۰ نفر
۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۶
چرا این منبر این همه پامنبری دارد؟

بهشت از همین جا آغاز می شود ، از همین اشک های تو روی سجاده ای که کنار خیابان باز کرده ؛ همین جا در همین شب قدر. همین جا که با صدای بلند قرآن به سر گرفته ای و فریاد می زنی :«الهی العفو ، الهی العفو.»

بهشت از همین جا آغاز می شود، از همین اشک های تو روی سجاده ای که کنار خیابان باز کرده ای؛ همین جا در همین شب قدر. همین جا که با صدای بلند قرآن به سر گرفته ای و فریاد می زنی: «الهی العفو ، الهی العفو.»
همین جا از من و تو؛ ما همه، ما که گرد هم آمده ایم، نه به زور، نه به امید پاداش، نه برای بازی سیاسی، که دل های مان ما را به این سو صدای مان کرده اند. اینجا که کسی قرار نیست با زور به بهشت ببردمان. اینجا که همه بر این باورند با امرو بالمعروف می توان بندگان خدا را بهشتی کرد و چرا باید قبل از خواندن به معروف با زور و اجبار، نهی از منکر شان کرد. پس برای همین است که این محفل خانوادگی شب قدر در تهران همه طیف آدمی را در خود جای داده.
منبری با لهجه غلیظ تهرانی اش، کلام را آغاز می کند. ریتمی دلنشین که سبب شده در این سال ها، هر بار و هر بار بر جماعت قرآن به سر خیابان امیرآباد افزوده شود. آنها که اسلام را دین خوبی ها، دوستی ها و مهربانی ها می شناسند، این مجلس را چنان عاشقانه اداره می کنند که وقتی سید روی منبر شروع به حرف زدن می کند، جماعت غرق در کلامش می شوند. او و دوستانش امشب هم میزبان جماعتی چند ده هزار نفره از ابتدای خیابان کارگر شمالی تا بیمارستان قلب تهران هستند. جماعتی که سر تا سر خیابان را پر کردند. زن و مرد، پیر و جوان، بچه هیاتی و غیر هیاتی، باحجاب و کم حجاب، دلواپس و سرخوش، غرب زده و متحجر، یا هر صفتی که می خواهی روی شان بگذاری. همه آنها در کنار هم به دوستی نشستند و اعمال شب قدرشان را به جا می آورند. یکی گوشه ای نماز می خواند. جماعتی نذری پخش می کنند، گروهی بعد از خواندن جوشن همنوا با مداح، اشک می ریزند و زیر لب زمزمه می کنند. نه نیازی به پلیس دارند و نه اثری از خط کشی های سیاسی میان شان می بینی. نه گشت ارشادی هست که هدایت شان کند و نه بلندگویی که مرگت باد، ننگت باد، بخواند برای شان.
آنها اینجایند، در یکی از بزرگترین هیات های مذهبی تهران تا برای خدای شان از ته دل بخوانند: « الغوث الغوث، خلصنا من النار؛ یارب»
آ سید محمد باقر؛ بالای منبر نشسته و در شب قدر از جامعه شایسته می گوید جامعه ای که صفتش چند چیز است، رفاه مالی، جانی، ... و منبری می نالد از این همه طلاق و پرونده های جنایی که رئیس قوه قضا آمارشان را بیش از 15 میلیون اعلام کرده است و نهیب می زند آیا در مسیرمان اشتباهی داشته ایم؟
نه او سیاسی است که اصولا علوی تهرانی ها منبری هایی سیاسی نبوده اند و نه این جماعتی که اینجا دست نیاز به سوی آسمان بر داشته اند. هرچه هست از سر اخلاص است، از دعای خیر برای داشتن زندگی بهتر، سالم تر، کشوری بهتر، زندگی جمعی در رفاه تر. اخلاقی تر و رحمانی تر. کسی به زور به این مجلس صدای شان نزده و ظاهری دیگر از خود نساختند. برای ندای دل شان آمده اند، اگر کم حجابند، اگر سیمای شان با سیمایی رایج حاضرین پای منبرها کمی متفاوت است اما دلهای شان در این دقایق پر است از دعا برای رهایی. آنها که خالصانه و خاضعانه از آن دستگیر بنده نواز درخواست می کنند دلهای شان را از شر کبر، غرور، حرص و بخل و حسرت وا رهاند.
