شهر میزبان تیم ملی در ترکمنستان را بیشتر بشناسید/ چشمه سنگی درکرانه جیحون، بر سر راه ابریشم

داشوغوز به معنی چشمه سنگی شهری در شمال شرقی ترکمنستان ،460 کیلومتری پایتخت و در نزدیکی مرز این کشور با ازبکستان قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛این شهر مرکز استان داشوغوز ، یکی از 5 استان کشور ترکمنستان است. جمعیت داشوغوز طبق آمار 2010، حدود 210 هزار نفر است. این شهر در غرب رودخانه آمودریا (جیحون) واقع شده و مهم ترین محصولات کشاورزی این منطقه نیز پنبه و کنف است. داشوغوز دارای آب و هوای خشک و گرم است که دمای هوا در این ماه از سال به 33 درجه هم می رسد، اما متوسط آن 26 درجه است.

داشوغوز یکی از شهرهای مسیر جاده ابریشم بوده است و دارای یک چشمه معروف است که نام خود را نیز از آن گرفته است. در اوایل قرن 19 روس ها در این منطقه قلعه ای ساختند و نام آن را تاشائوز گذاشتند و بعد از استقلال ترکمنستان نام این شهر نیز به داشوغوز تغییر یافت. عمده شهرت این منطقه به خاطر وجود شهر قدیمی کهنه گرگانج است که روزگاری پایتخت ایالت خوارزم در زمان هخامنشیان بود. شهر قدیمی گرگانج در سال 2005 در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. دریاچه ساری قمیش در نزدیکی این شهر از جاذبه های داشوغوز است که 65 نوع مختلف ماهی در آن یافت می شود.

داشوغوز یک تیم فوتبال در لیگ ترکمنستان دارد که قبلاً نام آن توران بود که در حال حاضر به اف. سی. داشوغوز تغییر نام داده است. این تیم در دهه 70 در جام نقش جهان اصفهان نیز شرکت کرد.

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =