نشست خبری هفتگی نوبخت با رسانه ها در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبر آنلاین مبنی بر اینکه بعد از تحقق وعده رییس جمهور درباره حل مسئله هسته ای وعده بعدی که دولت می خواهد به آن بر مبنای شعارهای انتخاباتی رییس جمهور عمل کند چیست؟ و آیا این اولویت حل مسئه اقتصادی خواهد بود یا دنبال کردن آشتی ملی در فضای داخل و یا موضوعات زیست محيطی؟ اظهار داشت: ریس جمهور با حل مسئله هسته ای به یکی از وعده هایش عمل کرد. حالا همانطور که رییس جمهور قول داد با چرخیدن چرخ سانتریفیوژها چرخ اقتصادی کشور هم خواهد چرخید.
وی تاکید کرد: رییس جمهور وعده های دیگری دادند و همانطور که خود رییس جمهور تاکید کرده است ایشان همچنان پایبند به همه وعده های خود هستند و ایشان هیچ کدام از وعده های خود را از یاد نبرده است.

اهم اظهارات نوبخت در نشست خبري در ادامه مي آيد:

این منابعي که بعد از رفع تحریم ها در آینده نزدیک آزاد خواهد شد را می توانیم به چند دسته تقسیم کنیم. منابعی که مربوط به بانک مرکزی است دو بخش است. یک منابع در ذخایر ارزی بانک مرکزی است. وقتی نفت فروخته می شود و دلار به حساب بانک مرکزی می آید بانک مرکزی معادل آن را به ریال به بانک مرکزی وارد می کند. از این محل ذخایر بانک مرکزی بالغ بر 100 میلیارد دلار است. اما بخشی از منابع وجود دارد که تبدیل به ریال نشده است و این منابع ارزی که به مربوط به بانک مرکزی است قابلیت ورود به بانک مرکزی را نداشته است. این مبلغ هم 23 میلیارد دلار است .
بخش دیگر این منابع متعلق به دولت است و مربوط به بانک مرکزی نیست. دولت هنوز 6 تا 7 میلیارد دلار نفت فروخته اما دلار آن به حساب بانک مرکزی نیامده است. این پول متلعق به دولت است که ما به جهت محدودیت ها در نقل وانتقالات و همینطور تحریم ها امکان دست یابی به این منابع را نداشتیم.
بخشی از منابع مربوط به صندوق توسعه ملی است. منابع صندوق توسعه ملی زیر نظر هیئت امنا برای طرح های بخش های خصوصی به صورت وام داده می شود. ما این مجموعه رابه عنوان دارایی های کشور تلقی می کنیم. بانک ها و شرکت هایی هم منابعی در بانک های خارجی دارند که به دلیل تحریم ها نمی توانستند آن را وارد اقتصاد ایران کنند. ما این را هم به حساب دارایی های ارزی کشور می گذاریم. اما متعلق به بانک مرکزی نیست. بنابراین منابع ما دو بخش شامل ذخایر بانک مرکزی و یک بخش دارایی های کشور است.
با این حال ما برای دیده شدن تاثیر این اتفاقات در زندگی مردم نیازمند منابع قابل توجه هستیم. این منابع از طریق سرمایه گذاری های داخلی و خارجی تامین می شود. تحریم ها باعث شده بود ما از این سرمایه گذاری ها محرویم شویم. اگر فضا تحریم باشد این منابع که به صورت نقدینگی در دست بخش خصوصی است به تولید وارد نمی شود بلکه به سمت خرید طلا و ارز می رود. اما حالا که تحریم ها برطرف می شود و اقتصاد شفاف تر می شود این نقدینگی به بازار داخلی به صورت سرمایه گذاری می شود. بخش دیگر منابع خارجی است. تا الان از استفاده منابع خارجی به صورت سرمایه گذاری در اقتصادمان خیلی کم بهره بودیم اما الآن این منابع می تواند وارد بازار داخلی و سرمایه گذاری شود.
سازمان مدیریت مصمم است این منابعی که از سرمایه گذاری های می آید و منابعی که از آزاد شدن منابع بلوکه شده وارد اقتصاد می شود را به سمت اعتبارات هزینه ای و جاری نبریم. این پول ها باید به سمت تولید و اشتغال برود. برای نجات اقتصاد نباید بیش از این در مسیر هزینه های جاری پیش برویم. معنای اقتصاد مقاومتی همین است. ما اشتغال را بالا خواهیم برد آن هم از طریق سرمایه گذاری های داخلی این کار را خواهیم کرد.

در مورد منابع ارزی که داریم اولویت ما توسعه صادرات است. صندوق توسعه ملی اگر بخواهد منابعی به صورت وام دهد ترجیح می دهیم به صورتی باشد که منجر به افزایش صادرات شود.
در آینده نزدیک هیئت های اقتصادی دیگری به ایران می آیند. ما به دنبال سرمایه گذاری هستیم . ما نیازمند واردات بیشتر نیستیم. در مورد حضور هیئت اقتصادی المانی پرسیدند که آیا انها برای فروش تولیدات خودشان آمده اند؟ باید بگویم اگر این طور بود دیگر وزیر نفت آنها را دعوت نمی کرد. در واقع ما به دنبال گسترش و فروش محصولات پتروشیمی و نفتی خودمان هستیم.
نکته دیگر مربوط به منابع حاصل از صادرات نفت است. ما در برنامه ای که داریم میزان صادرات نفت و میعانات گازی را تا پایان برنامه حداقل به دو برابر افزایش خواهیم داد. ما به دنبال رضایت موقت مردم نیستیم که این منابع را به واردات کالاهای اختصاص دهیم تا با این راه تورم را کاهش دهیم. ما به دنبال این هستیم که تورم را با عرضه تولیدات داخلی کنترل کنیم و نه افزایش واردات.فعلا با این رویکرد که تحریم ها از بین می رود برنامه خوش بینانه خودمان را دنبال می کنیم. ما قصد زیرپا گذاشتن این توافق را نداریم و آنچه گفتیم را انجامی می دهیم. اظهار تاسف می کنم از رخداد سیل و ازبین رفتن هم وطنان و اموال آنها. دولت هیئتی را برای تعیین اینکه آیا قصوری در این میان صورت گرفته یا خیر مامور کرده است و پیگیر این موضوع هستیم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند مریخ A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    4 1
    وعده های انتخاباتی برای حفظ کردن و فراموش نکردن نیست برای عمل کردن است.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    3 0
    آقای نوبخت تنها چیزی که بیشترین تاثیر را در زندگی مردم دارد کاهش قیمت دلار است و باعث کاهش شدید قیمتها و بالا رفتن قدرت خرید و ارزانی می شود و باعث خروج از رکود ولی دولت و آقای سیف بخاطر درامد بالای خود ارز و رانتخوری مافیای صادرات جلوی کاهش را گرفته و به فکر فشار گرانی بر مردم نیست..کمترین انتظار مردم بعد از رفع تحریمها کاهش قیمت دلار و بازگشت ارزش ریال و پول ملی کشور است که آقای روحانی دو سال پیش وعده دادند ولی بر خلاف وعده خود عمل می کنند....
  • سایر گیلان A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    2 0
    فــــــــــــــــدایـــــــــــــــــــی داری خـــــــــــــــــــــــــــبـــر آنـــــــــــــــلــایــــــــــــن بابت پیگیر استخدام کادر اداری قوه قضا 92