مدیرکل حفاطت محیط زیست چهارمحال وبختیاری از لانه گذاری دوهزار پَرَستوک دریایی برای نخستین بار در تالاب بین المللی گندمان خبر داد.

شهرام احمدی  با اعلام این خبر به رسانه های استان افزود: این پرندگان از استانهای جنوبی همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس به این تالاب کوچ کردند.

وی از افزایش زادآوری گونه های پرندگان مهاجر در تالابهای استان از دو گونه به 13 گونه درسال گذشته خبرداد و گفت: پرندگانی که اخیراً در تالابهای استان زادآوری کرده اند، اغلب از نوع چنگر نوک قرمز، لک لک، مرغابی سرسبز، حواصیل، کشیم بزرگ، کشیم کوچک، اردک سرسبز و اردک سرحنایی هستند.

وی احیای تالاب گندمان و نامناسب بودن وضعیت زیستگاه های برخی از استانهای دیگر را از دلائل افزایش مهاجرت پرندگان به تالابهای چهارمحال وبختیاری دانست.

پَرَستوهای دریایی، که با نام های پَرَستوک دریایی یا چلچله دریایی نیز شناخته می شوند، اغلب در کنار دریاها، رودخانه ها، و تالاب ها زندگی می کنند، این پرنده دارای بدنی کشیده و سبک وزن، دم بلند و دوشاخه و منقار بلند با پاهای نسبت کوتاه است.

تالابهای بروجن در چهارمحال و بختیاری، مهمترین تالابهای استان و در مسیر کوچ پرندگان مهاجر قرار دارد که به صورت زنجیروار از ضلع جنوبی شهرستان بروجن و در امتداد کوه کلار از رشته کوه های زاگرس به طرف غرب استقرار یافته اند.

تالاب گندمان جزو 10 تالاب برتر پرنده نگری در ایران است و در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت شده است.

تالاب گندمان در 90 کیلومتری شهرکرد و چهار کیلومتری شهر گندمان قرار دارد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =