قزوین، مرکز شهروندان جهانی جاده ابریشم می‌شود

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی از معرفی شهر قزوین به عنوان مرکز جهانی جاده ابریشم در سال 2016 میلادی خبرداد.

به گزارش خبرآنلاین استان قزوین به نقل از  روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين ؛ مسعود نصرتي در سازمان ملل متحد در سخنراني براي اعضاي اين جلسه گفت: اجلاس شهرداران راه ابرايشم در سپتامبر 2016 ميلادي در قزوين برگزار مي‌شود که نقش بين المللي شهر قزوين بسيار پررنگ خواهد شد.

رئيس مجمع جهاني شهر اسلامي تصريح کرد: جاده ابريشم تا 400 سال قبل به مدت 1700 سال بين 200 شهر از شرق چين تا غرب اروپا در مسير خاکي و در امتداد آن و در مسير آبي بين شهرها تبادل فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و گردشگري عميقي را برقرار کرده است.
نصرتي ادامه داد: از سال 2005 که مجمع شهرهاي جاده ابريشم تشکيل شد هر ساله اين اجلاس در يکي از شهرهاي عضو اين اجلاس برگزار مي‌شود و به پيگيري اهداف و ماموريت هاي خود مي‌پردازد.
وي با اظهار اينکه اين اجلاس در کاروانسراي زيباي سعدالسلطنه قزوين به عنوان بزرگترين کاروانسراي درون شهري خاورميانه برگزار مي‌شود، تصريح‌کرد: ايران و شهرهاي آن به ويژه شهرهاي تاريخي و فرهنگي همانند قزوين نقش تاثيرگذاري در رونق جاده ابريشم داشته‌اند.
شهردار قزوين افزود: از آقاي ادوار لوپز به عنوان قائم مقام سازمان اسکان بشر ملل متحد UN-HABITAT و ديگر دوستان براي حضور در اين اجلاس دعوت مي کنم.
شهردار قزوين خبرداد: در اين اجلاس عنوان مرکز شهروندان جهاني جاده ابريشم به شهر قزوين داده مي شود.
نصرتي بيان کرد: کشور ايران با علاقمندي به تعاملات دوستانه در سطح بين‌المللي بين شهرها از اين ميزباني حمايت همه جانبه دارد.
وي اشاره کرد: علاقمنديم که بتوانيم برنامه هاي سازمان اسکان بشر ملل متحد و به ويژه برنامهCPI شکوفايي شهري را به شهرهاي عضو معرفي کنيم و خوشحال خواهيم شد که CPI شکوفايي شهري يکي از دستور کارهاي اين اجلاس باشد.
شايان ذکر است؛ مسعود نصرتي در ابتداي سفر دور روزه به نيويورک و در سازمان ملل متحد به عنوان رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي به همراه شهرداران شهرهاي کرج و تبريز گزارش کاملي از وضعيت شهرهاي قزوين،کرج و تبريز ارايه کردند.
در اين جلسه ابلاغ نجفي شهردار شهر تبريز به عنوان رئيس اطلس شهرهاي اسلامي و ترکاشوند شهردار کرج به عنوان رئيس ديتاي شهرهاي اسلامي با امضاي مجمع جهاني شهر اسلامي و سازمان اسکان بشر ملل متحد UN-HABITAT ارايه شد.
گفتني است؛ پيام رئيس سازمان شهرداري‌هاي کشور قرائت شد و فيلمي از پتانسيل هاي تاريخي و فرهنگي و توانمندي هاي شهر قزوين به نمايش درآمد و کتابي نفيس از سه شهر قزوين، تبريز و کرج به زبان انگليسي ارايه شد. برپايه اين گزارش يازده گروه از دانشگاه هاي معتبر دنيا در 6 سرفصل گزارش هاي خود را ارايه کردند که درباره هر گزارش بحث و تبادل نظر صورت گرفت و مقرر شد سازمان ملل نتايج اين گزارش ها تا يک ماه آينده منتشر کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =