آخرین وضعیت فاینانس پروژه برقی‌کردن خط آهن تهران-مشهد

تمام مراحل فاینانس خط آهن تهران-مشهد انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از دو مسیر فاینانس چینی‌ها و استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار پروژه برقی کردن قطار تهران-مشهد خبرداد.

به گزارش خبرآنلاین؛ امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت برقی‌کردن خط آهن تهران-مشهد گفت: تمام مراحل فاینانس خط آهن تهران-مشهد انجام شد ولی فاینانس هنوز باز و فعال نشده است.

وی با بیان اینکه زمان اجرای پروژه به میزان و تخصیص پیش‌پرداخت و بوروکراسی‌های اداری معمول در بانک مرکزی بستگی دارد٬ افزود: در حال حاضر از دو مسیر تأمین اعتبار پروژه برقی‌کردن خط‌آهن تهران-مشهد را پیگیری می‌کنیم که یکی از آن‌ها استفاده از فاینانس چینی‌ها و دیگری استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است. اعتماد ما بیشتر به منابع موجود در صندوق توسعه ملی است اما تمام مکانیز‌م‌ها برای استفاده از فاینانس چینی هم آماده است.

امینی  تصریح کرد:در مقطع کنونی قرارداد تجاری از طرف شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با طرف چینی منعقد شده و اقدامات لازم از طرف ایرانی برای پیشبرد پروژه نهایی شده است؛ از سویی امور اسنادی از سوی ایران انجام شده و تأمین‌کننده مالی یا فاینانسر که دولت چین است هم باید اقدام متقابل انجام دهد.

به گفته ویدر بخش فاینانس فقط موضوع فعال کردن ال‌ سی باقی مانده است اما با این وجود بیشتر به استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی اعتماد داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت طرف چینی در این طرح گفت: در مقطع کنونی اخذ تضمین شرکت سایناشور (شرکت بیمه دولتی چین) از طرف چینی صورت گرفته است و قرارداد از سوی طرف فاینانس ضمانت شده است.

امینی با بیان اینکه در ایران نیز کار تأمین پیش‌پرداخت قرارداد تجاری و تعیین بانک عامل انجام شده است٬ اظهار کرد: بانک عامل در چین هم مشخص شده و بحث فعال کردن ال‌ سی باقی مانده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: ال سی این قرارداد نامه‌ای میان تأمین کننده مالی٬ بانک عامل و مجری است که اگر از سوی طرفین امضا شود به این معنی است که طرفین روی مشخصات فنی و قراردادی٬توافق دارند پس می‌توان اقدامات عملیاتی پروژه را آغاز کرد.

فاینانس طرح برقی‌کردن خط آهن تهران-مشهد از خط اعتباری چین به ارزش ۲ میلیارد دلار (۱۱.۵  میلیارد یوآن) است.

3539

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 428547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =