۰ نفر
۸ تیر ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۱

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

طبق آخرین آمار، سطح کیفی بیشتر خودروهای داخلی افت کرد تا از پس این ماجرا، باز هم این پرسش بنیادی در ذهن افکار عمومی شکل بگیرد که «مقصر کیفیت نه‌چندان مناسب خودروهای تولید داخل کیست.»

از دید عموم، سطح کیفی پایین خودروها، دو مقصر بیشتر ندارد؛ خودروسازان و قطعه‌سازان؛ حال آنکه هیچ‌کدام‌شان زیر بار این اتهام نمی‌روند.

به گفته خودروسازان، ریشه کیفیت پایین تولیدات را باید در خطوط تولید شرکت‌های قطعه‌ساز جست‌وجو کرد؛ زیرا کیفیت خودرو تا مرز 90 درصد به قطعات آن مربوط می‌شود و آنها (خودروسازان) تنها مسوول 10 درصد باقیمانده هستند.

از نظر خودروسازان، شرکت‌های قطعه‌ساز کشور با ضعف عملکردی روبه‌رو بوده و طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری چندانی در ارتقای تکنولوژی و نونوار کردن خطوط تولید خود انجام نداده‌اند. در واقع خودروسازان حرف‌شان این است که چون کیفیت خودرو به قطعات به کار رفته در آن وابسته است و این قطعات از سطح کیفی لازم برخوردار نیستند؛ بنابراین قطعه‌سازان مقصر کیفیت نه چندان مناسب خودروهای تولید داخل به حساب می‌آیند.

از آن سو اما قطعه‌سازان نیز تاکید می‌کنند که اگر قطعات کیفیت لازم را ندارند، تقصیر آن بر گردن خودروسازان است، چون آنها همانی را می‌سازند که خودروسازها می‌خواهند.به گفته قطعه‌سازان، قطعات طبق نقشه و قیمت موردنظر خودروسازها تولید می‌شوند و از آنجا که آنها (خودروسازان) با محدودیت‌های قیمتی مواجهند، این موضوع بر کیفیت قطعات تاثیر منفی می‌گذارد؛ به عبارت بهتر، سطح کیفی قطعات با قیمت آنها در ارتباط است و وقتی خودروسازان به‌دنبال قطعه ارزان باشند، طبعا کیفیت قطعه موردنظر نیز چندان بالا نخواهد بود. قطعه‌سازان در ادامه دفاع از خود، این را هم می‌گویند که حتی توان تولید قطعات بنز را نیز دارند، اما خودروسازان قطعاتی می‌خواهند که به قیمت موردنظر آنها نزدیک باشد؛ بنابراین نمی‌توان با پول قطعه پراید و پژو، قطعه‌ای در سطح خودروی بنز ساخت و تحویل داد.

با توجه به اظهارات خودروسازان و قطعه‌سازان، به نظر می‌رسد ریشه کیفیت نه چندان بالای قطعات و خودروها را باید در «قیمت‌گذاری دولتی» جست‌وجو کرد، چه آنکه وقتی خودروسازها نتوانند خود قیمت محصولات‌شان را تعیین کنند، بنابراین باید به هر نحوی (حتی کاستن از کیفیت قطعات سفارشی به قطعه‌سازها) هزینه‌های‌شان را مدیریت کنند. البته در کنار این موضوع، قطعا نمی توان از به روز نبودن خطوط تولید قطعه‌سازان نیز چشم‌پوشی کرد، چه آنکه این موضوع نیز تاثیر اساسی بر سطح کیفی قطعات تولیدی دارد.


3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    4 0
    واقعا آشغال میسازند . یکی از دوستان من یک 405 خریده ، روغن ریزی دارد . هر کاری هم میکنند درست نمیشود . حالا بیچاره دوره اقتاده برای فروش . اگر به خریدار راستش را بگوید که نمیخرند و اگر اشکال ماشین را نگوید جواب خدا را چه بدهد . حالا ببینید این خودرو سازها ی بی وجدان چه بر سر مردم می آورند . من که این موضوع را به خیلی ها گفته ام تا اگر میخواهند ماشین بخرند یا خارجی بخرند یا دست دوم سالم .
  • میلاد A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    4 0
    وقتی یک غیر متخصص در یک کار تخصصی مشغول به فعالیت باشد نتیجه همین میشود فاکتور های فرعی در انتخاب یک مدیر جای خود را به فاکتور های اصلی بشود همین میشود به جای سرمایه گذاری روی خلاقیتها و توانایی داخلی دنبال راحترین راه هستند یعنی کپی کاری انهم باپایین ترین کیفیت
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    6 0
    افت کیفیت تقصیر خود خریداران است اگه این خودروهای بیکیفیت داخلی را با این قیمتهای نجومی نخرن خودرو سازان مجبور میشن هم تو کیفیت و هم در قیمت حرکتی کنن...خودروسازان میگن ما هر آشغالی تولید کنیم باز خریدار هست پس لزومی نمیبینن که سطح کیفیت خودروهایشان را بالا ببرن
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    6 0
    مقصراصلی مردم اندکه این خودروهارامیخرند
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    2 2
    نخرن ، چی بخرن
  • مهدي GB ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    3 0
    مقصر اصلي مردم مردم مردم مردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • حمید A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    4 0
    سلام مسئولین محترم حالا که همه چی مشخص شده چرا فکر چاره نمیشین؟؟؟؟؟؟