تسنیم نوشت:

فوربس طی گزارشی با اشاره به سالخورده بودن ناوگان هواپیماهای مسافربری در ایران نوشت: اکنون که توافق جامع هسته ای به امضا رسیده، احتمالا فصل جدیدی در صنعت هوایی ایران آغاز خواهد شد.

برای سالیان متمادی، تحریم های آمریکا مانع فروش هواپیماهای مسافربری و قطعات یدکی تولیدی شرکت های غربی به ایران بود. این موضوع موجب شده بود تا شرکت های هواپیمایی ایران اقدام به تعمیر و استفاده از هواپیماهای کهنه در ناوگان حمل و نقل خود کنند. از جمله این هواپیماها می توان به یک هواپیمای بوئینگ 747 اشاره کرد که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 1979 خریداری شده بود. این هواپیما اخیرا از خط خارج شده است.

سالخورده بودن ناوگان حمل و نقل هوایی ایران موجب شده تا در طی سال های اخیر سوانح هوایی بسیاری در این کشور رخ دهد. قبل از سال 1979، در سوانح هوایی رخ داده در این کشور تنها 189 نفر جان خود را از دست داده بودند، اما از آن زمان تاکنون این رقم به هزار و 672 نفر رسیده است. اما اکنون که توافق جامع هسته ای به امضا رسیده، احتمالا فصل جدیدی در صنعت هوایی ایران آغاز خواهد شد.

با توجه به پیش رو بودن لغو تحریم ها، اکنون شرکت های ایرباس و بوئینگ بازاری پیش روی خود می بینند که نیاز به 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری جهت نوسازی ناوگان هوایی خود دارد. زمانی که متوسط عمر هواپیماهای مسافربری خطوط هوایی ایران را با برخی از بازیگران مهم این صنعت مقایسه می کنیم، پتانسیل بالای بازار ایران بیش از پیش روشن می شود.

بطور مثال عمر متوسط هواپیماهای شرکت ایران ایر 27 سال و شرکت زاگرس ایر 23.3  سال است. پایین ترین عمر متوسط متعلق به هواپیمایی آسمان است که عمر متوسط هواپیماهای مورد استفاده آن 23.2 سال است. این در حالی است که عمر متوسط شرکت های بزرگ حمل و نقل هوایی نظیر ایزی جت و امارات به ترتیب به 602 و 6.3 سال می رسد. همچنین عمر متوسط هواپیماهای شرکت لوفتهانزا 11.2 سال است.

به نظر می رسد که برای حفظ جان مسافران ایرانی، خرید هواپیماهای ایمن و مدرن ایرباس و بوئینگ باید در اولویت فوری دولت ایران قرار گیرد تا از بروز سوانح مرگبار بیشتر جلوگیری شود.

 

3939

کد خبر 437265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
    6 1
    حالا ببین اگه از روسیه دوباره توپلف نخریدنکی به فکر مردمه آخه
  • بی نام A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
    6 0
    ایرباس لطفن..... اونم نو....... نه کارکرده و اسقاط
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
    7 1
    هواپیماهای موجود در ایران مثل پیکان هستند هر سال به مدد جوانان نخبه چراغ یا داشبردشو عوض میکنند و وزیر میره اونو افتتاح میکنه و میشه بویینگ اس slxبویینگ یا بویینگ 4 و حاضر نیستیم قالب رو دور بندازیم 200 قرن پیش خارجی ها یه اشتباه کردند پراید یا پیکان رو اختراع کردند البته فقط برای یه روز ولی ایرانیا 200 قرن بعد هم تولید خواهند کردن البته با اسم جدید و اینهو چراغهای جدید اوج عقب ماندگیمان خدا چقدر میخواهد باشه
  • ایرانی IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    8 0
    عمر ناوگان ماهان در حال حاضر از تمامی ایرلاین های ایرانی پایین تر است ......و استاندارد های ایمنی به صورت کامل رعایت می شود ... در صورتیکه در دیگر ایرلاین های حال حاضر بدین صورت نمی باشد .... ماهان ایر در سال های تحریم ناجوانمردانه صنعت هوایی کشور آبروی ایران را علیرغم همه سنگ اندازی ها داخلی و خارجی حفظ کرد.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    3 0
    درود بر ماهان ایر با اون مدیریت حرفه ایش