ساناز عبادی: چیکیتا، شرکت مشهور توزیع کننده موز در دنیا که البته ما آن را به عنوان برند مشهور «موز» میشناسیم و غیر از موز، محصولات غذایی دیگر هم تولید میکند، برای چندمین بار در چند ماه گذشته با بحران مالی روبه رو شده است.
گذشته از اینکه نوسان قیمت جهانی موز این شرکت را با بحران مواجه کرده است، چیکیتا یک محصول غذایی مشهور دیگر هم تولید میکند که آن هم باعث بحران دیگری برای این شرکت شده: سالاد سبزیجات بسته بندی شده چیکیتا هم با وجود قیمت بالای سبزیجات در سال جاری، باعث شده این شرکت برای چهارمین بار در چند ماه اخیر اعلام خسارت کند.
البته طبق آمارها فروش موز این شرکت علیرغم اینکه قیمتها هم در شمال آمریکا 34 درصد و در آسیا 22 درصد افزایش یافته افزایش 9 درصدی داشته ، اما مشکلات اجرایی و افزایش هزینهها در تولید و تجارت سالاد سبزیجات به میزان سود حاصله این شرکت خسارت وارد کرده است.
شرکت چیکیتا، در طی 3 ماه آخر سال 2008 میلادی، ضرری تقریباً معادل 411.9 میلیون دلار، معادل 287 میلیون یورو را متحمل شد که این میزان، در مقام مقایسه، 26 میلیون دلار بیش از خسارتی است که شرکت در طی یک سال قبلتر متحمل شده بود.
فرناندو آگویره، مدیر اجرایی چیکیتا، جاری شدن سیل در پاناما و کاستاریکا را علت افزایش قیمت موز در محل تولید معرفی کرده است.
او در گفتوگو با بیبیسی، اضافه کرده که با کاهش ارزش یورو میزان فروش در اروپا افزایش پیدا کرده است. او میگوید: به هر ترتیب، اگر چه وضعیت اقتصادی نامشخص است، اما امیدواریم در طول سال 2009 پیشرفت روزافزونی داشته باشیم.
نظر شما