مصوبه مجلس در مورد استانی شدن انتخابات:احزاب می‌توانند لیست خود را به هیأت اجرایی استان اعلام کنند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه مجلس تصویب کردند: احزاب می‌توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان نامزدی حوزه‌های انتخابیه موجود استان فهرست خود را تنظیم و حداقل تا 24 ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدها به هیأت اجرایی استان اعلام کنند.

به گزارش ایسنا، براساس تبصره 1 ماده 4 طرح مذکور ارائه فهرست از سوی احزابی صورت می‌گیرد که طبق قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی و اقلیت‌های دینی شناخته شده مصوب 7 شهریور 1360 مجوز فعالیت داشته باشند، ارائه فهرست ائتلافی توسط احزاب بلامانع است. احزاب موظف‌اند در هنگام ارائه فهرست به هیأت اجرایی استان موافقت کتبی نامزدها مبنی بر عضویت در فهرست را ارائه کنند.

بر اساس تبصره 2 ماده مذکور ائتلاف‌های ملی که توسط احزاب شکل می‌گیرد باید به اطلاع ستاد انتخاباتی کشور برسد.

بر اساس تبصره 3 ماده مذکور چنانچه فرد یا افرادی از نامزدهای مذکور در فهرست‌ها به دلایل قهری یا به درخواست کتبی نامزد پس از ثبت‌نام و حداقل تا 24 ساعت پیش از برگزاری انتخابات از فهرست خارج شوند حزب یا احزاب ارائه کننده فهرست می‌توانند از میان سایر داوطلبان تأیید صلاحیت شده در حوزه انتخابیه موجود استان با رعایت مفاد این ماده فهرست خود را تکمیل کنند.

از 198 نماینده حاضر در جلسه 123 رأی موافق، 22 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع به ماده مذکور داده شد.

آرای مردم به یک لیست، تنها برای یک کاندیدا محسوب می‌شود

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند که آرای یک فهرست و لیست در انتخابات مجلس تنها یک رای برای هر کاندیدای آن لیست محسوب شود.

همچنین نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز ماده 5 طرح استانی شهرستانی شدن حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی را با 127 رای موافق، 24 رای مخالف، 7 رای ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه رای دهندگان در هر استان می‌توانند برای هر یک از حوزه‌های انتخابیه موجود استان از بین نامزدهای مربوط به همان حوزه‌ی انتخابیه به میزان تعداد کرسی‌های موجود، نماینده یا نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب کنند.

طبق تبصره یک این ماده هر رای دهنده در استان می‌تواند به عنوان یک فهرست رای داده و یا به نامزد یا نامزدهای مورد نظر اعم از منفرد یا از درون یک یا چند فهرست با رعایت تعداد کرسی‌های حوزه‌های انتخابیه موجود رای دهد.

مطابق تبصره 2، آرایی که صرفا به عنوان یک فهرست داده شده است برای هر یک از نامزدهای آن فهرست یک رای محسوب می‌شود.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =