دنیای اقتصاد نوشت:

اینکه ظرفیت واقعی سالن ورزشگاه آزادی چقدر است و چند نفر در آن جا می‌گیرند؟ این سازه از قدیم‌الایام به «سالن 12 هزار نفری» مشهور بوده و در شب‌های برگزاری لیگ جهانی، برخی از مجریان و گزارشگران هیجان‌زده از حضور 15 تا 20 هزار نفر در این مجموعه سخن گفته‌اند. با این حال شاید برای شما جالب باشد که بدانید سالن ورزشگاه آزادی هرگز 12 هزار نفری نبوده و اصلا مشخص نیست چنین عددی از کجا درآمده و در ذهن همه تثیبت شده است؟

 چیزی حدود هفت هزار صندلی!
برای روشن شدن ابهاماتی که درخصوص گنجایش سالن آزادی وجود دارد، سراغ حسن ضیاءآذری رفتیم؛ مدیرعامل سابق مجموعه ورزشی آزادی که به خوبی بر مسائل مربوط به این استادیوم اشراف دارد. ضیاءآذری در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تایید می‌کند که ظرفیت این سالن هرگز 12 هزار نفر نبوده و نیست: «من اصلا نمی‌دانم این مساله چطور طرح شد و چطور تکرار آن باعث شد چنین عدد کذبی در تاریخ ورزش ایران ماندگار شود؟ حقیقت آن است که سالن ورزشگاه آزادی از روز اول بهره‌برداری‌اش دارای صندلی بوده است. از سال 53 تا 87 این سالن واجد چیزی حدود 7500 صندلی بوده که این صندلی‌ها از نوع تاشو و با کیفیت بسیار پایین بودند. 
از آنجا که نامناسب بودن محل نشستن تماشاچی تاثیر مستقیم و منفی روی رفتار او دارد و همچنین با در نظر گرفتن این نکته که خیلی از صندلی‌های مجموعه شکسته و فرسوده بود، ما در آن سال تصمیم گرفتیم صندلی‌های سالن را تعویض کنیم. به این منظور تحقیقات مفصلی انجام دادیم و پس از مذاکره با شرکت‌های مختلف، در نهایت بهترین صندلی ممکن را انتخاب کردیم که همچنان در مجموعه از آنها استفاده می‌شود. در همین راستا ما برای راحتی بیشتر تماشاگران، عرض صندلی را چند سانتی‌متر بیشتر گرفتیم که همین مساله باعث کاهش چند صد نفری گنجایش سالن شد.
 در حقیقت از زمان تعویض صندلی‌ها در سال 87 تا به امروز، سالن ورزشگاه آزادی دارای چیزی حدود 6900 صندلی است که فاصله آشکاری با عدد 12 هزار نفر مورد ادعا دارد. همان‌طور که گفتم حتی قبل از تعویض صندلی‌ها و از همان روز اول هم گنجایش این سالن بیشتر از 7500 نفر نبوده است.»

 این عدد از کجا درآمد؟
در حال حاضر سوال بی‌جواب این است که عدد 12 هزار نفر مقابل اسم سالن ورزشگاه آزادی از کجا آمده است؟ مدیر پیشین مجموعه ورزشی آزادی در این مورد می‌گوید: «من هیچ‌گاه با چشم خودم تابلویی ندیدم که این عدد روی آن ثبت باشد، اما می‌توان گفت درست از زمانی که این مجموعه ورزشی برای میزبانی از بازی‌های آسیایی سال 1974 احداث شد، در اسناد نیمه‌رسمی از این عدد استفاده شده است که دلیلش مشخص نیست.»


17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431008

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    82 15
    دلواپس ها خجالت نکشن اینم بندازن گردن دولت تدبیر و امید. اصلا برادر حسین فورا دست به قلم بشه و طی یک سلسله سرمقاله روشنگرانه افشا کنند که بر اساس جدید ترین فایل گشف شده از مذاکرات روزانه بین رئیس دولت اصلاحات با جورج سورس، خانواده آقای هاشمی نقش اصلی در سرقت ظرفیت سالن دوازده هزار نفری آزادی رو داشتند.
    • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
      9 16
      خودت فهمیدی چی گفتی برادر؟چرا شماها آسمون ریسمون به هم می بافید؟
  • محمد IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    16 53
    اخه فيلسوف صندليها شمارش شده انهايي كه تا نردهها وبالاي ديوار سكوها مي ايستند و چي واقعا ادم به عقل وشعور شما شك ميكند استاديوم فوتبال هم در اوج شلوغي در يك متر جا 4نفر ميايستند راه پلهها هم پر ميشود ديوار بالاي سكوهاهم تكيه ميدهند مي ايستند و
  • بی نام A1 ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    42 4
    حالا خيلي جالبه براي خريدن صندلي تحقيقات مفصلي انجام شده ولي براي كارهاي بزرگتر؟؟؟؟..... توقع داريد بعد چهل سال صندلي سالم بماند؟
  • بی نام A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    57 2
    حالا باز خوبه نمی گن جمعیت میلیونی
  • بی نام A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    48 0
    استادیوم فوتبال رو میگفتن 120 هزار تا، اینم میگن 12 هزارتا. به نظرم به عدد 12 خیلی ربط داره.
  • بی نام IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    25 3
    تو سايت مجموعه ورزشي آزادي زده "سالن 12 هزار نفري" برويد ببينيد.
  • علی IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    31 2
    مگه استادیوم آزادی هم 100 هزار نفرس که این 12 هزار نفره باشه ؟
  • بی نام A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    32 2
    چه جوری اتوبوس 25 نفره میشه 45 نفره و باز چه جوری هواپیمای 120 نفره میشه 200 نفره. خوب همینجوری هم تعداد صندلی ها از 7500 زمان قبل شده 12000 تا عزیز برادر. مشکلی هست؟؟؟ چقد نظر تنگ هستید.
  • ناشناس A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    1 0
    حساس نشو . وقتی موتور دونفره را 6نفر ، سواری 4نفر را 18 نفر ،خط واحد 25 نفری را 60نفر و... سوار می شوند برای ورزشگاه 7 هزار نفری ، 12000 نفر کاملا طبیعی است . اینجا همه چیز توان بالایی دارد .گنجایش ورزشگاه ، ماشین و ... مثل ما آدم هاست که ظرفیت بالایی داریم . اصلا حرص و جوش نخورید .
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    35 0
    این همان خصلت بزرگنمایی داشته هایمان است که ایرانیها مبتلا به ان هستند ویکی از مشکلات عمده ما هم همین است.معمولا به همین دلیل امارهیمان هم واقعی نیست
  • lمن A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    20 0
    در زمان احداث این سالن دارای حدود 8000صندلی در سکو ها و حدود 4000صندلی در کف سالن پیش بینی شده بوده است . در مورد صندلی های تاشو کف و دیگر تاسیسات و کاربری مانند پاتیناژ و تاسیسات سرمازا در کف سالن هم همیشه گفتگو هایی بوده است که کمتر رسانه ای شده ولی تحقیق در باره ان مخاطب زیادی خواهد داشت .شاید مهندسین مشاور فرمانفرمائیان اشراف بیشتری بر ساخت مجموعه داشته باشند .
  • بی نام IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    34 0
    وقتی تولید علم تو ایران میگن چند برابره دنیا است اینها که چیزی نیست
  • بنیامین A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    5 0
    بگو پس چرا هر وقت بلیط اینترنتی فروختن کلی ادم پشت در ورزشگاه موندن به هوای 12000 نفر ظرفیت 12000 تا بلیط می فروختن اما 7000 نفر بیشتر جا نمی شدن کلاهبرداری تو روز روشن
  • عاشق ایران سربلند IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    12 14
    به نظرمن تا ایران میبرد ,حرفی ازاین مسایل نبود,ولی تا تیمش میبازه میرن سراغ مسایلی که ذهن از این باختها به سمت دیگه ای بره واین روش در کشور ما درست نیست,باید بشیم لهستان,و.....,هستند تیمهایی که حتی نصف زمین تمرین استاندارد ندارند اما درجهان دارای رتبه هستند.باید ریشه ای کار کرد,باید باعلاقه وغیرت کارکرد,وقتی قراردادی بسته شد فقط هدف رادید,وسربلندی نام ایران. ول کنید مسایل بی ارزشی مثل چند نفر استادیوم ازادی جا داره,هرچی میخواد جا داشته باشه ,درود به تماشاگران که پرکردند استادیوم را وتشویق کردند.بروید وکمک کنید مشاوره دهید,مشکلات تیمی راحل کنید ,اردوی تدارکاتی بگذارید,وعیب مسابقه امروز راشناسایی وحل کنید,تابشوید لهستان امریکا برزیل....و ,بهتر از انها ,ایرانی ثابت کرده هروقت اراده کند,میشود
  • فرهاد A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    33 1
    ما خیلی چیزها به خوردمون داده شده اینم روش.
  • امین IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    37 1
    استادیوم آزادی هم با ظرفیت 85 هزار نفر قبل از اینکه طبقه پایین صندلی دارشه ساخته شده بود. الان ظرفیت آزادی 65 هزار نفر هست نه 100 هزار نفر.
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    26 2
    اين مال وقتي بود كه رو سكو مي نشستند نه روي صندلي
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    79 2
    یعنی بعد از حدود نیم قرن دیگه هیچ ورزشگاه ی ساخته نشده
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    3 0
    این برای وقتی هست که روی سکو می نشستند و هنوز صندلی نبود البته شما اگر می توانی 1000نفری بساز
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    7 1
    12000 مردی نه 12000نفری. تو مملکت ما جایی واسه خانومها نیست متاسفانه.
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    3 0
    بابا با جمع تماشاچیان در طول سال می شود 12هر چقدر صفر بخوای
  • شهرام A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    اگه راستش روبگن اونوقت نمیتونه به سالن الغدیر ارومیه برتری داشته باشه الغدیرشش هزارنفریه دوهزارنفرهم ضافه گنجایش داره به بهانه دوازده هزارنفری فینال لیگ برترروکشیدن آزادی وتیم قدرشهرداری ارومیه روبردند وجام روازش گرفتند
    • بی نام A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      0 0
      فینال تو آزادی برگزار نشد مهندس ایرادگیر
  • بی نام RO ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    برید به سایت مجموعه ورزشی ازادی قسمت معرفی سالن ازادی: مساحت اين سالن 20000 متر مربع، با گنجايش 6583 نفر 2706 نفر صندليهاي پايين و 3877 نفرصندليهاي بالا و 1619 نفر صندلي متحرك كف سالن مي باشد. البته معلوم نیست چرا از صندلی متحرک هیچ وقت استفاده نمیشه
  • ری IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    1 0
    اینجا ایران است،سواری چهارنفره را8نفر واتوبوس 40 نفره را100 نفرسوارمیشویم وهنوزهم برای مسافرین جدیدجاپیدامیشود.