21 و 22 خرداد 1394، شهر تبریز، میزبان حسام الدین سراج است. وی همراه با دو گروه بیدل و پارسا برای اجرای کنسرت به شهر شعر و موسیقی آمده و میهمان علاقمندان به موسیقی سنتی خواهد بود.

در میان همهمه ی روزمرگی ها و میان هیاهوی موسیقی های وارداتی و بی مایه، نشستن و گوش فرا دادن به صدایی گرم و دلنشین همراه با موسیقی ناب و اصیل، همچون ورود از خاکستری دود و آهن به سبزی و طراوت مینوی موعود است. نوایی که سال هاست از دل بر می آید و به یقین بر دل می نشیند. صدایی آشنا، رند و خراباتی، که راز دل با مدعی نه، راز دل با ما می گوید.

حسام الدین سراج، یکی از اساتید موسیقی ایرانی است که آثارش همواره با عرفان آمیخته بوده است اگر چه وی، خود در خصوص ارائه هنر عرفانی ادعایی ندارد اما بی شک تمام مخاطبان و علاقه مندان به آثار حسام الدین سراج این جنبه از هنر وی را برجسته تر ارزیابی می کنند.

21 و 22 خرداد 1394، شهر تبریز، میزبان حسام الدین سراج است. وی همراه با دو گروه بیدل و پارسا برای اجرای کنسرت به شهر شعر و موسیقی آمده و میهمان علاقمندان به موسیقی سنتی خواهد بود. اولین شب کنسرت با استقبال بسیار خوب علاقه مندان به پایان رسید و زمینه را برای گفتگو با این هنرمند برای ما ایجاد کرد. حسام الدین سراج با وجود خستگی مفرط و ضیق وقت با خوشرویی پای صحبت نشست و از هنر موسیقی سخن گفت.

وی با ابراز رضایت و خرسندی از استقبال مخاطبان در اولین شب کنسرت می گوید: استقبال از کنسرت های موسیقی در تبریز همیشه خوب و چشمگیر بوده است. این امر نشان می دهد که مردم تبریز به دنبال هنر اصیل و خوب هستند و آن را پاس می دارند.

حضور آیدین نورمحمدی، که یکی از فعالان موسیقی در تبریز است بهانه ای می شود تا دیدگاه سراج را در خصوص موسیقی تبریز بشنویم: من همه ی هنرمندان موسیقی تبریز را نمی شناسم اما با شناختی که به تبع همکاری با تعدادی از آن ها به دست آورده ام، فکر می کنم که یکی از شاخصه های مهم این است که تبریز در زمینه ی موسیقی هنرمندانی بسیار جدی دارد. همین جدیت در کار باعث می شود زمینه و امید برای انجام کارهای اثرگذار و آثار پخته تر به خوبی ایجاد شود.

حسام الدین سراج چند سالی ست که دیگر آن هنرمند پرکار دهه ی 70 و اوایل دهه ی 80 نیست که خود علت آن را وضعیت نابسامان موسیقی در کشور عنوان می کند: اوضاع موسیقی مغشوش است و جایگاه انواع موسیقی مشخص نیست. طی سال های اخیر ما میبینیم که موسیقی های تفننی، انواع دیگر موسیقی را به نفع خود مصادره کرده است و من فکر می کنم که این امر از نبود یک استراتژی درست در مورد موسیقی  نشئت می گیرد. تعطیلی کنسرت ها، مشکلات اخذ مجوز و ناراضی تراشی ها برخوردهای نا عادلانه ای با موسیقی هستند که فعالان این عرصه را به گوشه نشینی ناچار می کنند.

وی در خصوص نقش پررنگ عرفان در آثارش می گوید: اگر خواننده از شعری که ما خواند کاملا شناخت داشته باشد و معانی معنوی آن را با تمام وجود درک کند می تواند آن را به گونه ای درست به مخاطب ارائه دهد. هنر رسالتش آیینه آفرینی ست که مخاطب بتواند آنچنان با یک اثر هنری اتباط برقرار کند که خود را و روح خود را در آن ببیند. من ادعایی در خصوص عرفان آثار خود ندارم و آنچه شنونده از آثار من دریافت می کند صدای دلِ خودش است.

سراج چند سالی است که آثار خود را با همکاری گروه بیدل ارائه می دهد و می گوید که با گروه بیدل خیلی خوب و راحت ارتباط برقرار می کند: با اینکه معتقدم که خواننده باید با گروه های متفاوت کار کند و آثار خود را در ژانرهای مختلف ارائه دهد اما از آنجاای که گروه بیدل نوازندگان قوی و مسلطی دارد. در ساز و آوازها و بداهه پردازی ها با اعضای این گروه راحت تر هستم و بعد از 25 سال همکاری، احساس می کنم که خیلی خوب با هم همکاری می کنیم.

این خواننده موسیقی سنتی در خوص کار با نیروهای جوان می گوید: با اینکه شخصا ترجیح می دهم با گروه های با تجربه کار کنم اما معتقدم که جوان ها را نیز باید دریافت، چرا که استعدادهای خوبی در میان آن ها هستند که آینده ی درخشانی دارند.

بعد از مدتی سکوت هنری هم اکنون باید در انتظار انتشار آلبوم جدید حسام الدین سراج با عنوان لب خوانی باران باشیم که به گفته ی وی بیشتر از یک سال در دست انتشار توسط شرکت سروش است و امیدوار است هر چه زودتر به نتیجه برسد.

تبریزی ها امشب نیز مهمان صدای گرم حسام الدین سراج هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425187

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =