ارمنی ها و مسلمانان «زیارت از نگاه ادیان توحیدی» را بررسی می کنند

خبرگزاری مهر نوشت:

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با حضور در کلیسای مقدس اچمیادزین با گارگین دوم، اسقف اعظم ارامنه جهان دیدار و گفت‌وگو كرد.

در ابتداي اين ديدار، نماینده مقام معظم رهبری (مدظله العالي) در حج و زیارت با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اظهار كرد: قرآن به مسلمانان دستور داده است که با پیروان ادیان توحیدی بر حول موضوعات مشترک گفت‌وگو كنند و براين اساس پیروان اسلام و مسیحیت می‌توانند با بررسی نقاط مشترک و گفت‌وگو درباره آنها راهکارهای زندگی بهتر بشر را بررسی و برای برون‌رفت از مشکلات و معضلات راه حل‌های خود را ارائه كنند.

قاضی‌عسگر با اشاره به از بین رفتن ارزش‌های اخلاقی در برخی از جوامع، سست شدن بنیان خانواده، بی توجهی به تعالیم انبیاء الهی و نیز خطر افراط گرایی دینی و مذهبی را از جمله مسائل مشترکی دانست که علماء و روحانیون اسلام و مسیحیت می‌توانند با گفت‌وگو در حوزه آنها و ارائه راه حل‌های مورد پذیرش برای همگان، جامعه بشری را از خطرات پیش رو در امان نگهدارند.

لزوم اجرای طرح تشکیل کمیته‌ای مشترک

وی، با تأكيد بر اجراي طرح تشکیل کمیته‌ای مشترک، گفت: اميد است تا با تشکل این کمیته، توافقات فی ما بین عملیاتی شود. نماینده مقام معظم رهبری (مدظله العالي) در حج و زیارت، افزود: روابط بسیار خوبي ميان ارامنه و ایرانیان در طول قرون مختلف وجود داشته است كه نمونه‌ای از این همدلی و همگرایی را شرکت ارامنه در دفاع مقدّس و شهادت برخی از آنان برشمرده خواهد شد.

قاضی‌عسگر با اشاره به موضوع مشترک زیارت بین مسلمانان و مسیحیان اعلام آمادگی کرد تا با برپایی سمینار مشترک «زیارت از نگاه ادیان توحیدی» نسبت به انتقال تجربیات و استفاده از دستاوردهای مشترک هر دو دین در این حوزه، اقدام شود.

توجه به ارتقای پایه‌های ارزشی و اخلاقی جوامع بشری

اسقف اعظم ارامنه جهان با تأكيد بر اجراي تصميمات مشترك ميان نهادهاي ديني، گفت: نهادهای دینی برای پاسخگویی به نیازهای بشر چنانچه جداگانه اقدام کنند، موفق نخواهند بود و اگر تصمیمات آنان به صورت مشترک اتخاذ و اجراء شود، قطعاً دارای تأثیرات بیشتری خواهد بود.

وي از پیشنهاد ارائه شده استقبال و طرح تشکیل کمیته مشترک برای اقدام را ضروری ارزیابی كرد و گفت: من با هر یک از رهبران دینی ملاقات كردم، آنان نیز دارای همین دغدغه‌ها بودند، لذا ضروری است در گام اول جلساتی از سوی دو طرف برگزار و تصمیمات عملیاتی اتخاذ شود و در گام بعدی این جلسات گسترش یابد.

اسقف اعظم ارامنه جهان حضور کانون قابل توجه ارامنه در ایران را فرصتی برای همکاری‌های فوق‌العاده دانست و افزود: اميد است تا با همکاری روحانیون دو دین اسلام و مسیحیت و استفاده از ظرفیت‌های موجود، پایه‌های ارزشی و اخلاقی جوامع بشری همگام با بسط علم و تکنولوژی رشد و ارتقاء یابد.

در پايان اين مراسم با استقبال اسقف اعظم ارامنه جهان از برپایی سمینار مشترک «زیارت از نگاه ادیان توحیدی»، مقرر شد تا براي اجرايي شدن اين مهم لازم است تا پیگیری‌های مقدماتی از سوی سفارت و رایزنی فرهنگی ايران و نمایندگان کلیسای مقدس اچمیادزین صورت پذیرد.

بنابر اعلام اين خبر، در اين ديدار كه سفير و رايزن فرهنگي كشورمان حضور داشتند، بازدید از موزه اشیاء مقدس اچمیادزین صورت گرفت.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =