ایسنا نوشت:

شهر باستانی «هترا» در عراق به همراه دو محوطه دیگر به‌دلیل صدمه‌های واردشده از سوی نیروهای نظامی وارد فهرست میراث در خطر یونسکو شد.

در جریان سی و نهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در شهر بن آلمان در حال پیگیری است، ویرانه‌های شهر باستانی هترا که چندی پیش به دست گروه تکفیری داعش تخریب شده بود، وارد فهرست میراث جهانی در خطر یونسکو شد.

در سومین روز از برگزاری کمیته میراث جهانی یونسکو، بسیاری از اعضای حاضر نسبت به وضعیت میراث فرهنگی تاریخی عراق پس از تخریب عمدی آنها توسط داعش ابراز نگرانی کردند و تمایل خود را برای کمک به عراق در اولین فرصت ممکن اعلام کردند.

شهر هترا از معدود آثار به‌جامانده از دوران اشکانی، قدمتی بیش از دوهزار سال دارد و خرابه‌های این شهر با دیوارها و ستون‌های بلند، نمونه بارزی از شهرهای آن دوران به‌شمار می‌رود.

این شهر باستانی در سال‌های 116 و 198 بعد از میلاد مسیح (ع) مورد هجوم رومیان قرار گرفت؛ ولی به‌دلیل داشتن استحکامات شهری قوی، رومیان موفق به تسخیر این شهر نشدند.

«هترا» آثار تاریخی فراوانی دارد که از آن جمله به معابدی می‌توان اشاره کرد که توسط معماران رومی با الهام از هنر معماری یونان و تزیینات شرقی احداث شده‌اند.

براساس نظر باستان‌شناسان، این معابد تاریخی به نوبه‌ خود گواهی از هنر مردم تمدنی هستند که این شهر تاریخی را احداث کرده‌اند.

یونسکو به‌دلیل بهره‌ بردن این شهر تاریخی از این ویژگی‌های منحصربه‌فرد در سال 1983 میلادی شهر باستانی هترا را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.

در ادامه اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در آلمان، دو شهر دیگر عراق شامل آشور (ثبت جهانی در سال 2003) و همچنین شهر باستانی سامرا (ثبت جهانی 2007) وارد فهرست میراث در خطر یونسکو شدند.

سی‌ونهمین دوره جلسه کمیته میراث جهانی از تاریخ 28 ژوئن تا هشتم جولای (7 تا 17 تیر) به میزبانی شهر بن آلمان برگزار می‌شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    8 3
    نگران آثار باستاني عراق هستين؟والا آثار باستاني تو كشور خودمون تو صلح و آرامش دارن ناپديد ميشن يا تخريب ميشن ديگه توقع دارين تو جنگ چيزي سالم بمونه؟