ایرنا نوشت:

شرکت دخیل در جاسوسی سایبری 'دوکو'، دستکم دو شرکت ارتباطات راه دور، یک تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی، یک شرکت امنیت سایبری و اماکنی که میزبان مذاکرات هسته ای ایران بوده را مورد آسیب قرار داده است.

تارنمای 'پی.سی ورد' نیوزیلند روز جمعه، نوشت: شرکت آنتی ویروس 'کاسپراسکای' که در سال های گذشته در کارزارهای مخالفت با جاسوسی سایبری شرکت داشته است، اوایل بهار امسال به این نکته پی برد که سیستم های داخلی این شرکت با نوعی از نسخه دوکو آلوده شده است.

دوکو یک ویروس رایانه ای است که با ویروس 'استاکس نت' که پیش از این سانترفیوژهای نظنز را هدف قرار داده بود، مرتبط است.

کاسپراسکای همچنین گزارش کرد علاوه بر آلوده شدن رایانه های این شرکت، ویروس دوکو هتل محل انجام مذاکرات هسته ای بین ایران و کشورهای غربی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

ویروس 'دوکو 2' برخلاف نسخه پیشین آن بر روی حافظه رایانه های آلوده می نشیند و محصولات امنیتی جدید نیز قادر به شناسایی آن نیستند.

یک شرکت ایمنی با تجزیه و تحلیل به این نکته پی برده است که این ویروس در آمریکا، انگلستان، سوئد، هند، هنگ کنگ، اروپا، شمال آفریقا و همچنین جنوب شرق آسیا آلودگی هایی ایجاد کرده است.

این شرکت امنیتی که سمانتیک نام دارد از اعلام جزئیات شرکت هایی که ممکن است با این ویروس آسیب دیده باشند، خودداری کرده است.

سمانتیک اعلام کرد برخی از این سازمان ها ممکن است هدف نهایی این ویروس نبوده، اما برای رسیدن به هدف نهایی خود ناچار به حمله به آنها شده است.

محققان کاسپراسکای بر این باورند که یک گروه خاص پشت این فعالیت ها قرار دارد.

یک مقام آمریکایی پیش از این عنوان کرده بود که رژیم صهیونیستی در پشت ویروس دوکو است و این اقدامات جاسوسی براساس اشتیاق این رژیم به منظور جاسوسی از مذاکرات هسته ای ایران انجام شده است.

در همین حال یک عضو تیم مذاکراتی ایران، گفته است: صرفنظر از اخبار منتشر شده اخیر در مورد ویروس رایانه ای، مذاکره کنندگان ایران همواره احتمال بالا و ریسک استراق سمع و جاسوسی را در نظر داشته و محتاط بوده اند.

'رضا نجفی' نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود: این مذاکرات دشمنانی دارد و آن ها همه تلاش خود را به کار خواهند بست.

در عین حال یک مقام رسمی در اتریش روزگذشته در باره ماجرای جاسوسی احتمالی رژیم صهیونیستی از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 ابراز نگرانی کرد و در همین حال دادستانی سوئیس از پیگرد جزایی برخی افراد به ظن جاسوسی سیاسی خبر داد.

دفتر دادستانی کل سوئیس در شهر برن نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: در تاریخ 12 مه 2015 (22 اردیبهشت) در شهر ژنو عملیات تجسس از یک خانه انجام شد و برخی اقلام سخت افزاری و همچنین نرم افزاری توقیف شد.

وزارت امور خارجه آمریکا که در مذاکرات هسته ای با ایران است نیز روز گذشته اظهار اطمینان کرد هیچگونه تعرض امنیتی در جریان مذاکرات صورت نگرفته است.

'جف راتکه' سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت : ما در مذاکرات گام هایی را برای تضمین این که جزئیات و مذاکرات محرمانه در پشت درهای بسته باقی خواهد ماند، برداشته ایم.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =