SPOX آلمان: در شالکه، کریمی نجات‌دهنده ماگات بود/بازیکنی که فوتبال صحرا را به اروپا ترجیح می‌داد

سایت «SPOX» آلمان روز گذشته در گزارشی درخصوص علی کریمی با وجود اعتراف به درخشش این بازیکن در بایرن‌مونیخ سعی کرده او را بازیکنی متوسط معرفی کند.

خبر ورزشی نوشت: «SPOX» در گزارش خود نوشت: فلیکس ماگات دو بار علی کریمی را به رقابت‌های بوندس‌لیگا آورد و این نگاهی است به زندگی حرفه‌ای بازیکنی که شاید هرگز به اروپا نمی‌آمد.
در سال 2004 تيم ملي آلمان تحت هدايت يورگن كلينزمن در ديداري خيرخواهانه مقابل 110 هزار نفر در استاديوم آزادي مقابل تيم ملي ايران به ميدان رفت. با وجود موقعيت‌هاي خوب گلزني براي ايران، تيم ملي آلمان به پيروزي 2 بر صفر دست يافت اما آنچه جداي از اين ديدار توجه پيشاهنگان فوتبال را جلب كرد، كشف بازيكني بود كه اميد مي‌رفت الماس نتراشيده‌اي باشد كه هنوز مورد توجه باشگاه‌هاي ديگر قرار نگرفته است.

البته علي كريمي در آن زمان در فوتبال آسيا كاملاً شناخته شده بود و در همان سال به عنوان مرد فوتبال آسيا انتخاب شده بود. كريمي 90 دقيقه مقابل آلمان با دريبل و مهارت و ديد عالي توجه‌ها را به خود جلب كرد و سپس به عنوان بهترين بازيكن ميدان انتخاب شد و سريعاً اين تصور پيش آمد كه او مي‌تواند در فوتبال بين‌المللي نيز يك ستاره باشد، فكري كه دقيقاً براي فليكس ماگات پيش آمد و كريمي در فهرست او قرار گرفت و در كمتر از يك سال بعد براي فصل 2006-2005 كريمي به بايرن آمد.

ادامه سياست بايرن در آمريكا و چين اين‌بار به اميد فروش پيراهن در ايران دنبال شد و پس از علي دايي و وحيد هاشميان، نوبت به علي كريمي رسيد. سرانجام كريمي 26 ساله به عنوان بازيكن آزاد از الاهلي دبي به بايرن مونيخ ركورددار قهرماني آلمان آمد. بازيكني كه به عنوان بزرگ‌ترين استعداد كشور خود با وجود داشتن چندين پيشنهاد اروپايي، بازي در صحراي امارات را انتخاب كرده بود. رازي كه طرفداران فوتبال ايران مي‌دانستند اين بود كه علي كريمي براي تمرين كردن تنبل بود و تعجبي نداشت كه او فوتبال امارات را زير آفتاب گرم و نرم اين كشور انتخاب كند. تعجب‌آور اين بود كه ماگات قصد داشت سريعاً كريمي را وارد سيستم تيم كند، تقاضايي كه خيلي زود خواسته 99 درصد از طرفداران بايرن نيز شد اما كارشناسان معتقد بودند ابتدا بايد وضعيت بدني كريمي به حد ايده‌آل مي‌رسيد.

با اين حال در فصل اول حضور در بايرن‌، كريمي با 25 حضور خيلي موفق بود و در 20 بازي در بوندس‌ليگا 2 گل و در سه حضور در ليگ قهرمانان اروپا، يك گل براي اين تيم زد. از قضا كريمي در آخرين ديدار اين فصل خود براي بايرن مقابل آث ميلان در مرحله حذفي ليگ قهرمانان اروپا به ميدان رفت و با همين بازي تعداد ديدارهاي او براي بايرن به 25 بازي رسيد و قرارداد او براي فصل بعد اتوماتيك‌وار تمديد شد اما در فصل دوم حضور در بايرن، كريمي 13 حضور پراكنده در بوندس‌ليگا و دو حضور كوتاه در ليگ قهرمانان را تجربه كرد كه اين تعداد بازي براي تمديد قرارداد اتوماتيك‌ او كافي نبود.

بازيكني از تيمي صحرايي در فوتبال آسيا در ليست آرزوهاي ماگات قرار گرفت، ‌طي دو سال حضور در بايرن مونيخ كمتر از يك سال درخشيد، در فصل اول دو قهرماني با بايرن به دست آورد و در فصل دوم مصدوم شد اما در زمان جابه‌جايي انتظار مي‌رفت او را در تيم ديگري از بوندس‌ليگا يا تيم اروپايي ديگر يا تيمي كه دست‌كم در يوروليگ بازي كند، ببينيم اما او باز هم راه صحرا را درپيش گرفت و اين‌بار به فوتبال قطر رفت و به بازي در قطر و ايران ادامه داد تا تماس شگفت‌انگيز ديگري دريافت كرد. در سال 2011 علي كريمي 32 ساله بود، در اين هنگام باشگاه شالكه تحت هدايت ماگات خواهان جذب او شد و ماگات اين‌بار كريمي را به عنوان نجات‌دهنده به گلزن‌كرشن آورد.

آمدن كريمي به بايرن به عنوان ستاره فوتبال آسيا و حتي يك بازيكن متوسط در بايرن توجيه‌پذير بود اما آمدنش به شالكه به هيچ‌وجه، جايي كه او طي 4 ماه حضور كلي ناآرامي را تجربه كرد و در حالي كه به عنوان يك ناجي براي دومين بار به بوندس‌ليگا آمده بود، كاملاً نااميدكننده ظاهر شد. و به اين ترتيب داستان علي كريمي به پايان رسيد و ديگر 110 هزار نفر براي دريبل‌هاي او فرياد نمي‌زنند وقتي كه او به عنوان بهترين بازيكن زمين انتخاب مي‌شود، كريمي ديگر بهترين بازيكن آسيا نشد و ديگر هيچ تيم بزرگ اروپايي او را نخواست، علي در هواپيما نشست و فوتبال اروپا را ترك كرد، بازيكني كه هميشه فوتبال دنج صحرا را به تلاش در اروپا ترجيح داد و اگر چه در آسيا معتقدند كه اين افسانه ايراني به عنوان مارادوناي ايران توانايي بازي در هر تيمي در دنيا را داشته اما براي طرفداران آلماني او فقط يك بازيكن متوسط در تاريخ بوندس‌ليگا بوده است.

258 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی A1 ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    26 74
    علی کریمی هرگز بازیکن بزرگی نبود. هرگز در حد و اندازه دایی، مهدوی کیا، خداداد و ... نبود. فقط پر ادعا بود و خوش شانس و جوساز
  • بی نام IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    59 21
    اگه متوسط بود و بی اهمیت پس چرا بعد از ده سال اونم با وجود این همه بازیکنای بزرگ از کریمی ما نوشتین؟؟
  • عليرضا اس اس IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    28 58
    او براي تماشاگران آلماني يك بازيكن متوسط بوده و در ضمن ايشان از تيم صحرا نشين الاهلي به بايرن مونيخ پيوسته قابل توجه لنگيان محترم كه نام علي كريمي را براي خودشان به اشتباه ثبت كردن
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    21 10
    صحرا؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    13 48
    كاملا صحيحي و منطقي ... تحليل درست و بجا و واقعي از بازيكني كه براي بعضي ها يك جادوگر بود