته طی سال­های اخیر استقبال چشمگیری را بانوان از این رشته رزمی پرطرفدار داشته اند.

متاسفانه آموزش پومسه محدود به زنجان است و در شهرستان ها خبری از موفقیت بانوان تکوامدوکار به گوش نمی­رسد. برای آموزش در شهرستان­ها برنامه خاصی دارید؟

هر چند برای آموزش پومسه با کمبود مربی مواجه هستیم؛ اما در شهر زنجان نیز تعدد کلاس­ها دست به دست هم داده اند تا در راه­اندازی کلاس­ها در شهرستان های مختلف استان زمان کافی نداشته باشم.

به اعتقادم با شرکت سایر بازیکنان صاحب نام تکواندو و مربیان باتجربه در دوره های آموزشی این رشته رزمی می­توان زمینه فعالیت در پومسه را گسترش داد.

به عنوان آخرین سوال برای حضور موفق تیم بانوان تکواندو استان در رقابت های کشوری شما چه نظری دارید؟

از گذشته تا به امروز نبود حامی مالی راه ما را برای کسب موفقیت سخت کرده است. این عاملی شده تا هیات نیز در اعزام تیم ها به رقابت ها با چالش هایی مواجه باشد. حمایت نکردن بخش خصوصی از ورزش در استان زنجان داستانی دنباله دارد است و تا زمانی که زمینه های تبلیغ و اطلاع رسانی از بخش خصوصی فراهم نشود، هرگز ورود پیدا نخواهد کرد. با این وجود در سال های اخیر بانوان زنجانی متکی به هیات و خود در رقابت ها حضور پرفروغی را تجربه کرده اند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423390

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =