کیفیت گرایی به جای کمیت گرایی یکی از سیاست های وزارت علوم دولت یازدهم است که تا به حال اقدامات موثری نیز برای تحقق این هدف اجرایی شده است.

طهورا شهبازی: کمیت گرایی میراثی ۸ساله از دولت های نهم و دهم بود که برای دولت یازدهم به یادگار مانده بود. که ثمره ای جز رشد بی رویه دانشگاه های بی کیفیت افزایش تعداد نیروهای متخصص بیش از نیاز و افت کیفیت علمی ارمغانی برای آموزش عالی نداشت. با این حال از همان ابتدا در دولت یازدهم اراده بر جایگزین کردن کیفیت به جای کمیت گرایی شکل گرفت. جلو رشد بی رویه دانشگاه های غیرانتفاعی و غیر دولتی گرفته شد، پذیرش ها در برخی رشته ها کاهش پیدا کرد، طرح تغییر اساسنامه دانشگاه پیام نور به مجلس فرستاده شد و در آخرین مورد آن لایحه مقابله با فروش علم به تصویب رسید.

مهر ماه سال گذشته رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از آنچه تحت عنوان «پایان‌نامه فروشی» و یا «کپی‌برداری متون علمی» از آن یاد می‌شود، گفت: شان علمی کشور به هیچ وجه نباید زیر علامت سوال قرار گیرد. (اینجا)

۱۰ماه فاصله بین صحبت های رییس جمهوری تا تصویب لایحه مقابله با فروش علم زمان لازم بود تا در تاریخ ۱۵تیر ۹۴ لایحه ماده واحده مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی در جلسه هیئت وزیران به تصویب برسد. وزارت علوم دولت یازدهم که از ابتدا بنا را بر رشد کیفی و مقابله با کمیت گرایی قرار داده بود، در راستاي سياست هاي خود و به منظور مقابله با تقلب در تهيه آثار علمي ، لايحه ماده واحده مقابله با تقلب در تهيه آثار علمي به منظور ارائه به مجلس شوراي اسلامي به تصويب هيئت وزيران رسيده است. (اینجا)

این در حالی است که محمد فرهادی،‌ در روزهای آغازین وزارت خود در مورد توسعه کمی آموزش عالی و تعداد صندلی های خالی در دانشگاه ها گفته بود: از این پس توسعه کمی باید تا حد زیادی متوازن و هدفمند باشد زیرا با توجه به توسعه بی رویه مراکز آموزش عالی در گذشته ، هم اکنون با حدود هشتصد هزار صندلی خالی در دانشگاه ها مواجه هستیم و این نشان می دهد که فعلا نیازی به تاسیس مراکز آموزش عالی در کشور احساس نمی شود. حالا فرهادی نیز در این مورد راه وزیر پیش از خود را ادامه داده و از توقف مجوز برای راه اندازی موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی در راستای توسعه کیفی آموزش عالی، خبر می دهد.(اینجا)

فرهادی سال گذشته نیز با بیان اینکه در حال حاضر ساماندهی آموزش عالی در حوزه رشته‌ها و ظرفیت‌های دانشگاهی در حال بررسی است، گفت: این فرآیند از اوایل کار این دولت آغاز شده و امیدواریم تا پایان امسال به نتیجه برسد. (اینجا)

وزیر علوم چندی بعد نیز، به تجمیع دانشگاه ها و از رده خارج شدن رشته هایی که عمر آنها تمام شده اشاره کرد، او گستردگی آموزش عالی را بیش از حد انتظار توصیف کرد و گفت: در برخی از استان ها چند دانشگاه صنعتی داریم که جهت دهی آنها بسیار حائز اهمیت است. دوره بسیاری از رشته هایی که در حال حاضر در دانشگاه ها وجود دارد به اتمام رسیده و باید رشته های جدید، رشته های هم پوشان و رشته های میان رشته ای در دانشگاه ها ایجاد شود. او سیاست اصلی وزارت علوم را کیفیت آموزش عالی عنوان کرد و گفت: باید به سمت دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین برویم چرا که رسیدن به علم و فناوری موجب خلق ثروت می شود و نیاز کشور است. (اینجا)

در دوران وزارت رضا فرجی دانا بر وزارت علوم بود که توقف صدور مجوز جدید برای موسسات غیرانتفاعی کلید خورد. توسعه بی‌رویه و نامتوازن این موسسات در دولت محمود احمدی نژاد، خالی ماندن صندلی های دانشگاه ها و همچنین افت کیفیت آموزش عالی دلایل اصلی برای توقف صدور مجوز به دانشگاه های جدید عنوان شد. وزیر علوم گفت: باوجود اینکه تقاضاهای زیادی برای راه‌اندازی این مؤسسات به وزارت علوم ارسال می‌شود، در راستای توسعه هدفمند آموزش عالی ،برای راه‌اندازی مؤسسات جدید اموزش عالی غیردولتی مجوز جدیدی صادر نمی‌شود. (اینجا)

یکی از نتایج رشد بی رویه دانشگاه ها و پذیرش بیش از نیاز دانشجویان تربیت بیش از حد نیروهای متخصص است. در همین زمینه شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم گفت: دانشگاه های دولتی همچنان باید در حفظ و ارتقای کیفیت نقش پیشرو را داشته باشند و از رشد کمی بی هدف پرهیز كنند. وقتی برای 20 هزار نفر داوطلب جذب هيئت علمی با مدرک دکتری فقط 2000 نفر ظرفیت جذب و اشتغال داریم؛ به این معنی است که بیش از حد نیاز نیروی انسانی متخصص تربیت کرده ایم. آمار فوق نشان می دهد که 10 برابر نیاز سرمایه گذاری شده است. (اینجا)

رضا فرجی دانا وزیرسابق علوم نیز چندی پیش در نخستین گردهمایی ملی خیرین آموزش عالی که در مشهد برگزار شد با اشاره به توسعه کمی آموزش عالی در کشور عنوان کرد: توسعه کمی آموزش عالی دانشگاه‌ها در هشت سال گذشته دودمان آموزش عالی را به باد داد. ما 27 دانشگاه بالای 40 سال قدمت داریم، اما در هشت سال گذشته 50 دانشگاه و 9موسسه آموزش عالی به این تعداد اضافه شدند که تنها توسعه کمی داشتند و فاقد پشتوانه کیفی بودند.

او با اشاره به تاثیر توسعه کیفی دانشگاه‌ها، گفت: یکی از تاثیرات توسعه کیفی دانشگاه‌ها این است که اگر دانشجو بداند آنچه که آموخته برای او مفید است حتما به رشته خود بازگشته و از مجموعه‌ای که در آن آموزش دیده حمایت می‌کند.(اینجا)

مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری خود با خبرنگاران ، خبرهای مهمی در رابطه با سیاست های معاونت آموزشی این وزارتخانه داشت که حذف پذیرش دانشجوی پولی در پردیس های خودگردان یکی از مهم ترین خبرهای او در حوزه آموزش عالی بود. (اینجا)

دانشگاه پیام نور که در دولت های نهم و دهم چنان پر و بال گرفت تا با پذیرشی دو برابر ظرفیت مورد نیاز خود مصداق عینی کمیت گرایی بدون کیفیت باشد. در دولت یازدهم اراده برمبنای محدود کردن این دانشگاه شکل گرفت و به ارسال طرح تغییر اساسنامه دانشگاه پیام نور از طرف وزارت علوم به مجلس منجر شد.(اینجا)

اما کیفیت گرایی هنوز جای خود را در کنکور باز نکرده است به طوری که دانشگاه های بی کیفیت همچنان به راه خود ادامه می دهند و در همین کنکور امسال، به ازای هر دانشجو دو صندلی خالی نصیب دانشگاه ها کردند. صندلی هایی که به واسطه کیفی شدن رقابت های داوطلبان کنکور سراسری خالی مانده اند و ظاهرا به محلی برای جذب دانشجویان خارجی تبدیل شده اند.(اینجا)

۴۷۲۳۳

 

 

کد خبر 434707

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    21 0
    وقتی همه چیز زندگی به مدرک گره زده میشود لغت " دیپلمه" اسباب سرافکندگی میشود تا گوینده تلوزیون را دکتر خطاب می کنیم کمتر اسم ادمها را به تنهایی وبدون عنوان شنیده میشود و................ چه توقع دارید؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    1 25
    وجود هر دانشگاه عاملی برای رشد فرهنگی فردی و نهایتا جمعی و اجتماعی محسوب می شود و رشد فرهنگی از ابعاد و التزامات اساسی برنامه های توسعه محور یک جامعه است یک محیط فرهنگی نظیر دانشگاه حتی اگر عاملی برای رشد تفکر و تشخیص و شعور زندگی اجتماعی در افراد شود بی توجه به اشتغال زایی و کسب منافع مادی چه بشود و چه نشود نهایتا به مفید بودن فرد برای حضور بهتر در اجتماع و زندگی فردی و اجتماعی میشود و حداقل اینکه فرد را برای زندگی مدیر و مدبر می کند حتی پس با این دیدگاه سطحی می توان گفت هر دانشگاهی با هر درجه از کیفیت در مجموع برای بهبود اوضاع جامعه و فرهنگی شدن و قانونمداری ضابطه مند فردی ضروری است پس بهتر است که به فکر گسترش این محیط فرهنگی باشند و نه محدودیت ان
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    29 22
    موارد زیر باید در حوزه آموزش عالی انجام شود: 1 حذف دانشگاه های غیر انتفاعی 2 حذف دانشگاه پیام نور 3 محدود نمودن دانشگاه آزاد به سطوح کارشناسی و همچنین حذف رشته های فنی مهندسی، کشاورزی و علوم پایه از این دانشگاه 4 واگذاری امکانات دانشگاه آزاد به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دولتی
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    13 9
    خبرر جان کمتر از یک ماه پیش خبری زدی از رتبه بندی دانشگاه های ایران توسط isc و در آن آورده شده بود دانشگاه پیام نور دارای رتیه دهم است در حالی که رتیه آن بالاتر از خیلی از دانشگاه های دولتی اعلام شد چطور الان اعلام می کنی بی کیفیته. ینظرم برای حمایت از دانشگاه آزاد مطرح میشه در صورتی که حداقل کسایی که در دپیام نور تحصیل یا تدریس داشتند می تونند تفاوت آن را به وضوح احساس کنند.
  • علی احمدی A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    8 29
    شرمنده از اینکه این مطلب را می نویسم و لی متاسفانه خبر آنلاین را نمی توان یک خبر گزاری بی طرف نامید . هر مقاله ای که نوشتید آن را منتسب به دولت نهم و دهم کردید . باران نمی آید مقصر احمدی نژاد است . باد می آید مقصر احمدی نژاد است . متاسفانه تلاشهای این مرد بزرگ شده خار چشم کسانی که قدرت کار کردن ندارند و هربهانه ای را برای وصل آن به دولت نهم و دهم می کند . دولت ششم و هفتم در طول هشت سال جز سر کار گذاشتن مردم با توسعه سیاسی داشت . کمی خجالت بکشید و لین همه ناتوانی خود را به گذشتگان ارتباط ندهید .
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    37 6
    دانشگاه بی کیفیت یعنی آزاد نه پیام نور
  • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    15 2
    نبودقانون وجذب بی رویه دررشته ای غیرلازم درجامغه باعث بدبختی جوانانی مثله من شده که الان با 30 سال وفوق لیسانس شیمی خونه نشستم بیکارم....
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    14 2
    به نظر من بیشتر از اینکه به فکر کپی کردن پایان نامه ها باشن باید به فکر آسان کردن مراحل تحقیق باشند ، که در اکثر موارد دانشجوها رو مجبور به کپی برداری می کنه، مثلا تحقیق پایان نامه ی خودم رو واسه ی یکی از ارگان های دولتی انجام میدادم که خیلی به سختی باهام همکاری میکردن و در خیلی از موارد از خودم دلگیر میشدم که دارم کارم رو واسه ارگانی انجام میدم که این تحقیق جزو اولویت های تحقیقشه اما حاضر به همکاری از سوی بعضی از نهاداش نیست ، ولی خدا رو شکر با کلی سختی و تلاش تونستم تا حدودی به هدفم برسم.
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    25 6
    خب الان دانشگاه پیام نور رو با تمام سوابقش و میلیاردها هزینه ای که برای خرید و تکمیل تجهیزات و ازمایشگاهها انجام شده میخوان خذف کنن بعد دانشگاه های غیر انتفاعی و علمی کاربردی که رفتن یک خونه اجاره کردن دانشگاه زدن رو کاری ندارن مطمئنا بعد از پیام نور نوبت بقیه دانشگاه هاست خیلی تامل برانگیزه چقدر بوی داشگاه ازاد به مشام میرسه
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    21 2
    خبر انلاین ادرس میدم برو یکی از شعبه های دانشگاه علمی کاربردی که بدون برگزاری کلاس و حتی داشتن استاد داره امتحان میگیره و مدرک کارشناسی میده
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    10 2
    وقتي يه دانشگاهي مثل پرديس فارابي دانشگاه تهران فقط در سال تحصيلي 92 به دليل مشكلات مالي چيزي حدود 5000 هزار دانشجو پذيرش ميكنه كه آمار عجيب و غريبي بود و باعث ايجاد شرايط بد و كيفيت پايين آموزش شد، شما حساب كنيد بقيه دانشگاه ها چه خبره...
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    11 0
    البته هیچ جای تعجبی نیست این حرکت وزارت علوم بسیار قابل پیش بینی بود اونوقتی که سالگرد تاسیس دانشگاه علمی کاربری بود و نصف وزرا و معاون ریس جمهور اونجا بودن و سخنرانی کردن و تشویق کردن و قول مساعدتهای عجیب قریب میدادن بعد کمی بعد سالگرد تاسیس پیام نور بود که حتی پس از دعوت رسمی هیچ کدام از اقایان حاضر به حضور در مراسم نشدن رویکرد مقامات کاملا مشخص بود والان داره صداش در میاد حذف دانشگاه پیام نور
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    13 15
    باز خرابکاری دولت فعلی رو انداختن گردن قبلی . آخی کی این دولت میخواد دست از تخریب ، کم کاری و ضعف مدیریتش برداره ؟؟ کی بسه بهونه آوردن بهتره دولت بچسبه به اداره مملکت .