ایسنا نوشت:

یک جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه صداوسیما به عنوان رسانه ملی در شرایطی که مردم از اتفاقاتی همچون موفقیت مذاکرات هسته‌ای شادی می‌کنند، باید هیجان مردم را هدایت و سامان‌دهی کند، خاطرنشان کرد: صدا و سیما نهاد بسیار تاثیرگذاری است؛ به ویژه در چنین شرایطی که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه رسیده است‌؛ بنابراین در عین بی‌طرفی باید هیجان مردم را به نحو احسن هدایت کند.

دکتر یعقوب موسوی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رسانه ملی چطور می‌تواند در اتفاقات مهمی چون توافق هسته‌ای که با بروز احساسات ملی همراه است، هم پاسخگوی عطش خبری مردم باشد و هم در این جشن و شادی با آنان همگام شود؟ بیان کرد: اگرچه صدا و سیما به عنوان رسانه ملی طی این سال‌ها وظایف خودش را به نحو مطلوب ایفا نکرده است و دارای کاستی‌های زیادی در طرح، تحلیل‌ و بررسی و جهت‌دهی جریان مذاکرات هسته‌ای بوده اما همین نهاد برای مردم بسیار تاثیرگذار است و آنچه که در شرایط فعلی انتظار آحاد ملی از رسانه ملی است، این است که یک نوع مشارکت آگاهانه، منطقی، عاقلانه‌، معقول و بی‌طرفانه در ساماندهی فرهنگی شادمانی مردم داشته باشد.

وی سپس گفت: اگرچه رسانه‌هایی مثل صدا و سیما ماهیتا با کمی تشدید و تراکم هیجانی موضوعات سر و کار دارند اما انتظار است که این بخش هیجان‌آفرینی در شرایطی که مردم شاد می‌شوند، به نحو کاذب نباشد. صداو سیما نه باید کوتاه بیاید، بلکه باید واقعیت‌ها را هم بگوید و زحماتی را که مدیریت سیاسی و تیم مذاکره کننده ایرانی طی این مدت متحمل شدند را صادقانه بازگو کند. همچنین صدا و سیما در عین حال باید شرایط تهییج را به سود یک نوع پیوند اجتماعی تقویت کند، نه تضعیف اجتماعی و خلع سلاح کردن.

این جامعه شناس بار دیگر تاکید کرد: صدا و سیما در این شرایط نباید زمینه تخریب اجتماعی را فراهم کند، بلکه مهم‌ترین وظیفه این رسانه ملی در این شرایط این است که هیجان مردم را با بی‌طرفی هدایت کند.

او در ادامه صحبت‌هایش در همین زمینه عنوان کرد: شرایط جامعه در این موضوعات مثل موفقیت مذاکرات هسته‌ای که قطعا شادی به همراه دارد، باید سنجیده شود و پیش‌بینی می‌شود یک وضعیت خاص عاطفی، روحی و اجتماعی در ایران به ظهور برسد و خودش را در شکل‌های مختلف نشان بدهد. قطعا در لایه‌های جامعه، یک نوع خوش‌بینی ملی پنهان است و چنانچه آثار و نشانه‌هایی را از چند ماه گذشته که مذاکرات آغاز شد بررسی کنیم، در سطوح مختلف خوش‌بینی‌ ملی را مشاهده می‌کنیم و می‌بینیم.

وی به گفته‌هایش اضافه کرد: آنچه که پیامد این تحولات از لحاظ عمومی است، به صورت منطقی و طبیعی یک نوع واکنش منطقی، عاطفی و هیجانی گذراست که به صورت طبیعی و بدیهی همچنان در همه کشورهای دیگر هم سابقه داشته و دارد که این نوع تحولات می‌تواند در آستانه آغاز صلح، پایان جنگ و یا پایان مسابقات ورزشی و هنری باشد.

دکتر موسوی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به اینکه شادی ملی در کشور نباید موجبات تضعیف وحدت اجتماعی ما باشد، تاکید کرد: شادی ملی در کشور باید تقویت شود. مدیریت سیاسی ما باید این اجازه را بدهد که این شادی تظاهر پیدا کند؛ چراکه این امر در چنین شرایطی خیلی عادی است و این فضاها باید در اختیار شهروندانی باشد که می‌خواهند شادی‌شان را بروز بدهند، این بستگی به فرهنگ شهروندان هم دارد و نمی‌شود انتظار داشت دولت در تمام رفتار شهروندی مداخله داشته باشد؛ چراکه این آزادی قانونی شهروندان است و دولت هم در مقابل اجازه می‌دهد که این آزادی به نحو مطلوب به نتیجه برسد؛ ضمن اینکه مردم هم باید همکاری کنند. یعنی در واقع وحدت دولت و ملت باید در بروز هرگونه شادی و خوشحالی برقرار باشد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =