وزرای 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از ایران خواستند سخنان علی اکبر ناطق نوری درباره حاکمیت ملی بحرین را محکوم کند.

بر اساس ابیانیه وزرای این شش کشور، این گونه سخنان تنش زا هستند و از دولت ایران خواسته شده مانع از تکرار آن در آینده شود.

به گزارش بی بی سی آقای ناطق نوری که از مشاوران رهبر ایران و روسای سابق مجلس این کشور است، به تازگی در سخنانی به مناسبت سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن اشاره به سابقه تاریخی روابط کشورش با بحرین گفته بود بحرین بخشی از ایران و به عنوان "استان چهاردهم کشور" محسوب می‌شده‌ و در مجلس شورای ملی هم نماینده داشته است.

در پی انتشار این سخنان، دولت بحرین به سفیر ایران در منامه هشدار داد و مذاکرات بر سر خرید گاز طبیعی از این کشور را متوقف کرد.

رسانه های منطقه هم گفته های آقای ناطق نوری را نشانه ای از نیت ایران برای بازپس گیری مالکیت این کشور قلمداد کردند و نسبت به آن هشدار دادند.

شیخ راشد بن عبدالله الخلیفه، وزیر کشور بحرین در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط سخنان آقای ناطق نوری را غیرمسوولانه دانسته است.

به گفته آقای راشد اگر این سخنان با هدف سنجیدن وضع موجود انجام شده باشد، حجم واکنش های کشورهای عرب خلیج فارس و جامعه بین المللی در محکومیت این سخنان باید پاسخ لازم را داده باشد.

بی بی سی در گزارش خود می افزاید:کشورهای عرب خلیج فارس از گسترش نفوذ ایران در جهان عرب و به خصوص بر اقلیت شیعه در کشورهای خود نگران هستند.

در بحرین نیز خانواده حاکم که سنی مذهب هستند، با افزایش نارضایتی شیعیان این کشور که جمعیت قابل توجهی هستند، مواجهند.

ایران که در دوره های مختلفی از تاریخ بر بحرین تسلط داشته در سال ۱۳۵۰ با میانجیگری سازمان ملل متحد و در پی رفراندومی با نظارت این سازمان به مالکیت بر آن پایان داد و استقلال بحرین را به رسمیت شناخت.

این کشور روابط گرمی با آمریکا دارد و ستاد فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا در منامه، پایتخت این کشور، مستقر است

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ح. م PK ۰۷:۲۰ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۵
    0 0
    آیا ما نمی توانیم حتی تاریخ کشورمان را نقل کنیم ؟؟؟!!!
  • بی نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۷
    0 0
    نبايد به اين جو سازي هاي عربها خيلي اعتنا كرد.ناطق به يك مسئله تاريخي اشاره كرده وخود آنها هم ميدانند كه بهانه گيري دارند ميكنند.