آنها که دین را با چهره رحمانی اش، ایران با چهره عقلانی اش، انقلاب با چهره انسانی اش و نظام را با چهره عاطفی اش باور دارند و در شب قدر امید بسته اند به فردایی بهتر. آنها که پای سجاده بازشان فارغ از هر لهجه و زبان و گویشی که با آن خدا را می خوانند، نه از سر ترس که با دلی پر از عشق به سوی پروردگارشان دست نیاز برداشته اند و استغفار می کنند: «الغوث، الغوث ...خلصنا من النار یارب»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    11 5
    نه او سیاسی است که اصولا علوی تهرانی ها منبری هایی سیاسی نبوده اند و نه این جماعتی که اینجا دست نیاز به سوی آسمان بر داشته اند. هرچه هست از سر اخلاص است، از دعای خیر برای داشتن زندگی بهتر، سالم تر، کشوری بهتر، زندگی جمعی در رفاه تر. اخلاقی تر و رحمانی تر. کسی به زور به این مجلس صدای شان نزده و ظاهری دیگر از خود نساختند. برای ندای دل شان آمده اند، اگر کم حجابند، اگر سیمای شان با سیمایی رایج حاضرین پای منبرها کمی متفاوت است اما دلهای شان در این دقایق پر است از دعا برای رهایی. آنها که خالصانه و خاضعانه از آن دستگیر بنده نواز درخواست می کنند دلهای شان را از شر کبر، غرور، حرص و بخل و حسرت وا رهاند.
  • نسرین ES ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    4 0
    از سال ۷۸ که دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس شدم به این مسجد می روم. انصافا منبری است که هم به لحاظ معرفتی و هم حس و حال معنوی از آن دست خالی بر نمی گردی و کسی هم تو را از دیگری برای ظاهرت یا گرایش سیاسیت یا هر چیز دیگر خودی و غیر خودی نمی کند. خدا حاج آقا علوی را حفظ کند و توفیقاتش را افزون نماید. یادگار امسال من از شبهای قدر این منبر: «خداوند متعال در بخشیدن بندگانش بسیار دست و دلباز است و می فرماید: لا ابالی انا ارحم الرحمین»
  • بی نام ES ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    3 0
    من و خانواده ام از سال 87 که ساکن محله امیر آباد بودیم تا کنون که سالهاست از آن محل رفته ایم برای مراسم شب های قدر به مسجد امیر و پای منبر حاج آقا علوی می رویم . خداوند مردانی چون ایشان را که خالصانه و بی ریا و چشم داشت برای احیاء ارزشهای دینی جهاد می کنند محفوظ بدارد و زیادشان کند. مطلب فوق کاملا مورد تایید است. بر خود واجب می دانم که به این طریق از زحمات بی شائبه این عزیز قدردانی کنم. . و من الله التوفیق حاج آقا علوی
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    9 11
    از نظر شما در اسلام اصلا احکام اجتماعی و حجاب و نهی از منکر و امر به معروف نداریم از دید شما دین یک وجه شخصی است و ربطی به اجتماع ندارد من دیندار هستم برای خودمه و او بی خیال است نسبت به دین برای خودش هست هر دو را خدا دوست دارد اصلا او را بهتر دوست دارد زیرا همیشه دین از نظر شما متهم است به تندروی به افراط اصلا دین وظیفه ای اجتماعی برای هیچ کس نگذاشته و پیامبران آمده اند که ما بهتر حال کنیم و عشق و صفا هم بی حجابی و عدم اعتنای شخصی رو داشته باشیم هم برای خالی نبودن عریضه در جو شب قدر گریه هم بکنیم و ... دین هم جزئی از حال و صفاست
  • سجاد A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    10 20
    اسلام غير سياسى, کعبه ى آمال بعضى ها. به امام حسين هم مى گفتند در مدينه بمان و عبادتت را بکن و خوب و خوش خرم زندگى کن, اسلام آمريکايى .
    • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
      12 2
      آقا سجاد شما اول صحبتهای حاج اقا علوی رو گوش کن بعد اظهار نظر کن... متاسفانه هم سلک های شما قبل از اینکه مطالعه کنند و کمی فکر کنند اول اظهارنظر می کنن. برادرانه به شما توصیه میکنم تشریف بیارید مسجد امیر و پای منبر حاج آقا ... حتما کمی کتاب بخونید کمی هم تو تنهاییتون تفکر کنید...
    • علوي A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
      1 1
      فكر مي كنم منظور آقا سجاد طرز فكر نويسنده بوده نه صحبت هاي حاج آقا. سياست كه فقط راست و چپ نيست. همين كه حاج آقا از جرم و جنايت مي نالند خودش نشان سياسي بودن است . اما سياست علي منشانه نه معاويه گونه. اميدواريم همه بد حجاب ها در همين مكان ها هدايت شوند. وكسي مخاطب "جعلوا القرآن عضين" نباشد.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    2 0
    هیچ .هیچ هیچ چرا این سالها ایرانی ها پس عقب رفنتد کووجدان