اطلاعیه سازمان محیط زیست درباره فاجعه سد گتوند؛ کارفرما اطلاعات ناقص به دولت داده بود

در پی ادعای صدور مجوز ارزیابی زیست محیطی سد گتوند از سوی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: "شرکت آب نیرو به عنوان بدنه کارفرمایی احداث سد گتوند اطلاعات ناقص برای گزارش ارزیابی زیست محیطی این پروژه در زمان تهیه گزارش ارزیابی ارایه کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان محیط زیست، سازمان حفاظت محیط زیست در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تهیه گزارش ارزیابی زیست محیطی هر پروژه و تصمیم گیری برای صدور مجوز آن بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی کارفرما بوده است که در این رابطه شرکت آب نیرو بعنوان کارفرما اطلاعات مکفی از وجود گنبد نمکی ارائه نکرده لذا مشاور ارزیاب براساس اطلاعات ارائه شده از کارفرما، اثرات را پیش بینی و ارزیابی کرده است.

براساس فرایند ارزیابی، نظارت بر روند اثرات پیش بینی شده نیز از وظایف کارفرما بوده و لازم است در دوره های زمانی مشخص و مندرج در گزارش نتایج پایش اثرات و روند آنها را جهت تایید به سازمان ارسال نمایند که در این رابطه کارفرما با علم به وجود گنبد نمکی حتی در نظارتهای بعدی بر حسن اجرای گزارش این موضوع را نادیده گرفته است.

علاوه بر این گزارش ارزیابی مجوزی برای شروع عملیات بوده و کارفرما متعهد است بر اساس وظیفه قانونی خود نسبت به رعایت و اجرای قوانین و مقررات کشور که تاکید بر عدم تخریب محیط زیست و حفاظت آن که وظیفه تمام احاد جامعه است اقدام نموده و بر پایه گزارش ارزیابی که راهنمایی برای تقلیل اثرات احتمالی است اقدام نمایید.

پر واضح است که اگر گزارشی تایید شود به این معنی نیست که سازمان محیط زیست بایستی تمام قصور و کوتاهی بخش‌های دیگر را برعهده بگیرد و این رافع مسئولیتهای دیگران نمی باشد بلکه به این معناست که کارفرما بایستی بر اساس اصول کلی و مندرج در گزارش به گونه ای عملیات را هدایت نماید تا کمترین اثر سوء بر محیط زیست وارد شود.

بدین ترتیب گزارش ارزیابی، نقطه تعادل بین توسعه و محیط زیست بوده، در غیر این صورت پروژه های توسعه ای با مشکل برخورد می کنند.

علاوه بر این توجه به این نکته ضروری است که بر اساس مقررات و قوانین کشوری و ارزیابی اثرات توسعه، سازمان حفاظت محیط زیست مجاز است در هر مرحله از پروژه اعم از ساخت یا بهره برداری در صورتی که مغایرت اطلاعات ارایه شده و یا ایجاد مشکلات زیست محیطی در محل تشخیص داده شود نسبت به جلوگیری از ادامه پروژه اقدام کند.

و اما در خصوص سد گتوند و ادعای شرکت آب نیرو مبنی بر صدور مجوز ارزیابی زیست محیطی برای این سد به اطلاع می رساند شرکت آب نیرو در زمان ارایه اطلاعات پروژه سد گتوند در بخش اطلاعات زمین شناسی هیچ گونه اشاره ای به وجود گنبد نمکی در محدوده سد نکرده بود و با این پیش فرض گزارش تهیه و مجوز اولیه ای در خصوص این پروژه از سوی کمیته ارزیابی سازمان صادر شده است.

از سوی دیگر مسوولان شرکت مذکور بر خلاف قانون پیش از تایید گزارش ارزیابی زیست محیطی عملیات احداث این سد را آغاز کردند که به نظر می رسد ندادن اطلاعات وجود گنبد نمکی به دلیل پیش بینی مخالفت با احداث این پروژه بوده است.

در هر صورت سازمان حفاظت محیط زیست پس از اطلاع از وجود گنبد نمکی بلافاصله طی نامه ای به امضاء ریاست سازمان به وزارت نیرو موکدا توصیه کرده است به دلیل مشکلات گنبد نمکی که اطلاعات آن بعدا جمع آوری شده، آبگیری این سد مشکلات زیست محیطی در منطقه ایجاد می کند لذا از آبگیری این سد خودداری شود که مسوولان وقت وزارت نیرو بدون توجه به نامه ارشدترین مقام وقت سازمان حفاظت محیط زیست بنا به ادعای خود پتویی رسی بر روی گنبد احداث کردند تا مشکل بر طرف شود و سپس نسبت به آبگیری این سد اقدام کردند.

بدین ترتیب و با توجه به مسایل مطرح شده ارزیابی زیست محیطی مطرح فاقد وجاهت قانونی بوده و مجددا تاکید می شود سازمان حفاظت محیط زیست هیچگونه مجوزی برای ادامه این پروژه پس از اطلاع از وجود گنبد نمکی صادر نکرده و طبق نامه رسمی این سازمان باید از آبگیری این پروژه جلوگیری می شد.

سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرده است شرکت آب نیرو و مسوولان وقت باید هم اکنون پاسخگوی تبعات زیست محیطی ایجاد شده در احداث و آبگیری سد گتوند باشند و انتشار خبرهایی اینچنینی و فرافکنی به هیچ وجه پاسخگوی اقدامات خلاف قانون و تبعات آن نمی باشد."

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EE ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    15 0
    اگر قرار باشد اداره محیط زیست هر ادعایی رو بدون بررسی قبول کند بنابراین سنگ روی سنگ نمی مونه چه استدلالی کرده محیط زیست خسته نباشی
  • بی نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    13 1
    چقدر مردم اعتراض کردم؟چقدر کارشناسان اعتراض کردن؟چند خانوار بدبخت و آواره شدن؟؟ واسه هیشکی مهم نبود حالا بحث چیو می کنید؟..
  • بنده خدایی از مردم منطقه A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    7 1
    باسلام و احترام، در این شرایط بحرانی بهتر است بجای تعیین مقصر و صدور بیانیه، فکری اساسی به حال آب کارون و بخشی از بهترین اراضی کشاورزی کشور شود.مدیران و مسئولان محترم، زمان تصمیم جدی و اجراست. یا علی
  • آرش RO ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    11 0
    خوب الان متوقفش کنید...
  • محمود IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    21 0
    اگر این پروژه درچین ساخته می شد تعداد زیادی از مسئولین بخاطر این اشتباه محاکمه و اعدام می شدند .
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    3 7
    اینم تقصیر کارفرماست نه دولت.........
  • ارسلانی A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    8 0
    به خودتان زحمت می دادید از اتاق هایتان خارج می شدید و می رفتید از نزدیک بررسی می کردید. پس بر چه اساسی شما تائید کردید؟ بنا نیست هر کسی گزارشی بنویسد اون هم به این مهمی و شما و همکارانتان تائید کنید. اینجاست که معلوم میشه جایگاه تخصص و مدیریت کجاست.
  • بی نام A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    7 0
    مثل سایر پروژه های به گل نشسته بازی کی بود کی بود من نبودم شروع شد و فرد یا افرادی هم به دادگاه کشیده نمیشن
  • بی نام A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    5 2
    کارفرما مگه دولت نبوده؟
  • بی نام A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    11 0
    جناب محیط زیست این سفسطه برای فرار از مسئولیت است شما نظر و گزارش کارفرما را ارزیابی میکنید یا طرح را از نظر زیست محیطی ارزیابی و کارشناسی میکنید ؟ عقل سلیم می گوید باید طرح را بررسی کنید نه نظر کارفرما را که هرگونه دوست دارد گزارش می دهد .
  • بی نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    13 0
    وجود گنبد نمکی از طرف مشاور اولیه ی این سد که یکی از بزرگترین مشاوران کشور نیز هست گزارش شده بود ولی شرکت آب نیرو این مشاور را خلع ید میکند و کار را به مهاب قدس میسپارد. الان هم برای رفع این مشکل یک پروژه ی 700 میلیاردی تعریف شده و باز هم به این دو شرکت سپرده شده. نه تنها باز خواستی صورت نگرفته بلکه یک جایزه ی 700 میلیاردی هم گرفتن.
  • هادی IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    18 0
    یعنی به همین سادگی شرکت اب نیرو به عنوان کارفرما 2.5 میلیارد دلار در زمان خودش خرجی رو دست ملت گذاشته که تازه باید تخریب بشه.لطفا در کتابهای رکورد ثبت شود.
    • ناشناسس IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
      1 0
      بدبختی اینجاست که مشکل ایجاد شده با تخریب سد نیزحل نمی شود. آب انباشته شده پشت سد به شدت شور است و در صورت رهاسازی تمامی اراضی کشاورزی پایین دست سد را تبدیل به شوره زار می کند. باید کلی هزینه بیشتر از جیب بیت المال صرف شود تا این آب با اخداث خط لوله به مکان دیگری منتقل شود.
  • بی نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    6 0
    بالاخره مجرم رامعرفي كنيدببينيم مقصراين دولته ياآن دولت
  • بی نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    2 0
    تا وقتی همه ی کارها سمبل کاری میشه انتظاری بیشتر از اینجور پروژه ها نمیره.
  • ali IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    1 1
    نمیدونم چه سریه جایی که نباید پول خرج بشه باتمام قدرت خرج میشه .وجایی که باید خرج بشه نمیشه
  • ali IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    2 2
    از قوه قضاییه بعنوان نماینده مدعی العموم درخواست بررسی وپیگیری وبرخورد قاطع رو با متخلفین ومجرمین این پرونده داریم
  • alone A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    نمیدونم ازین همه سدهای بی رویه و کارشناسی نشده که فقط محیط زیست و اکوسیستمو به نابودی کشونده چی قراره نصیبمون بشه. خشک شدن دریاچه ارومیه و هزارتا فاجعه دیگه بس نبود؟ بابا اگه میل ب احداث سدتون عطشیه ک فروکش نمیشه برید توی کشورای دیگه تو ساخت سد همکاری کنید.