رییس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان از رسیدن آب زنده رود بین سه تا چهار روز آینده به تالاب بین المللی گاوخونی در راستای آبگیری آن خبر داد و گفت: شرکت میراب زاینده رود باید برای رفع برداشتهای غیرفانونی کشاورزان از حق تالاب وارد عمل شود.

 مجید جابر  با اعلام این خبر  به ایسنا  گفت: در فروردین ماه امسال رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به همراه استاندار و برخی مقامات از وضعیت ناگوار این تالاب خشک شده بازدید کردند و تصمیصاتی برای آبگیری آن ابلاغ شد.

وی تاکید کرد: قرار بر این شد که پس اتمام کشت پاییزه شرق اصفهان از سد زاینده رود حدود 40 میلیون متر از مترمکعب آب به همراه پساب ها از طریق بستر رودخانه و نه کانال های آب رسان، به سمت تالاب گاوخونی جاری شود.

این عضو شورای شهر ورزنه با بیان اینکه این رهاسازی آب با پایان اعطای حق آبه کشت پاییزه شرق اصفهان انجام شده است، تصریح کرد: در چند ماه اخیر آب کشت غله تا بند رودشتین در بخش جلگه می رسید و سپس از طریق کانال آبیاری راهی مزارع بخش بن رود و شهر ورزنه شده بود به بیان بهتر از بند یاد شده تا گاوخونی آبی در بستر رودخانه جاری نبود.

جابر ادامه داد: در حال حاضر آب در مسیر رودخانه از بندهای رودشتین، گُلی و جُندیج و شهر اژیه نیز گذشته و احتمال می دهیم با اضافه شدن حدود پنج متر مکعب از پساب های شهرهای فساران و بهارستان، حدود سه تا چهار روز دیگر به تالاب بین المللی گاوخونی برسد.

وی یاد آوری کرد: البته آب رودخانه از طریق کانال های غربی به کانال آب روبروی میدان تره بار شهر دُرچه و سپس رودخانه جاری شده و پس از طی مسیر در اصفهان به گاوخونی می رسد به بیان بهتر مسیر رودخانه در شرایط فعلی کم آبی در شهرستان فلاورجان و شهر دُرچه خشک است.

رییس کمیسیون کشاوزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان گفت: در روز های اخیر نهادهای مدنی، مردم ورزنه همچنین ماموران حفاظت محیط زیست استان اصفهان زحمات زیادی در امر سرکشی در بستر رودخانه و ساماندهی آن برای جاری شدن آب به سمت گاوخونی کشیدند.

کشاوزان نباید حق آبه گاوخونی را برداشت کنند

جابر با انتقاد از برداشت آب توسط زارعان در شرق اظهار کرد: متاسفانه کشاورزان در دو بخش مرکزی و جلگه، برای برداشت آب اقدام به حفر تونل های 900 متری از کف رودخانه به سمت مزارع کرده اند و یا اینکه با موتور آبکش، پمپاژ آب می کنند.

وی تاکید کرد: کشاوزان شرق باید بدانند این آب حق آبه تالاب گاوخونی است و نباید آن را برداشت کنند و از سوی دیگر شرکت میراب زاینده رود نیز به طور جدی برای رفع این برداشت ها باید وارد عمل شود.

این عضو شورای شهر ورزنه با بیان اینکه مردم بخش بن رود تمام تلاش خود را برای رسیدن آب زنده رود به گاوخونی انجام می دهند، اظهار کرد: جاری بودن آب رودخانه تا تالاب گاوخونی در دراز مدت به نفع خود کشاورزان است چرا که آب های زیر زمینی را افزایش داده و وضعیت هوا را نیز بهبود می بخشد.

جابر با بیان اینکه افزایش رطوبت گاوخونی می تواند بارندگی های منطقه را افزایش دهد، خاطر نشان کرد: احیای تالاب موجب کاهش ریزگردها است و در حال حاضر شایعاتی در خصوص وجود سرطان های ناشی از انتشار ریزگرهای موجود در تالاب در بخش بن رود و شهر ورزنه وجود دارد اما هنوز کار علمی و تحقیقی در مورد آن انجام نشده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427988

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =