طنین ضرب و زنگ مرشد در فضای تاریخی آب انبار مسجد جامع قزوین

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان و به منظور احیاء و پاسداشت نمادهای فرهنگی و باستانی ایرانی، ورزش اصیل پهلوانی و زورخانه ای هر شب در بنای تاریخی آب انبار مسجد جامع قزوین اجرا می گردد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان قزوین محمد علی حضرتی مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اعلام این خبر گفت: ورزش زورخانه ای باستانی از نمادهای فرهنگ غنی ایرانیان و تاریخ کهن این سرزمین به شمار می ‌رود که علاوه بر پرورش جسم با خصلت های والایی همچون تدین، جوانمردی، گذشت، پاکدامنی و سخاوت عجین شده است .

وی با اشاره به قدمت مکتب زورخانه ای در قزوین اظهار اشت: شهر قزوین از دیر باز یکی از پایگاههای مهم ورزش باستانی و آیین پهلوانی بوده که تا چند دهه اخیر نیز زورخانه های فراوانی در این شهر فعالیت داشته و پهلوانان به نامی را در خود پرورش داده اند، از جمله معروف ترین این زورخانه ها زورخانه کهن، نایب الصدر، شرافت، دیمج، حاج غلام حسین، سلامگاه و دباغان است.

حضرتی اظهار داشت: شهر قزوین در رشته مرشدی دارای سبک و مکتب و خاصی بوده و مرشدان این شهر از معروف ترین و برجسته ترین مرشدان کشور به شمار می روند .

مدیر کل میراث فرهنگی قزوین با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "ورزش باستانی یک تاریخ است برای ما، یک ورزش نیست، یک فرهنگ است" تصریح کرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با هدف تقویت و احیای روحیه پهلوانی و تحکیم و توسعه ورزش باستانی و زورخانه ای بر آن شد تا با تغییر کاربری بنای تاریخی آب انبار مسجد جامع و تبدیل آن به مکانی جهت اجرای این ورزش آیینی و ملی، فضایی جهت بروز و نمایش جلوه های ناب خدایی و احیای ظرفیت ها و عظمت های نهفته در آن را فراهم آورد .

حضرتی در پایان با اشاره به ضرورت الگوسازی اجتمای برای نسل جوان با نکوداشت پهلوانان و برجسته سازی شیوه و روش این بزرگان عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم با همراهی مسئولان ورزش و مدیران ارشد استان با برنامه‌ریزی‌های دقیق این ورزش اصیل را رونق داده و نسل جوان را با رسم پهلوانی، معرفت و خداشناسی به جا مانده از ورزش زورخانه ای باستانی آشنا سازیم.

شایان ذکر است: آب انبار مسجد جامع واقع در خیابان سپه قزوین کهن ترین آب انبار موجود در شهر قزوین است که در عصر صفوی و سال 1093 ه.ق توسط علیخان زنگنه با 1800 متر مکعب گنجایش و چهل پله راه شیر در شمال ورودی شرقی مسجد جامع بنا شده و پوشش طاق و تویزه مخزن ، نورگیر مشبک راه شیر و کتیبه سنگی به خط علاء الدین قزوینی را از مهمترین ویژگیهای آن به شمار می رود .

این بنای تاریخی با اجرای ورزش زورخانه ای در ایام ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت 10الی 12 میزبان دوستداران فرهنگ اسطوره ای و پهلوانی قزوین است .

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429123

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =