معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمائی و رانندگی تهران بزرگ گفت:خودروهایی به گذرگاه عابر پیاده تعرض کند 20 هزار تومان و رانندگانی که قوانین حرکت بین خطوط را رعایت نمی‌کنند، با جریمه 40هزار تومانی مواجه خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پلیس راهور، سرهنگ مراد مرادی گفت: یکی از ریشه های اصلی مشکلات ترافیکی کلانشهر تهران، عدم رعایت حق تقدم حین تغییر مسیر و عدم رعایت حقوق عابرین پیاده است که سبب می‌شود سالانه افراد زیادی در معابر شهری جان خود را از دست بدهند. بر همین اساس ، با توجه به اینکه رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و کاهش میزان تخلفات راهنمایی و رانندگی گام موثر در جهت انضباط بخش ترافیکی و کاهش تصادفات و به تبع آن میزان مرگ و میر جاده ایست که در راستای اجرای این طرح ، کمپین خط سفید با همکاری شهرداری تهران و سایر سازمان های دخیل در ترافیک شروع به فعالیت کرده است .

وی ادامه داد: هدف از اجرای طرح خط سفید، ایجاد نظم ترافیکی، کاهش تصادفات پهلو به پهلو و ایجاد آرامش ترافیکی است. وظیفه یک راننده این است که بین خطوط حرکت کند و مهم‌ترین دستاورد حرکت بین خطوط، حاکم شدن نظم و انضباط در تردد خودروهاست. طبق بررسی ها این اقدام سبب کاهش چشم‌گیر بار ترافیکی سطح شهر خواهد شد. همچنین این اقدام سبب اصلاح رفتار ترافیکی رانندگان قانون گریز می‌شود. در گام نخست اصلاح زیرساخت‌های ترافیکی و خط‌کشی‌های معابر شهری از برخی مناطق آغاز و برای آشنایی و رعایت بیش از پیش شهروندان صورت گرفت تا با رعایت قوانین و مقررات در نظم و انضباط اجتماعی مشارکت کنند در عین حال زمانی که رانندگان با نظم و در بین خطوط در پشت تقاطع‌ها می ایستند، بار ترافیکی سریع‌تر تخلیه می‌شود و کاهش ترافیک رقم خواهد خورد.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمائی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه قبل از اجرای طرح خط سفید ، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی وسیعی در سطح شهر پیرامون آن انجام شد، گفت: با این رویکرد پلیس راهور در اجرای طرح ایست به احترام زندگی از مدت‌ها قبل موضوع اطلاع‌رسانی را آغاز و با کمک رسانه‌ها و تبلیغات محیطی، مردم را از اجرای این طرح آگاه و از طرف دیگر زیرساخت‌های لازم برای این طرح را نیز با کمک شهرداری آماده کرده و به ماموران پلیس نیز آموزش‌های لازم در خصوص اجرای صحیح این طرح داده شد.

مرادی ادامه داد: بنابراین اگر خودرویی به گذرگاه عابر پیاده تعرض کند 20 هزار تومان و رانندگانی که قوانین حرکت بین خطوط را رعایت نمی‌کنند، با جریمه 40هزار تومانی مواجه می‌شوند. موتورسواران و عابران نیز باید با پلیس همکاری داشته باشند چرا که تنها ابزار کنترل عابران در گذرگاه‌ها دادن تذکر و توجه است و اجرای طرح خط سفید می‌تواند در انضباط بخشی ترافیک و کاهش قربانیان تاثیر به‌سزایی بگذارد.

وی افزود: خط‌کشی‌های جدید معابر پایتخت که در طرح خط سفید به اجرا درآمده با استانداردهای روز جهان انطباق دارد. با خط‌کشی‌های جدیدی که در معابر شهر طراحی و اجرا شده، مشکل عدم دید رانندگان برطرف شده و خطوط قرمز ایست نیز برای جلب نظر بیشتر رانندگان پیش از تقاطع روی زمین نقش بسته تا توجه برای توقف پشت چراغ شکل گیرد.

50درصد تلفات ترافیکی تهران را عابران پیاده تشکیل می‌دهند

بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمائی و رانندگی تهران بزرگ ادامه داد: از دیگر ضروریات اجرای این طرح بزرگ ترافیکی، افزایش نصب جان‌پناه‌های بیش‌تر در خیابان‌هاست، با اجرای طرح خط سفید رانندگان هنگام عبور از کنار جان‌پناه‌ها باید بیش‌تر احتیاط کنند. حدوداً 50درصد تلفات ترافیکی تهران را عابران پیاده تشکیل می‌دهند و توجه به ایمنی این گروه از شهروندان هنگام عبور و مرور در سطح شهر چه از جانب خودشان و چه از جانب رانندگان و راکبان موتورسیکلت ضروری است. از سویی در این طرح، معابر شهری بیش‌از گذشته به دوربین‌های نظارت تصویری، ثبت تخلف سرعت و ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و نیز سیستم‌های هوشمند زمان‌بندی تقاطع‌ها تجهیز شده‌اند. بدین‌ترتیب رانندگان برای سوار و پیاده کردن مسافر، باید حداقل 15 متر بعد از تقاطع اقدام کنند و در این مورد سختگیری بیش‌تری برای رفاه عابران و انضباط ترافیکی به‌عمل خواهد آمد.

به گفته وی کمپین خط سفید ایده بسیار خوبی است و می تواند تاثیرات مثبت و خوبی در زمینه فرهنگ ترافیک شهر تهران داشته باشد . البته نوع اجرا و مداومت در اجرا ، یکی از مهمترین شاخصه های مورد مقبولیت قرار گرفتن یک کمپین و تغییر در رفتار هاست که امیدواریم با احساس نیاز، مشارکت و رعایت قوانین و مقررات ترافیکی از سوی شهروندان و هم‌چنین با استفاده از همه ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد (سمن)، NGOها و نهاد‌های دولتی با اجرای صحیح و کامل طرح خط سفید، آرامش ترافیکی در معابر شهری فراهم شود.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • على A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    14 0
    اين آقا ظاهرا دلشون خوشه اين حرف هاى قشنگ مال روزنامه هاست. تو تمام خيابون ها دوبله پارك كردن ديگه عادى شده، تابلوى حمل با جرثقيل مطلقا معنى نداره، موتورى ها هر كار دلشون ميخواد ميكنند، عابر پياده هم كه ديگه هيچى بعد هم يك سرى سرباز وظيفه بى انگيزه مسئول اجراى اين قوانين ميشن كه كلا براشون مهم نيست. آقا حرصمون نده تو رو خدا...
  • مهران A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    8 0
    خخخخخ کدوم خطوط؟ شهردار محترم کرمانشاه یادش رفته خیابونای شهر باید خط کشی بشن
  • سياوش IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    6 0
    با سلام ضمن تقدير از اين اقدام بسيار به جا و ارزشمند پليس تهران، تقاضا ميكنم اين طرح در اسرع وقت در ساير شهرهاي بزرگ كشور هم اجرا شود. متاسفانه تعدادي از رانندگان متخلف و سهل انگار با زير پا گذاشتن همين دو مسئله در چشم آنان، بي اهميت، موجب بي نظمي در روند رانندگي شهروندان شده براي عابران پياده ايجاد خطر كرده و متاسفم كه بگويم كه اين رانندگان گاهي سوژه عكاسي توريستهاي بيگانه مي شوند تا ملت ايران را همين چند راننده متخلف بي فرهنگ و عقب مانده معرفي كنند. پليس محترم با اجراي اين طرح در شهرستان ها مي تواند جان بسياري از شهروندان را حفظ كرده و درآمدي نيز از محل جرايم اخذ شده كسب نمايد و نظم و قانون را در خيابانها بيش از پيش اجرايي سازد.
  • محمد EU ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    1 0
    اینم شد دیگه جریمه ؟
  • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    6 0
    تجاوز به پیاده رو 20 تومن ؟ چرا اینقدر کم چون قانون گذاران همه سواره اند و خبر از پیاده ندارند
  • بی نام A1 ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    7 0
    موتوریها ، موتوریها ......... اگر واقعا میتونن فرهنگ موتورسواری رو درست کنن.هیچ ممنوعیتی برای موتوریها معنی نداره. تهدید بزرگ برای جان و مال مردم اینا هستن
  • وحید IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    کاری ندارم که هدف از اجرای این طرح ها کسب درآمده یا برقراری نظم، اما به شخصه معتقدم هر چه بیشتر سخت بگیرن، به نفع خودمونه. توی بعضی از کشورهای دنیا که ما آرزومونه اونجا باشیم،قوانین اینقدر سختگیرانه هست که حتی واسه انداختن ته سیگار به بیرون جریمه ی سنگین در نظر گرفتن. اونوقت وضع اونا رو ببین، وضع ما رو ببین. دیروز داشتم از همت وارد خروجی یادگار جنوب میشدم، دیدم تابلو محدودیت سرعت 30کیلومتر زده. کیلومترو نگاه کردم دیدم دارم با سرعت 60 کیلومتر میرم. تازه توی همون خروجی چند تا ماشین از من سبقت گرفتن. حالا اگر یه دوربین اونجا بود و من و امثال من رو 100.000 تومن جریمه میکردن، ما هم میشدیم آلمان. مشکل از خود ماست. خیلی چیزا غلطه، بیاید اونا رو که می تونیم درست کنیم.کیش رو ببینید می تونیم