خبرگزاری ایرنا نوشت:

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: مواردی از آنفلوانزای پرندگان در مرغ های بومی مازندران مشاهده شده است که با معدوم سازی به موقع، اپیدمی (همه گیری) این بیماری مهار شد.
محمود نبوی با اعلام این مطلب افزود: موارد آنفلوآنزای پرندگان با مشاهده ابتلای پرندگان بومی و مرغ خانگی به این بیماری در استان مازندران طی ماه های گذشته با اقدام به موقع دانشگاه علوم پزشکی مازندران و معدوم سازی پرندگان آلوده ، تحت کنترل درآمد.
وی ادامه داد: گزارش های موجود نشان می دهد که تاکنون هیچ موردی از ابتلای مرغ و طیور صنعتی به بیماری آنفلوانزای پرندگان دیده نشده است و فقط مواردی از این بیماری در مرغ و پرندگان محلی و بومی بوده که عملیات معدوم سازی به موقع در مورد آن ها انجام شده است.

نبوی گفت: بیماری آنفلوانزای پرندگان در برخی سال های گذشته نیز بین پرندگان بومی برخی استان ها مشاهده شده است ولی بیماری یاد شده، همواره با اقدام به موقع مسوولان بهداشتی در وزارت بهداشت و نیز وزارت جهاد کشاورزی با معدوم سازی موارد آلوده ، کنترل شده است و تاکنون هیچ مورد ابتلای انسانی از آ نفلوانزای پرندگان در کشور نداشته ایم.

وی افزود: معدوم سازی به موقع اقدام مهمی است که برخی کشورها مانند مصر و اندونزی در انجام به موقع آن ضعیف عمل کردند و به همین علت این کشورها شاهد موارد انسانی ابتلا به بیماری کشنده آنفلوانزای پرندگان بودند.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: اصولاً انتقال بیماری آنفلوانزای پرندگان به انسان به سختی صورت می گیرد البته اگر مورد انسانی پیدا شود، نگرانی جدی است و باید حتماً اقدامات سختگیرانه ای اعمال شود.

وی گفت: مهمترین توصیه ما به مردم برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای پرندگان این است که هر جا موارد مشکوک این بیماری را در پرندگان مشاهده کردند، سریع گزارش دهند تا کار معدوم سازی به موقع انجام شود.

وی همچنین به شهروندان تاکید کرد که از دست زدن به پرندگان مرده یا مشکوک خودداری کنند و حتماً مرغ و پرندگان را خوب و کامل بپزند.

نبوی اضافه کرد: فعلاً مواردی از این بیماری فقط در پرندگان خانگی استان مازندران مشاهده شده است و توصیه های وزارت بهداشت بیشتر مربوط به این استان است اما به هر حال بهتر است همه مردم در سراسر کشور توصیه وزارت بهداشت مبنی بر پختن کامل مرغ و ماکیان را قبل از مصرف جدی بگیرند و اگر به صورت کبابی مصرف می کنند، دقت کنند که گوشت، به خوبی مغز پخت شود و جای نپخته نداشته باشد.

به گفته نبوی بیماری آنفلوانزای پرندگان از حدود 20 سال پیش در برخی کشورها مشاهده شد و تاکنون حدود یک هزار تن در دنیا بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

فیروزکوه و دماوند قرنطینه شدند

تسنیم نوشت: دبیرکل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه به دلیل همجواری فیروزکوه و دماوند با استان مازندران این دو منطقه مورد قرنطینه قرار گرفته اند، گفت: تا به امروز موردی از شیوع آنفلوآنزا در استان تهران مشاهده نشده است.\

علی اصغر برائی نژاد افزود: موردی از آنفلوآنزای مرغی دراستان تهران مشاهده نشده و تنها به دلیل مواردی از ابتلای به این بیماری در روستا‌های استان مازندران، نظارت‌ها در استان تهران افزایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: گزارش‌هایی که اخیرا درباره شیوع آنفلوآنزای مرغی در فیروزکوه و دماوند ارائه می‌شود احتمالا به دلیل ایجاد قرنطینه و پایش دراین مناطق بوده، اما تا به امروز مورد خاصی مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران ادامه داد: دامپزشکی استان تهران، به دلیل هم مرزی با استان مازندران مراقبت‌های خود را برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزا درمناطق یاد شده افزایش داده است.

وی اظهار داشت: بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا به دلیل اینکه از طریق پرندگان مهاجر منتقل می‌شود همیشه نگرانی‌های از بابت انتقال آن وجود دارد و باید هوشیاری لازم وجود داشته باشد اما این به این معنی دست روی دست گذاشتن دامپزشکی نیست.

برائی نژاد تاکید کرد: وظیفه دامپزشکی در همه فصول مراقبت، هوشیاری و گوش به زنگ بودن است و امیدورایم که در آینده نیز مشکلی در این خصوص نداشته باشیم.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران خطاب به مردم گفت: مرغ و گوشتی که در بازارمصرف عرضه می‌شود مورد تایید ما بوده و مردم از هر نظری با خیال راحت می توانند این محصولات را خریداری و مصرف کنند.

گفتنی است در روز‌های گذشته فعالین بخش خصوصی طیور کشور و استان تهران خبر از ورود آنفلوآنزای مرغی به فیروزکوه و داماوند دادند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =