یه یاد مردی که برای چند نسل از کودکان ایرانی خاطره ساخت

روزنامه‌ آرمان امروز نوشت:

عليرضا آقايي‌راد: دوران كودكي من و هم‌نسلان من دوران خاطره‌هاي مشترك است. نوستالژي‌هاي محدود اما تاثيرگذار عصر ما، تا همين ایام بزرگسالي همراه‌مان هستند و بعضا چنان تاثيري بر زندگي‌مان گذاشته‌اند كه نمي‌شود كتمان‌شان كرد. بي‌شك مجموعه داستان «قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب» يكي از همين نوستالژي‌هاي مشترك است.

بسياري از ما اگر امروز اهل مطالعه و كتابخوان شده‌ايم، بخش اعظمي از اين عادت را مديون كتاب‌هايي هستيم كه در كودكي و نوجواني‌مان خوانده‌ايم و اغراق نيست اگر بگوييم يكي از مهم‌ترين آن كتاب‌ها، همين قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب بود؛ كتابي به قلم مهدي آذر يزدي كه عمرش را صرف نوشتن براي بچه‌ها كرد، كتابي كه هميشه پاي ثابت جوايز مدرسه به هر بهانه و مناسبتي بود. و چه لذتي داشت وقتي حس مي‌كردي كتابي در دست داري كه تنها قرار است متعلق به بچه‌هاي خوب باشد. اين كتاب تاييدي بود بر خوب بودن ما. 18تير هر سال در ميان فراموشي و خاموشي جامعه ادبي، يادآور ميلاد خالق ماندگارترين كتاب‌هاي حوزه كودك و نوجوان ايران است.

مهدي آذر يزدي، نويسنده كودك و نوجوان ايراني بود. تنها لذت زندگي‌اش، كتاب خواندن بود و نوشتن براي كودكان و نوجوانان. او جايزه يونسكو را دريافت كرده بود و سه كتاب او از سوی شوراي كتاب كودك به عنوان كتاب برگزيده سال انتخاب شده بودند. آذر يزدي در سال ۱۳۰۰ در روستاي خرمشاه در حومه يزد ‌زاده شد. او از هشت سالگي همراه پدرش در زمين رعيتي كار كرد. در بيست سالگي از كار بنايي به كار در كارگاه جوراب‌بافي يزد كشيده شد. پس از آنكه صاحب كارگاه جوراب‌بافي تصميم به تاسيس دومين كتابفروشي شهر يزد گرفت، او را از ميان شاگردان كارگاه به كتاب‌فروشي منتقل كرد. كار در كتاب‌فروشي زمينه آشنايي او با اهالي شعر و ادب را فراهم كرد. نثر شيوا، ساده، روان و دلنشين از اصلي‌ترين مشخصه‌هاي داستان‌هاي اوست.

او در طول مدت حياتش، بي‌آنكه وارد هياهوهاي رايج ادبيات ما شود، بي‌آنكه مدام بابت حمايت نشدن يا مجوز نگرفتن كتاب‌هايش غر بزند، آرام و به دور از جنجال و حاشيه، كنج خانه ساده و بي‌آلايشش بيش از 30 كتاب به رشته تحرير درآورد؛ كتاب‌هايي كه همه بخش مهمي از امروز نسل ما را ساخت و پرورش داد؛ كتاب‌هايي كه در آن دوران نبود امكانات و ... براي ما مامني بود تا لختي در آن بياساييم، دمی به آرامش بگذرانیم و حس كنيم كسي همين حوالي زندگي مي‌كند كه ما برايش اهميت داريم؛ مايي كه كودك بوديم و چقدر سخت بود كودك بودن در دوران ما. ميلادت مبارك ساده‌دل بي‌ريا. نويسنده خوب قصه‌هاي خوب. يادت هميشه سبز!

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    24 0
    روحش شاد . يادش بخير كتابهاي قصه هاي خوب براي بچه هاي خوب كه در رنگهاي مختلف بود. دهه شصت.
  • عباس RO ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    14 0
    من عادت كتاب خواني خود از كودكي را مديون اين مرد بزرگ هستم
  • هادی A1 ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    15 0
    روحش شاد، یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.
  • بی نام A1 ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    16 0
    خدا رحمتش کنه چه قدر خاطره خوب از کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب دارم
  • 139 A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    9 1
    بهترین هدیه ای که از پدر بزرگوارم گرفتم یک جلد از همین کتاب بود . سوء تفاهم نشه پدرم بسیار بسیار هدیه های گرون تر و زیبا تری رو بهم میده ولی اون یه جیز دیگه بود
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    5 0
    ادبیات ایران را با کودکان آشتی داد