خارجی‌ها ایران را در نقاشی‌هایشان چطور تصویر کردند؟ / پرونده هفته

برخی هنرمندان خارجی لحظاتی از تاریخ سرزمین ایران را در قاب یک نقاشی به تصویر کشیدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ایران کشوری است کهن، که اگر پای به هر گوشه‌ آن بگذاریم با یک اثر باستانی زیبا روبه‌رو خواهیم شد. فارغ از این موضوع، آشنایی با تاریخ پرفراز و نشیب و بسیار قدیمی و غنی ایران، از طریق واژه‌های موجود در نوشته‌های تاریخی نیز برای بسیاری لذت‌بخش و شیرین است. اما شاید یکی از آرزوهای کسانی که دل در گرو تاریخ این سرزمین دارند، دیدار از گذشته‌های دور و روزگاران قدیم باشد.

پیش از اختراع دوربین عکاسی، تنها چیزی که می‌توانست زمان را در یک قاب متوقف کند، تا آیندگان بتوانند نظری به گذشته‌های خود بیاندازند، نقاشی بود. یک هنرمند توانا می‌تواند با به تصویر کشیدن یک منظره یا یک چهره، آن‌ها را تا مدت‌های طولانی در تاریخ زنده نگاه دارد. آثار نقاشی تاریخی از این دست، بسیار ارزشمند هستند، هرچند این‌گونه نقاشی‌ها در تاریخ ایران، بیشتر هنر دست هنرمندان اروپایی و یادگار زمانی است که این مردمان پای به درون مرزهای ایران نهادند.

برای نمونه آدام اولیریوس آلمانی (1603-1671) در سال 1636 میلادی و در زمان پادشاهی شاه صفی سفر خود به ایران را آغاز کرد. او در سال 1637 به پایتخت ایران در آن دوران یعنی اصفهان وارد شد. او شرح سفرش را در کتابی به زبان لاتین نوشت و نگاره‌های زیبایی از ایران آن دوران را به تصویر کشید(در اینجا).

ژان شاردن جهانگرد فرانسوی(1643-1713) نیز از دیگر اروپایی‌هایی است که در دوران حکومت صفویان به ایران سفر کرد. او کتابی بسیار ارزشمند به نام «سفرهای سر ژان شاردن» از خود به یادگار گذاشت و تصاویری از زندگی ایرانیان و بناهای تاریخ ایران در آن دوران نقش کرد.(در اینجا)

سفر پاسکال کوست (1787-1879) معمار فرانسوی به همراه اوژن فلاندن(1809-1889) نقاش وهنرمند فرانسوی، در زمان پادشاهی محمد شاه قاجار به ایران یکی از پربارترین سفرها، از نظر به تصویر کشیدن آثار تاریخی ایران است. این دو در سال 1840 میلادی به سفارش فرهنگستان هنر فرانسه به ایران سفر کردند. هدف آنها از این سفر تهیه تصاویر و نقشه‌هایی از آثار و بناهای تاریخی ایران بود.
این دو به جز خراسان و شمال ایران، تقریبا به تمام نقاط کشور سفرکرده و از بناهای تاریخی موجود در آنها نقشه‌برداری و نقاشی کردند. نقاشی از مسجد امام، واقع در بازار تهران (در اینجا)، تصویر آرامگاه حافظ (در اینجا)، تصویر آرامگاه سعدی در شیراز (در اینجا)، نقاشی میدان نقش‌جهان در اصفهان(در اینجا)، طرح دروازه ورودی تبریز(دراینجا)، تصویر مسجد صاحب‌الامر در تبریز(در اینجا) یادگار حضور این دو هنرمند فرانسوی در ایران است.
اوژن فلاندن هنگامی که در ایران با ویرانه‌های تخت‌جمشید روبه‌رو شد، در خیال خود این اثر باشکوه تاریخی را زنده کرد و به تصویر کشید.(در اینجا) سفر این دو هنرمند در ایران 2 سال به درازا کشید و حاصل آن کتابی شد در چند جلد، با عنوان «سفر به ایران» که در سال 1851 در فرانسه به چاپ رسید.

58241

کد خبر 432461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    3 1
    خارجی ها خیلی بیشتر از خودمون ب تمدن و آثار ایران ارزش میدهند
  • م م A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    3 0
    کاش در دوران ما هم دعوت می شد بیان ببینن و نقاشی کنند تا چهره واقعی ایران از چهره ای که رسانه ها ساختند تمیز داده بشه.