محسن میرزایی: عادت به تغییر راه برون رفت از تعصبات جاهلی است

تبیین راه برون رفت از تعصبات جاهلی وتخلیه شدن از ژنوم سنت وجریانات عصبی و جاهلی از طریق عادت به تغییر و مدرن شدن به صورت هر روزه از اهداف تألیف این کتاب است.

مولف کتاب تأثیر ایدئولوژی در فلسفه سیاست، اقتصاد و فرهنگ در گفت وگوبا خبرآنلاین استان مرکزی گفت: تبیین راه برون رفت از تعصبات جاهلی وتخلیه شدن از ژنوم سنت وجریانات عصبی و جاهلی از طریق عادت به تغییر و مدرن شدن به صورت هر روزه از اهداف تألیف این کتاب است.
به گزارش خبرآنلاین سیدمحسن میرزایی در رابطه با نامگذاری این کتاب، افزود: ایدئولوژی به عنوان یک مفهوم شامل کلیت چارچوب ونظام فکری بر شمول اخلاقی ورفتاری انسان حاکم است وایدئولوژی ساختار فلسفی وسیاسی را هدایت می کند.
اظهار داشت: باید ها و نباید های اخلاقی و رفتاری زمینه معناسازی و فراهم ساختن ایده پردازی وسبک زندگی را باز تولید می کند؛ لذا شناخت زدایی هدف اصلی نویسنده کتاب است.
وی ادامه داد: شناخت زدایی به این معنا که ایدئولوژی بایستی دوباره باز شناختی معنایی شود از این جهت که ایدئولوژی نه به عنوان یک مفهوم ایدئولوژیک بلکه به عنوان یک مفهوم کاربردی مورد نیاز هر جامعه است به عنوان مثال آمریکا در جنگ خلیج فارس این ایدئولوژی را در ساحتی کاربردی و نه صرفاً مفهومی و انتزاعی به کار برد با این شعار که « امنیت داخلی آمریکا در خطر است» و این شعار در اثر تکرار و تبلیغ رسانه ای تبدیل به یک عقیده جمعی شد و توانست حمایت افکار عمومی را جلب کند.
میرزایی عنوان کرد: به تعبیر بنجامین فراکلین «آدم خوش حساب شریک مال مردم است!» و به تعبیر ماکس وبر« اخلاق پروتستان و روح سرمایه داری!»، این تیترها هرچند در ابتدا جنبه تبلیغاتی داشتند؛ ولی آرام آرام به عنوان یک ایدئولوژی غالب سهم بسزایی در نهضت کاتولیک زدایی داشتند.
وی افزود: امروز جامعه ایران نیاز به تکنولوژی دارد و چنانچه این مسئله به یک ایدئولوژی فراگیر تبدیل شود و مردم و حاکمیت به سمت مدرنیزاسیون و استفاده فراگیر از علم و تجربه پیش بروند در این صورت ما می توانیم هم به عنوان مهد تمدن باستانی و هم نمونه و الگوی یک کشور مدرن پیش برویم.
میرزایی بیان کرد: به نظر می رسد جامعه سنتی ایران نیازی دوباره به بازسازی و بازتولید ایدئولوژی مدرن دارد از این حیث که به دنبال تولید مفاهیم جزئی و کنار گذاشتن کلان گزاره ها و پاراگراف ها برای ورود به متن باشد؛ لیکن امروز جامعه ایران نیاز دارد تا از مفاهیم کلی به سمت مفاهیم جزئی ومعرفت شناسی جدید در حوزه علوم تجربی وتکنولوژی پیش برود.
مولف کتاب تأثیر ایدئولوژی در فلسفه سیاست، اقتصاد و فرهنگ در ادامه با بیان اینکه در این کتاب در4 فصل مجزا به تشریح مسائل مذکور پرداخته شده است، اضافه کرد: فصل اول به بیان مسائل روانشناسی یادگیری شامل تأثیرات ژنتیک بر یادگیری، تأثیرات محیط بر یادگیری، تأثیر اقتصادی و فرهنگی بر یادگیری، بررسی انواع حافظه های بلند مدت و کوتاه مدت، حافظه های حسی و نظزیه های سیناپسی در فیزیولوژی یادگیری پرداخته است.
میرزایی عنوان کرد: مباحث صدق و کذب چگونه به وجود آمده است؟، مباحث فلسفی، نظریه حکما و منطقیون از نظریه های تلائم برای اثبات نظریه صدق، نظریه عمل گرایی و نظریه نسبیت، مباحث شناخت و انواع شناخت شامل شناخت هنری، عقلی، شهودی و منطقی وشناخت فیزیکی و انواع تفکر نیز از مباحثی است که در فصل دوم این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
وی در ادامه کنکاشی بر روی خود ایدئولوژی برای این که خواننده بداند ایدئولوژی چیست و از کجا آمده است؟، تبیین تفاوت بین ایدئولوژی و جهان بینی، آیات و روایاتی که در خصوص ایدئولوژی در قرآن کریم و سخنان ائمه اطهار(ع) بیان شده را از موضوعات مورد اشاره در فصل سوم این کتاب دانست.
میرزایی بیان کرد: در همین فصل ایدئولوژی به عنوان فلسفه بیان شده است چراکه اندیشه هایی نظیر مارکس و باخ ایدئولوژی را اشتباهاً فلسفه می دانند و مقایسه ای بین تفکر اقتصادی و تفکر سمبولیک یا روبنایی و تفکرات دنیای مدرن و دنیای سنت صورت گرفته است.
وی گفت:در همین فصل نویسنده بین عقل ابزاری و انتقادی تفاوت قائل شده و تفاوت های مغرب زمین و مشرق زمین را بیان کرده و برای اثبات آن به بیان انواع ترس ها تحت عنوان فوبیا یا آگروفوبیا پرداخته و منطق این همانی و آن همانی مورد در راستای اث3بات این نظزیه مورد مقایسه قرار داده است.
میرزایی با بیان اینکه فصل چهارم این کتاب با عنوان گذری بر تاریخ فلسفه به اندیشه های هگل و فلسفه آنالکتیک در نژاد آنگلوساکسون در تضاد با فلسفه دیالکتیک پرداخته است، اضافه کرد: نقدی بر ریاضیات، مقایسه بین تفکرات در هم تنیده، ورابطه کاریزما و خداشاهی و جادوگری نیز از مباحث این فصل است و مخاطبان این کتاب سیاست گذاران کلان کشور هستند.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 428726

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =