۰ نفر
۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۳
آغاز مرمت بازار خان شهر باستانی یزد

عملیات مرمت و ساماندهی بازار خان شهر تاریخی یزد آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی در اینباره گفت: اثر فرهنگی - تاریخی بازار خان شهر یزد، در بخش شمالی خیابان قیام احداث شده که احداث آن به زمان ناصرالدین شاه قاجار و حاکم یزد در این دوران یعنی محمد خان والی نسبت داده شده است.

محسن ذاکری نیا در خصوص این بنای تاریخی افزود: بازار خان از خیابان قیام در جهت شمالی- جنوبی و عمود بر آن شروع می شود و با گذشتن از محل چهارسوق خان تا حدود تیمچه علی بمان و کاروانسرای گودالک ادامه می یابد. بازار خان اصلی جهت شرقی- غربی دارد و در غرب از چهارسوق خان شروع می شود و در انتهای شرقی، کوچه تلفنخانه آن را به خیابان قیام ارتباط می دهد. این بازار در حقیقت طویلترین و عریض ترین بازار یزد است که عرض آن در موقعیت های مختلف بازار متغیر می باشد. سقف بازار به صورت طاق و تویزه با قوس هلالی و جناقی بوده و مصالح به کار رفته در آن شامل خشت و گل و آجر و گچ می باشد.

وی در خصوص عملیات مرمتی بخشی از بازارهای یزد اظهار داشت: اين اقدام مرمتی از بازارچه حمام خان و بازارچه تجملیان شروع شده  است و شامل اجراي سقف فيلپوش، ‌اجراي خاکريز و تسطيح و شيب بندي پشت بام، ‌اجراي پالونه با آجر آب انباري و ملات نيمه کاه، ‌اجراي اندود کاهگل پشت بام، اجراي شرفي با آجر سنتي و بندکشي است.

گفتنی است مجموعه بازار خان در سال یکهزار و سیصد و هشتاد با شماره ثبتی هشت هزار و پانصد و چهل و چهار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =