پرویز مظلومی قرعه استقلال در لیگ پانزدهم را دیده و می‌داند که شرایط چندان بدی (حداقل به حکم قرعه) ندارد.

مهدي همداني - خبرگزاری خبرآنلاین؛ او كه دو فصل را به عنوان سرمربي در استقلال گذرانده و مي‌داند اين تيم چه شرايط و حواشي‌اي دارد، به خوبي واقف شده كه اگر از موقعيت فراهم شده استفاده نكند، بسيار بعيد است كه ديگر مجال هدايت دوباره آبي‌پوشان به او برسد. روي همين اصل بايد از موقعيت ايجاد شده به بهترين شكل ممكن استفاده كند، در غير اين صورت همان طور كه او در بهار امسال چشم به تلفن دوخته و انتظار تماس براي استقلال را داشت، بايد منتظر چشم دوختن و انتظار كشيدن ساير مدعيان سرمربيگري استقلال براي رسيدن به جايگاه خودش باشد. مظلومي طي فصول 90-89 و 91-90 سرمربي استقلال بود و حداقل روي كاغذ خوب نتيجه گرفت اما انتظارات طرفداران برآورده نشد چون ماحصل عملكردش فقط يك جام حذفي بود و بس. نايب قهرماني و سومي در ليگ برتر اصلاً طرفداران را راضي نكرد و از سوي ديگر ناكامي مقابل پرسپوليس در دربي معروف ايمون زايد هم آنقدر سنگين بود كه چهار برد او مقابل پرسپوليس را كمرنگ كند اما... بدون شك اگر بخواهيم آن دو فصل را با دو فصل گذشته استقلال مقايسه كنيم، بايد انصاف داد كه نتايج مظلومي از عملكرد قلعه‌نويي در ليگ‌هاي سيزدهم و چهاردهم (البته فقط همين دو فصل) بهتر بوده است.

ايستگاه شصت‌ونهم

مظلومي تاكنون 68 بار در ليگ برتر استقلال را هدايت كرده است. البته او در فصل اول ليگ حرفه‌اي هم در استقلال بود اما چون دستيار پرويز مظلومي محسوب مي‌شد، عملكرد استقلال در آن فصل را به پاي اين مربي ننوشته‌ايم. او كه تابستان سال 1389 سرمربي استقلال شد و به يكي از مهم‌ترين آرزوهاي ورزشي زندگي‌اش رسيد تا بهار سال 1391 اين پست را بر عهده داشت و طي اين مدت بيلان كاري بدي هم نداشته اما گروهي از منتقدان بر اين باورند كه با توجه به ستارگاني كه استقلال طي آن دو فصل، به ويژه فصل 91-90 در اختيار داشت، فتح ليگ برتر اصلاً انتظار نابجايي نبوده كه از مظلومي توقع داشتند، فتحي كه البته رخ نداد. او طي اين دو فصل 37 پيروزي كسب كرد و حالا در هفته اول فصل جديد بايد مقابل سياه‌جامگان دنبال برد سي‌وهشتم باشد. كارنامه او به گونه‌اي است كه نشان مي‌دهد او بالغ بر 54 درصد از بازي‌هايش در ليگ برتر با استقلال را برده است.

توقف بيست‌ويكم

اولين مساوي اين فصل استقلال در ليگ برتر، حكم بيست‌ويكمين توقف آبي‌پوشان در اين پيكارها با هدايت پرويز مظلومي را دارد، مظلومي تاكنون 20 مرتبه با استقلال در ليگ برتر متوقف شد و بايد ديد ايستگاه بيست‌ويكم برابر كدام تيم خواهد بود. مظلومي 30 درصد از كل مسابقاتي كه در استقلال بوده را با تساوي تمام كرده است.

ناكامي به عدد بازيكنان

استقلال در دو فصلي كه مظلومي سرمربي‌اش بود، باخت هم داشت و اين جزيي بديهي از فوتبال است. آبي‌پوشان 11 مرتبه با مظلومي طي آن 68 بازي باختند كه مي‌شود 16 درصد كل مسابقات. بدون شك شكست مقابل پرسپوليس در دور برگشت فصل 91-90 بدترين ناكامي مظلومي طي آن دو فصل محسوب مي‌شود و اگر آن بازي را نمي‌باخت، چه‌بسا اساساً سرنوشت ديگري برايش رقم مي‌خورد.

گل‌هاي سه‌رقمي

استقلال مظلومي در مقايسه با دو فصل قبل زيباتر بازي مي‌كرد اما بازهم نمي‌توان مدعي ارائه فوتبال تهاجمي از سوي او در آن مقاطع شد. استقلال در آن دو فصل 113 گل به ثمر رساند كه معدل آن مي‌شود 6/1 گل در هر بازي. از سوي ديگر آبي‌ها 68 گل هم خوردند كه دقيقاً مي‌شود يك گل براي هر مسابقه.

آمار فريب‌دهنده

آماري كه برشمرديم اگرچه مي‌تواند مهم باشد اما در عين حال نقش فريبكارانه هم دارد چون اگر استقلال 10 گل بيشتر مي‌خورد اما قهرمان ليگ برتر مي‌شد، كسي توجهي به اين نكته نمي‌كرد و همه جام را مي‌ديدند كه بالاي سر رفته است البته غير از اين هم نيست. قهرماني ماهيت فوتبال بوده و تمام ضعف‌هاي يك تيم پشت قهرماني آن پنهان مي‌شود همان طور كه نقاط قوت يك تيم ناكام نيز نمي‌تواند چندان كمك حال آنها شود، اتفاقي كه بارها و بارها در فوتبال جهان رخ داده است.

عملكرد استقلال با مظلومي در فصل 90-89

بازي

برد

مساوي

باخت

زده

خورده

تفاضل

امتياز

رتبه

34

18

11

5

55

34

21+

64

دوم




 

  عملكرد استقلال با مظلومي در فصل 91-90


بازي

برد

مساوي

باخت

زده

خورده

تفاضل

امتياز

رتبه

34

19

9

6

58

34

24+

66

سوم


عملكرد كلي استقلال با مظلومي در ليگ برتر


بازي

برد

مساوي

باخت

زده

خورده

تفاضل

امتياز

68

37

20

11

113

68

45+

131


 

251 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =