ایرنا نوشت:

ماراتن مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در وین برای دستیابی به توافق احتمالی هسته ای در صدر اخبار روز دوشنبه رسانه های لبنانی قرار دارد و روزنامه البناء نوشت که آخرین مرحله مذاکرات «هفت کشور بزرگ جهان» درشرف اتمام است.

به گزارش ایرنا، روزنامه های لبنانی متفق القول نوشته اند که مذاکرات وین به پایان رسیده و اکنون مرحله اعلام توافق هسته ای فرا رسیده است.

روزنامه البناء با تاکید به اینکه مذاکرات « هفت کشور بزرگ جهان» در حال پیشرفت است و «زمان» بر سرنوشت مذاکرات و تفاهم ها حاکم نخواهد بود، نوشت که هرهفت کشور باید اراده سیاسی دستیابی به توافق هسته ای را داشته باشند.

این روزنامه خاطرنشان کرد که « باشگاه هفت کشور بزرگ جهان در حال تولد است» ، نوشت: بعداز چین، آلمان توانست به جرگه چهار کشور بزرگ جهانی یعن ( روسیه، آمریکا، فرانسه و انگلیس) بپیوندد و اکنون جمهوری اسلامی ایران عضو جدید باشگاه کشورهای بزرگ جهان شده است.

السفیر هم در گزارشی با عناوین « آخرین حل و فصل تاریخی از سر راه برداشتن (شیاطین جزئیات)» و« فجرایرانی در وین، کشورایران در آستانه هسته ای شدن» مذاکرات وین را بررسی کرده است.

این روزنامه تاکید کرد که مذاکره کنندگان ایرانی از « میدان مین کلمات» متن توافق و ضمایم آن عبور کرده است به ویژه برخی کلمات و عبارت ها دارای چند معنی بوده اند.

السفیرخاطرنشان کرد که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از توافق هسته ای به عنوان « پیروزی همه» یاد کرده است.

این روزنامه لبنانی تاکید کرده است که امضای توافق هسته ای مهر تاییدی است بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی یک کشور هسته ای است و همزمان راه را برای حل پرونده های پیچیده منطقه باز می کند.

السفیر درگزارشی دیگر با بررسی روند مذاکرات و مواضع طرف های مختلف ایران و اعضای گروه 1+5، تاکید کرده است که رژیم صهیونیستی و لابی صهیونیست ها در آمریکا لحظه ای برای به شکست کشاندن مذاکرات هسته ای درنگ نکردند.

این روزنامه لبنانی در این گزارش همچنین 16 دور مذاکرات هسته ای را که از فوریه سال 2014 در وین پایتخت اتریش کلید خورده و اکنون درهمین شهر در شرف اتمام است، بررسی کرده است.

النهار دیگر روزنامه لبنانی نیز با عنوان « توافق هسته ای در انتظار آخرین بازنگری متن» نوشت که این توافق با موفقیت آماده شده است و هر لحظه ممکن است در مقر سازمان ملل متحد در وین اعلام شود.

این روزنامه لبنانی افزود: اکنون بازخوانی متون فارسی و انگلیسی و تطبیق آنها در داخل تالار قصر کوبورگ در وسط شهر وین ادامه دارد تا هیچ بند وعبارت نامفهوم و مبهمی باقی نماند.

روزنامه اللواء هم تاکید کرد که تاکنون 98 درصد توافق هسته ای قطعی شده است و با اراده سیاسی برداشتن آخرین موانع نیز دور از دسترس نیست.

اللواء در گزارش خود به بررسی اظهارنظرهای وزیران خارجه ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 پرداخته است.

این روزنامه لبنانی همچنین مخالفت های گسترده مقامات رژیم صهیونیستی با توافق هسته ای را بررسی کرده است.

روزنامه الاخبار هم در گزارشی با عنوان « ایران و غرب صفحه درگیری هسته ای را در می نوردند» و « طلوع توافق هسته ای در وین» ، آخرین ساعات و یا روزهای مذاکرات وین و توافق احتمالی هسته ای را بررسی کرده است.

الاخبار درعین حال تاکید کرده است که تاخیر در اعلام توافق هسته ای به دلیل اهمیت تاریخی آن یک موضوع طبیعی است.

این روزنامه لبنانی یکی از دلایل نزدیک شدن زمان اعلام تفاهم هسته ای را تصیمم سرگئی لاوروف و لوران فابیوس وزیران خارجه روسیه و فرانسه برای تمدید زمان حضورشان در وین اعلام کرده است.

بیشتر روزنامه های لبنانی به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اظهارات مقام های ارشد جمهوری اسلامی ایران در باره مذاکرات و توافق احتمالی هسته ای را منعکس کرده اند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    عربها کلا ناخوشند
  • عبداله A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    چنین استنباطی از کشورعزیزمان ایران در جهان واقعا افتخار آمیز است از همه بیشترباید به فرزندان این مرزبوم یعنی تیم مذاکره کننده هسته ای ودانشمندان این عرصه هم بالید وهم تبریک به جهت زحمات بی نظیرشان.
  • بی نام AT ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    1 0
    بیخیال