۰ نفر
۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸

روزنامه کامرسانت روسیه نوشت مذاکرات ایران با قدرت های جهانی تقریبا پس از 13 سال پایان می یابد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو روزنامه کامرسانت در شماره امروز خود به بحث مذاکرات ایران با پنج به علاوه یک پرداخته است و می نویسند این مذاکرات تقریبا پس از 13 سال پایان می یابد.

نویسنده این مقاله مبسوط در ادامه نوشته است:  وزیران امور خارجه گروه 1+5 و ایران برای سومین بار طی دو هفته گذشته در وین گرد هم آمده اند تا به بحث های تقریباً 13 ساله بر سر برنامه هسته ای ایران پایان داده و به امضای توافقنامه ای دست بزنند که ایران باید در چارچوب آن در عوض رفع تحریم ها همه ضمانت های صلح آمیز بودن فعالیت اتمی خود را بدهد.

به تعبیر نویسنده، دور اخیر مذاکرات به ویژه پیچیده بود: دیپلمات ها سر همدیگر داد زده و وسایل تحریر پرت می کردند و حتی از ترک میز مذاکرات هشدار می دادند. با این وجود، منابع دیپلماتیک روزنامه کمرسانت در وین تردیدی نداشتند که انعقاد موافقتنامه تاریخی امروز اعلام شود. نویسنده یادآوری می کند که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه که یکشنبه شب وارد وین شد، اظهار امیدواری کرد که این آخرین ملاقات وزیران باشد.

نویسنده معتقد است که این روحیه وزیر قابل درک است زیرا او از روز اول تصدی بر وزارت امور خارجه یعنی بیش از 11 سال است که با مسأله هسته ای ایران سر و کار دارد. البته وزیران دیگر هم معجزه استقامت از خود نشان داده اند. برای مثال، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا 17 روز است که وین را ترک نمی کند که این طولانی ترین سفر خارجی یک مقام بلندپایه آمریکایی طی 40 سال اخیر شده است. دو علت مشکلات سلامتی کری و احتیاج شدید دولت باراک اوباما به معامله با ایران، باعث جان فشانی وزیر شده است.

 البته هم کری و هم ظریف همتای ایرانی وی بارها گفته اند که معامله بد و توخالی را نمی خواهند و حاضرند به میهن خود با دست خالی بر گردند. منابع دیپلماتیک روزنامه کمرسانت اطلاع دادند که طرفین آمریکایی و ایرانی گاهی با صدای بیش از حد بلند با هم بحث می کردند و اینکه در ملاقات ظریف و کری یکی از طرفین از همه استدلال های لفظی استفاده کرده و در نبودن استدلال های دیگر به سوی طرف دیگر خودکار پرت کرد. نویسنده بعد از آن به بررسی پیشینه این مذاکرات پرداخته و خاطرنشان می کند که تلاش های متعددی برای رسیدن به توافق به عمل آمده ولی تا کنون هرگز به ثمر ننشسته است.

نویسنده به بهانه اینکه می خواهد تصویر کامل روند مذاکرات را به خوانندگان خود ارائه دهد، همه اطلاعاتِ بارها تشریح شده درباره شرایط معامله لوزان و وین را تکرار می کند. وی به موضوع مذاکرات جاری برگشته و از قول منابع دیپلماتیک در وین می نویسد که تا دیشب همه مسایل کلیدی مورد اختلاف حل شده بود. انتظار می رفت که وزیران گروه 1+5، ایران و اتحادیه اروپا شب دوشنبه یا امروز صبح طی مراسم با شکوهی در ساختمان سازمان ملل در وین انعقاد توافقات را اعلام کنند. این توافقات با صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که یکی از ضمیمه های موافقتنامه است، به مورد اجرا گذاشته می شود. البته کنگره ایالات متحده 60 روز وقت دارد که این سند را مورد بحث و بررسی قرار دهد که این کار ساده نخواهد بود.

نویسنده از قول منبع دیپلماتیک در یکی از هیأت های نمایندگی گروه 1+5 می نویسد که امنیت هسته ای بین المللی گروگان مبارزه سیاسی داخلی ایالات متحده شده است. نویسنده معتقد است که در ایران هم مخالفان این توافقات وجود دارند و به مصوبه مجلس ایران مبنی بر اینکه همه تحریم ها باید در روز به مورد اجرا در آمدن توافقات به طور نهایی و کامل لغو شود، اشاره می نماید در حالی که این شرط اجرا نخواهد شد. برخی کارشناسان روس هم معتقدند که گشوده شدن گره ایرانی برای مسکو مفید نیست زیرا ایران در بازارهای نفت و گاز فعال شده و به نزدیکی روابط با غرب خواهد پرداخت. ولی ولادیمیر پوتین روز جمعه گذشته گفت که این سند از نظر تأمین امنیت بین المللی و عدم اشاعه سلاح های کشتار جمعی مهم است و اظهار عقیده کرد که نه تنها ایران و شرکت کنندگان در روند مذاکرات بلکه همه کشورهای منطقه و از جمله کشورهای عربی و اسراییل  به این نتیجه علاقه مند هستند. رئیس جمهور افزود که روسیه برای افزایش صادرات نفتی ایران آماده است زیرا اعتقاد دارد که اقتصاد جهانی رشد کرده و خود را با این تحول در بازار تطبیق خواهد داد.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    8 2
    13 سال مذاکره نه نه این درست نیست 22 ماه مذاکره هر ادم عاقلی این را میفهمه.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    5 1
    و تو این سیزده سال چین و روسیه و ترکیه و کشورهای خلیج فارس خیلی برد کردند و فشار ها فقط برای ملت ایران بود۰۰۰ عجب مردم نجیبی داریم