روایتی که کنسرت‌های مشهد را تعطیل کرد، اما خودش پیدا نشد!

یک مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هیچ روایتی، حتی یک روایت ضعیف، با مضمون مورد نظر آیت‌الله علم‌الهدی پیدا نشده است، از علمای اسلام خواست فهرست حلال‌ها را نیز به مردم ارئه کنند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد سروش‌محلاتی در این جلسه به بررسی و نقد تعاریف مختلفی که مفسرین و علمای اسلامی از دین ارائه کرده‌اند، پرداخت و با تاکید بر تعریف علامه طباطبایی از دین مبنی بر اینکه دین یک روش خاص برای اداره دنیاست؛ گفت: «شارع دین تنها خداوند است و هیچ کس حتی پیامبر و ائمه معصومین هم حق تشریع و دستکاری در دین را ندارد.»

وی در ادامه افزود: همانطور که معصوم حق تغییر یا تشریع در دین را ندارد، بالتبع مرجع تقلید یا فرد دیگری نیز اجازه گسترش یا تحدید دایره حلال و حرام الهی را ندارد.

سروش محلاتی سپس ضمن بیان اینکه اجتهاد عبارت از روش خاص و مشخصی برای «فهم و درک صحیح دین» است و لاغیر؛ تأکید کرد اگر دین قابل دستکاری و تغییر و سیال باشد، قابلیت قانون شدن و اداره جامعه را ندارد. این طور نیست که هرکسی بر اساس سلیقه یا برداشت شخصی خودش حرام جدیدی را تعریف کند.

مؤلف کتاب «دین و دولت در نظام اسلامی» با ذکر اتفاقی که اخیرا در شهر مشهد افتاده است گفت: «آقای علم‌الهدی خطیب جمعه مشهد گفته‌اند: از پیامبر روایت داریم که بین‌الجبلین -یعنی بین کوه‌های بینالود و هزار مسجد- همه حرم فرزند رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله) است. یعنی تمام مشهد و اطراف آن، حرم معصوم سلام‌الله‌علیه است. و فرضاً که موسیقی حلال هم باشد؛ اما برگزاری کنسرت در حرم امام رضا (ع) مطرب‌بازی است.
و لذا ما اجازه نمی‌دهیم و هرکس جز این عمل کند، در مقابل پیامبر ایستاده است.»

سروش محلاتی ضمن تأکید بر این نکته که متأسفانه با وجود جستجوی گسترده ما، هیچ روایتی، حتی یک روایت ضعیف، با این مضمون و موضوع پیدا نشده است، این پرسش را مطرح کرد که: «اگر بنا باشد که دین خدا این قدر سیال باشد که افراد با سلیقه خودشان حلال و حرام جدید بسازند، و نه تنها در مقام نظر که عملا در مقام اجرای آن بر بیایند، حتی بدون نیاز به حکم قانون و حاکم، آیا جز هرج و مرج نتیجه دیگری دارد؟»

این مدرس حوزه و دانشگاه در پایان جلسه افزود: «نباید بلایی را که علمای یهود بر سر دین موسی آوردند را فراموش کنیم! آن‌ها هر روز حرام‌های جدیدی را به مردم تحمیل می‌کردند تا نفوذشان را در میان مقدسین افزایش دهند. امیدوارم علمای ما در کنار فهرست محرمات و مؤاخذه گناهکاران، فهرست حلال‌ها را نیز به مردم ارئه کنند و از آن‌ها بخواهند از حلال خدا هم استفاده کنند.»

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 428360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    21 0
    با سلام در قرآن کریم 114 بار میخوانیم به نام خداوند بخشنده مهربان ولی در عمل بیشتر ما را از خشم پ غضب خداوند می ترسانند که خدا میبره جهنم از کودکی تا بزرگسالی که این موضوع ترس از خدا را در وجودمان بیشتر می کند....... امیدواریم که به جای ترساندن از خدا عشق به خدا یاد دهند وحلال های خداوند را نشان دهند تا محرمات را
    • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
      0 3
      عزیزم 113 بار...سوره توبه بسم ا... ندارد
    • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      6 0
      بی نام ، یک سوره دو بسم الله دارد
  • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    13 0
    نمیشه هر کی بلند شه بگه این و نه اون.و حرف هم حرف من.مردم اینجا چکاره اند.قانون چکارست.ممکنه بگن مردم باما هستن. از کجا معلوم.بهتر نیست تو کشور یک نفر حرف اخر رو بزنه اونم قانون باشه.در غیر اینصورت میشه رضا خانی.بیتعارف
  • یک مشهدی A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    55 1
    احسنت به عالمان دینی که بدون منافع سیاسی فقط به دنبال یافتن حقیقت در کلام حق هستند...
  • بی نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    57 0
    روایتی که ورود زنان به ورزشگاه رو ممنوع میکنه هم نشان بدید لطفا
    • بی نام A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
      12 0
      آفرین
  • بی نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    14 0
    دروغ بستن به رسول خدا برای توجیه اغراض سیاسی این رو دیگه کجای دلم بزارم ؟؟؟
  • بی نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    14 0
    بعضی ها اسلام خودساخته دارند و با ان مردم را عذاب می دهند...خدا نیامرزد کسی را که اسلام را نفهمد