سایت صدای اقتصاد نوشت:

خبرگزاری رویترز در گزارشی به سفر آخوندی به پاریش پرداخت و از حضور شرکت های شهرسازی فرانسوی در ایران نوشت

در شرایطی که همه نگاه ها در سفر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسای به فرانسه معطوف به مذاکرات او با شرکت های هواپیمایی فرانسوی از جمله ایرباس بود حالا خبر می رسد که آقای وزیر مذاکرات گسترده ای نیز با وزیر شهرسازی و مسکن فرانسه و شرکت های ساختمانی داشته است و قرار است پای شرکت های عمرانی و شهرسازی فرانسوی به تهران و دیگر شهرهای ایران باز شود. موضوعی که خبرگزاری رویترز نیز گزارشی درباره آن منتشر کرد و در آن با اشاره به ملاقات های آخوندی با مقامات فرانسوی در این باره نوشت:« براساس مذاکرات انجام شده بین وزیر راه و شهرسازی با همتای فرانسوی‌اش مقرر شد طی دو ماه آینده سه گروه عملیاتی از فرانسه برای انتقال تجربیات شهرسازی این کشور به ایران سفر کنند.»

این گزارش رویترز به این مفهوم است که پای شرکت های ساختمانی فرانسوی به زودی به ایران باز خواهد شد؛ البته به نظر می رسد قرار دادهای احتمالی این شرکت ها با ایران بستگی به مذاکرات هسته ای دارد که هم اکنون دور پایانی خود را طی می کند و در صورت نهایی شدن توافق دروازه های جدیدی برای سرمایه گذاری خارجی در ایران باز خواهد شد. رویترز همچنین به نقل از آخوندی نوشته است:« اساسا در ایران شهرسازی و تقسیمات شهری از کشور فرانسه الگوبرداری شده است، زمینه سفر کارگروه‌های فرانسوی به ایران فراهم است و با دعوت از این کارگروه‌ها امیدوارم تا دو ماه آینده جلسات کارشناسی و تبادل نظر بین طرفین به شکل مطلوبی انجام شود. در ایران برنامه جامعی در زمینه مسکن، تمرکز زدایی و ایجاد تعادل بین مناطق مختلف، ساخت انبوه مسکن، توسعه شهری و حمل و نقل عمومی تهیه کرده‌ایم و از تبادل تجربیات و همکاری با کشورهای مختلف در این زمینه استقبال می‌کنیم. دو کشور در گذشته در زمینه‌های مختلف و تجربیات فرانسه در حوزه تامین مسکن انبوه و تمرکز زدایی اداری و ایجاد توازن در ساختارهای شهری و حومه آن همکاری‌های زیادی داشتند و حضور گروه‌های فرانسوی موجب برقراری و گسترش همکاری‌های بین دو کشور خواهد شد.»

همچنین این خبرگزاری با اشاره به مذاکرات دوجانبه نوشت:« در این نشست‌ها سیلویا پینل، وزیر مسکن و برابری زمین و امور شهرستان‌های فرانسه به موضوعی اشاره کرده است که باب میل وزیر راه و شهرسازی ایران است و به نظر می‌رسد این موضوع موجب شود همکاری‌های دو کشورعمق بیشتری پیدا کند.او توضیحاتی را درباره حوزه‌های فعالیت و برنامه‌های دولت فرانسه در حوزه مسکن شامل مسکن اجتماعی، صندوق‌های پس‌انداز مسکن و بازآفرینی شهری و چگونگی ساماندهی به ساختار شهری و تعادل بخشی منطقه‌ای کشورش ارایه داد و آمادگی دولت فرانسه را برای همکاری با ایران در حیطه مسوولیت وزارتخانه‌اش مورد تاکید قرار داد.

در بین کشورهای اروپایی فرانسه یکی از کشورهایی است که از دیرباز ایران تبادلات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... گسترده ای با آن داشته است و حالا باتوجه به افق های روشن مذاکرات هسته ای به نظر می رسد شرکت های فرانسوی تلاش بسیاری برای حضور مجدد در ایران می کنند؛ در ماه های گذشته شرکت های و مقامات تجاری مختلفی از فرانسه به ایران سفر کرده اند و مذاکرات اقتصادی مختلفی در زمینه های نفت و گاز، خودروسازی و... بین شرکت های فرانسوی و ایران صورت گرفته است. اما حالا باید دید پای شرکت های ساختمانی و عمرانی فرانسوی هم به ایران باز می شود.

ایران در سال های گذشته در حوزه های مسکن و پروژه های عمرانی و شهرسازی با چالش های مهمی رو به رو بوده است و اقدام به اجرای پروژه های بسیار عظیمی در این زمینه کرده است مانند مسکن مهر که بی نتیجه بوده اند و حتی بخش های زیادی از آن به پایان هم نرسیده است؛ حالا با این شرایط به اعتقاد کارشناسان حضور شرکت های فرانسوی در ایران شاید بتواند راه گشا باشد چه در زمینه سرمایه گذاری، چه مشاوره و انتقال دانش فنی. حالا باید دید حضور شرکت های فرانسوی گره پروژه های مسکنی را باز می کند؟
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =