اداره بازار اقتصادی که مبتنی بر اصول صحیح اقتصادی است را باید بخش خصوصی برعهده داشته باشد تا از این آسیب‌ها در امان بماند.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین ، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های ابلاغی برنامه‌ ششم توسعه مبنی بر بهبود مستمر فضای کسب‌و‌کار و تقویت ساختار رقابتی و رقابت‌پذیری بازارها اظهار کرد: بهبود محیط کسب‌و‌کار، غیر از بخش خصوصی توسط هیچ نهاد و شخص دیگری انجام نمی‌شود و اگر دولت بخواهد شرایط محیط کسب‌و‌کار را بهبود ببخشد این بهبود، حبابی خواهد بود.

وی ادامه داد: چنین وضعیتی واقعی نبوده و فریبنده است و تنها بخش خصوصی است که می‌تواند در جهت ارتقای محیط کسب‌و‌کار، ایجاد کارآفرینی و تضمین امنیت شغلی به صورت پایدار اقدام کند و در خود بخش خصوصی هم این وضعیت مگر در یک فضای رقابتی حاصل نمی‌شود.

جعفرزاده تأکید کرد: باید فضایی در اقتصاد کشور به وجود بیاید که در آن رانت نباشد و به‌گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذار در یک فضای سالم و باثبات مناسب اقتصادی، ضمن اینکه برای خود سودی حاصل می‌کند، بتواند شرایطی برای رشد اقتصادی کشور فراهم کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نقش دولت در افزایش رقابت‌پذیری در بازارها اظهار کرد: دولت صرفاً باید نقش نظارتی داشته باشد؛ چراکه دولت در اقتصاد صرفاً دارای سه وظیفه هدایتی، حمایتی و نظارتی است و اگر از این سه وظیفه خود خارج شود، نقش دخالتی به خود می‌گیرد.

وی افزود: دولت می‌تواند بازار را برای مدتی و با اعمال فشار در وضعیت خاصی نگه دارد اما نمی‌تواند آن را تثبیت کرده و تعالی بخشد؛ اساساً نقش دولت‌ها در اقتصاد پایدار نیست و با تضعیف یا تقویت دولت، بازار نیز تضعیف و تقویت می‌شود؛ بنابراین بازار به جای مکانی اقتصادی، تبدیل به بازاری سیاسی می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس تأکید کرد:‌ اداره بازار اقتصادی که مبتنی بر اصول صحیح اقتصادی است را باید بخش خصوصی برعهده داشته باشد تا از این آسیب‌ها در امان بماند.

وی درباره تأکید رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه مبنی بر نقش نهادهای عمومی غیردولتی در اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: برای اقتصاد ما سه رکن شامل تعاونی، دولتی و خصوصی تعریف و برای هرکدام سهمی تعیین شده است و البته در نهایت باید دولت از اقتصاد خارج شود.

عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس خاطرنشان کرد: بنده گمان می‌کنم فرایند خروج از بازار و تبدیل اقتصاد به خصوصی نیازمند ایستگاه‌هایی بین راهی به عنوان نهادهای عمومی غیردولتی است که ترکیبی از دولت و بخش خصوصی هستند.

منتخب مردم رشت در خانه ملت در پایان گفت: آنچه رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند روندی معقول و منطقی است که باید در اقتصاد کشور در پیش گرفته شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =