حضور بسیار اندک سیاه‌پوستان در فیسبوک/تلاش بی‌نتجه زاکربرگ

دارایی اصلی شرکت فیسبوک 1.4 میلیارد نفر کاربر این شبکه اجتماعی در جهان است، حال فیسبوک قصد دارد کارمندان خود را همانند این کاربران متنوع کرده و از تمام قومیت‌ها و نژادها در شرکت استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علیرغم اینکه مارک زاکربرگ بنیانگذار فیسبوک بارها از استفاده برابر از تمامی نژادها و قومیت‌ها در این شرکت صحبت کرده است، اما همچنان اکثریت کارکنان این شرکت را سفیدپوستان تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارشی که از تنوع کارمندان این شرکت منتشر شده، بیش از نیمی از کارمندان این شرکت در آمریکا سفیدپوستان هستند، البته درصد حضور سفیدپوستان با کاهشی اندک از 57 درصد به 55 درصد کاهش یافته است. در این میان میزان حضور آسیایی‌ها در این شرکت با 2 درصد افزایش به 36 درصد رسیده است. بنابراین باز هم این سیاه‌پوستان خواهند بود که کمترین میزان حضور در این شرکت را از آن خود خواهند کرد.

هر چند فیسبوک آمار دقیقی از تعداد افراد از نژادهای مختلف در قسمت‌های مجزا ارائه نکرده، اما در رده مدیریتی این شرکت بزرگ بیشتر پست‌های مهم در اختیار افراد سفیدپوست است و سفیدپوست‌ها 73 درصد پست‌های مدیریتی را در اختیار خود دارند.

این شرکت در سال 2013 اقدام به 1231 نیروی جدید کرد که از این تعداد تنها هفت نفر سیاه‌پوست بوده‌اند. در آن زمان فیسبوک تنها 45 نیروی کار سیاه‌پوست را در میان 4236 کارمند آمریکایی خود داشت. استخدام این هفت سیاه‌پوست در سال 2013، تعداد زنان سیاه‌پوست را یکی افزایش داده و به 11 نفر رساند، و مردان سیاه‌پوست با شش نفر افزایش به 34 نفر رسیدند. البته هیچ سیاه‌پوستی در رده‌های مدیریتی این شرکت دیده نمی‌شد.در همین زمان تعداد نیروی کار سفیدپوست این شرکت 695 نفر افزایش یافت. 125 نفر از این افراد در رده‌های مدیریتی و اجرایی شرکت مشغول به کار شدند. فیسبوک در برابر کردن تعداد کارکنان زن و مرد نیز چندان موفق عمل نکرده، 68 درصد از کارکنان این شرکت در سطح جهان را مردان تشکیل می‌دهند، این درحالیست که در مرکز اصلی تکنولوژی این شرکت 84 درصد کارکنان مرد هستند.

پیشرفت اندک فیسبوک در برابر کردن فرصت کار برای تمامی نژادها در حالی صورت می‌گیرد، که مارک زاکربرگ به صورت مدام اعلام می‌کند، خواستار این است که، کارکنان شرکت بازتاب‌ دهنده تنوع یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر کاربر این شبکه اجتماعی در سطح جهان باشند. هنگامی که فیسبوک اولین گزارش تنوع کارکنان خود را منتشر ساخت، مکسین ویلیامز مدیر جهانی تنوع این شرکت، گفت : «ما در فیسبوک برای رسیدن به اهدافمان، نیاز به تنوع و گوناگونی داریم. ما به تیمی نیازمندیم که بازتاب‌دهنده فرهنگ و جوامع مختلف باشد. تحقیقات نشان می‌دهد هر چقدر تنوع در یک گروه بیشتر باشد، توانایی حل مشکلات پیچیده نیز در آن گروه بیشتر خواهد بود.» ویلیامز این نکته را تائید کرد که فیسبوک تا رسیدن به سطح مناسبی از تنوع میان کارکنان خود فاصله بسیاری دارد.

مارک زاکربرگ در ماه می 2015 گفته بود : «مدل استعداد‌یابی فیسبوک برای همه یکسان است. هدف ما این است که زنان، مردان و اقلیت‌ها بخش‌های مناسب خود را در شرکت داشته باشند. مشکل کار اینجاست که نمی‌توان نقطه مناسب برای شروع اصلاحات و مبارزه با این نابرابری را پیدا کرد.» او درباره حضور اندک زنان در این شرکت گفت : «باید اصلاحات را از لایه‌های پائین‌تر شروع کرد، جایی که زنان خود به خود کمتر وارد رشته‌های مهندسی می‌شوند. یکی از مشکلات ما این است که امروزه تعداد زنانی که برای این کار وجود دارند کم است.»

زاکربرگ نیز مانند ویلیامز قدرت تیم‌های کاری با کارکنان متنوع از فرهنگ‌های مختلف را تائید کرده و گفته بود: «تحقیقات بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد، تیم‌های متشکل از نیروی‌های کار متنوع هر کاری که خواهان انجام آن باشید را بهتر به انجام خواهند رساند.»

منبع : گاردین / 25 ژوئن
۵۷241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =