بررسی EC آب شهرهای استان یزد در 3 سال گذشته

بررسی های صورت گرفته در منابع تولید آب در استان یزد نشان می دهد EC این منابع به صورت قابل توجهی در حال افزایش است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط سازمان های ذیربط در حوزه آب در استان یزد و بررسی نمودارهای تغییرات EC منابع تولید آب در استان نشان می دهد میزان املاح هادی موجود در آب های منابع تولید آب در استان یزد نسبت به سال های گذشته افزایش داشته است.

آنچه نمودارهای منتشر شده نشان می دهد حاکی از آن است میزان EC منابع تولید آب در 12 حوزه آب استان یزد در سال 93 نسبت به سال 90 افزایش قابل توجهی داشته است.

به طور مثال در سال 90 این مقدار در یزد عددی معادل 1160 میکروموس بوده است در حالی که این رقم در سال 93 به میزان 1850 میکروموس رسیده است.

یا در شهری همچون بهاباد این معیار از 2300 به 3600 میکروموس رسیده که رشد قابل توجهی داشته است.

در منطقه نیر این رقم از 380 به 760 میکروموس رسیده که رقمی حدود دو برابر نشان می دهد.

در شهرهایی همچون هرات، مروست، اشکذر و زارچ این افزایش، رشد کمتری نسبت به سایر شهرها داشته است اما در شهرهایی همچون میبد از 1700 به 2400 میکروموس رسیده است.

در اردکان هم این رقم از 2050 میکروموس به 3100 میکروموس رسیده است که بسیار قابل توجه است.



اما، EC یا هدایت الکتریکی آب چیست؟

هدایت الکتریکی آب نشان دهنده میزان املاح هادی موجود در آب می‌باشد. واحد هدایت الکتریکی که آن را با EC نیز نمایش می دهند. هدایت الکتریکی ویژه آب µ mho/cm (میکرو موس بر سانتیمتر) که در سیستم SI با µSiemens/cm (میکرو زیمنس بر سانتیمتر) نمایش داده می شود.

معمولاً وقتی از وازه "هدایت الکتریکی آب" استفاده می شود منظور همان "هدایت الکتریکی ویژه آب" می باشد. با توجه به این که هدایت الکتریکی رابطه مستقیمی با TDS و نمک های محلول در آب دارد، لذا اندازه گیری آن به منظور کنترل کیفیت آب از اهمیت زیادی برخوردار است.

هدایت الکتریکی آب باران بین ۲ تا ۱۰۰ میکروموس بر سانتی­متر تغییر می کند و ‏در آب های سطحی و زیرزمینی از حدود ۹۰ میلی موس بر سانتی­متر شروع شده و به چندین هزار میکروموس می رسد. هدایت الکتریکی آب دریاهای آزاد حدود ۹۰۰۰۰ ‏ میکروموس است که در دریاچه­ های شور چندین برابر دریاهای آزاد است.

 

چه عاملی موجب افزایش EC می شود؟

کاهش منابع آب های زیرزمینی در استان یزد به دلیل خشکسالی های پی در پی یکی از بحرانی ترین مشکلات استان یزد بود که با کاهش کیفیت آن بحران بی آبی در یزد جدی تر می شود.

به گفته کارشناسان از مهمترین دلایل افزایش EC آب و در نتیجه کاهش کیفیت آب شرب مصرفی استان، افزایش برداشت از منابع آب است.

به نظر می رسد برای جلوگیری از این روند مخرب و خطرناک زیست محیطی و اجتماعی، باید میزان برداشت از منابع آب استان کاهش یافته و تقاضای آب مورد نیاز جامعه از طریق ابزارهای دیگری همچون کنترل و بهینه کردن مصرف و همچنین منابع آب انتقالی تکیه کرد.

 

تلاش مسئولان برای مدیریت موضوع

هر چند بررسی ها نشان می دهد EC یا میزان املاح هادی موجود در آب های منابع تولید آب در استان یزد نسبت به سال های گذشته افزایش داشته است ولی تلاش های صورت گرفته مسئولان باعث ثبات در کیفیت آب شرب مردم در شهرهای مختلف شده و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =